Konec nudným stupnicím a etudám. Česká platforma ArtMaster připravuje unikátního učitele hudby postaveného na algoritmech umělé inteligence, který propojuje výhody živé i online výuky hudby. Učit se můžete kdykoli a kdekoli, vyberete si oblíbený žánr, získáte zpětnou vazbu přímo pro sebe. Pro investice si teď projekt míří do Ameriky.
Když se Radim Vysoký učil hrát na kytaru, štvalo ho, že musí marnit čas teorií. Chtěl si zahrát své oblíbené songy od Beatles nebo Green Day. Později během studií vytvořil projekt ArtMaster, který ztělesňoval školu hudby podle jeho představ: učitelé úplně přehodnotí výuku na hudební nástroj a dokážou studenta naučit celou skladbu nebo píseň už během první hodiny.
„Po promoci jsem si řekl, že jestli někdy zkusit podnikat, tak teď. Dal jsem dohromady několik učitelů kytary, piana a zpěvu, kteří nejprve docházeli za studenty domů, později jsme si pronajali první učebny,“ popisuje Vysoký.
Praktické počátky byznysu konzultoval se svým kamarádem Michalem Novákem neboli Majkláčem, zakladatelem platformy Bandzone, kytaristou a spolumajitelem největší české booking agentury RedHead Music.
O služby ArtMasteru byl zájem a organicky rostl. Až do covidu.
Tehdy přišel čas konečně zrealizovat další z plánů, natočit lekce učitelů na video a vytvořit ucelený online výukový program.
„Během pandemie jsme prodali asi deset tisíc kurzů. Vedle většiny nejpopulárnějších hudebních nástrojů jsme přidali třeba i tanec nebo kurz břichomluvení,“ popisuje Radim Vysoký s tím, že jeden kurz vyjde na ArtMasteru zhruba na jedenáct set korun, za dva roky pandemie tak utržili kolem deseti milionů.
A zakladatelé Vysoký s Novákem začali přemýšlet, jak projekt rozšířit do zahraničí. V tom jim zásadně pomohli čeští investoři Jaroslav Beck a Robert Kyncl, které zaujala vysoká kvalita videí i úroveň učitelů. A podpořili projekt první investicí ve výši půl milionu dolarů.
„Taky nás nasměrovali mentálně. Go big, or go home, musíte přemýšlet ve velkém, říkali nám,“ vzpomíná Vysoký. Investici proto použili na vytvoření platformy ArtMaster.com a zacílili hlavně na americký a anglicky mluvící trh.
„V Americe je hudebních online škol asi deset tisíc a my se potřebovali odlišit. Řekli jsme si, že budeme natáčet s těmi nejlepšími možnými učiteli světa. S kontakty na muzikanty z Hollywoodu nám hodně pomohli kamarádi hudebníci, kteří si do Států odjeli splnit svůj americký sen,“ říká Vysoký.
Kurz zpěvu tak přímo v zámoří natočili třeba s hudebnicí Stevvi Alexander, která jako hlavní vokalistka objela svět na turné s Justinem Timberlakem, Britney Spears nebo Barbrou Streisand. Dalším vyučujícím je třeba klavírista a skladatel David Bennett, který natáčí ve slavném studiu Abbey Road a na YouTube má milion sledujících.
Aktuálně ArtMaster nabízí třináct kurzů v angličtině, čtrnáct kurzů v češtině a prodává je ve více než sedmdesáti zemích světa. Roční obrat služby se nyní pohybuje kolem pěti milionů korun.
„Našimi zákazníky jsou hlavně dospělí, kteří se chtějí naučit hrát nebo zpívat. Nemají čas na hodinové lekce, proto jsme zvolili formát krátkých praktických videí. Cílem je zažehnout jiskru a lásku k hudbě,“ říká Vysoký a jiskru ukazuje i v novém logu ArtMasteru, za jehož vznikem, stejně jako za celým rebrandem služby stojí Lukáš Pitter a jeho pražská agentura 2fresh.
„Máme obrovskou radost, že v Česku máme špičkové designéry na světové úrovni, a můžeme tak většinu prací zajistit od lokálních dodavatelů.“
Další kolo investic, opět ve výši půl milionu dolarů, získali na podzim loňského roku. Použili ho na vytvoření předplatného, kterým chtějí časem úplně nahradit současnou možnost kupování jednotlivých kurzů.
„Hra na hudební nástroj není jednorázovou záležitostí. Z vlastní zkušenosti víme, že to je celoživotní radost. Vytváříme proto inspirativní prostředí plné navazujícího výukového materiálu, ale i praktických nástrojů, jako je třeba ladička, metronom nebo doprovodné skladby,“ říká Vysoký s tím, že by uživatele rádi doprovázeli na hudební cestě celý život a stále měli co nabídnout.
„Samozřejmě že i ohledně predikce příjmů je praktičtější operovat s předplatným a hlídat si míru odchodu,“ dodává.
Další službou a konkurenční výhodou, kterou chtějí nalákat nové zájemce, je právě chystaný učitel hudby postavený na algoritmech umělé inteligence. Na jeho rozvoj budou počátkem léta raisovat další kolo investic ve výši 1,1 až 1,2 milionu dolarů. AI učitel hudby by v sobě měl propojit světy online a offline výuky.
„Učení s reálným lektorem jeden na jednoho je samozřejmě nenahraditelné, ale také velmi drahé. Oproti tomu online kurz je cenově příznivější, šetří čas na dojíždění, můžete ho absolvovat, kdy máte čas,“ srovnává Vysoký.
AI učitel hudby nabídne právě personalizaci výuky, zpětnou vazbu v reálném čase, bude žáka upozorňovat na chyby a vygeneruje mu cvičení na jejich odstranění. Student si také bude moci vybrat, jaký žánr hudby se chce učit.
V pražských Vysočanech ArtMaster dosud provozuje kamennou hudební školu. Zkušení lektoři pomáhají díky svému know-how také s vylepšováním struktury online kurzů. „Pomáhají nám třeba vytipovat hlavní začátečnické chyby, které pak můžeme učit i umělou inteligenci, jež s nimi dále pracuje.“
Zhruba do měsíce chce ArtMaster představit prototyp AI učitele a před Vánocemi by měla být hotová plně funkční služba, která bude uživatelům částečně přístupná zdarma. Zakladatelé si od ní slibují to, že si díky ní lidé hru na nástroj vyzkoušejí, nadchnou se a pořídí si předplatné na celou službu.
Artmaster nedávno zaujal i porotu na americké ambasádě v Praze, která ho jako českého zástupce vyslala na přehlídku US Select Investment Summit do Washingtonu, kde ho bude Radim Vysoký v červnu prezentovat před americkými investory.