V milánské Gallerii Rossana Orlandi je nyní až do 20. prosince k vidění výstava Tabula Rara 2025, která zkoumá stůl jako symbol způsobu, jakým dnes žijeme a sdílíme prostor. Mezi dvacítkou mezinárodních účastníků má výrazné zastoupení i Česko s instalací Introspekce od kurátorky a jedné z nejvlivnějších žen Česka Ilony Mančíkové. Jedním z kurátorů je i Jan Plecháč s instalací Moser.
Už během prvních dní vzbudila expozice pozornost návštěvníků i odborné veřejnosti a výstava byla díky tomu prodloužena. Introspekce není stylizovanou dekorací ani estetickým experimentem, ale osobním gestem, cestou k sobě.
„Stůl pro mě nikdy nebyl jen funkční objekt. Je to místo setkání i rozhodnutí, a někdy také hranice. Tento vztah ke stolu vychází z mého dětství na jižní Moravě, kde jednoduchost, ruční práce a přírodní materiály formovaly můj vkus i způsob uvažování,“ přibližuje Ilona Mančíková, jinak také topmanažerka v oblasti realit.
Foto Marco Menghi
Foto Marco Menghi
Foto Marco Menghi
„Proto jsem jako ústřední prvek své instalace zvolila rozkládací stůl Václava Mlynáře a doplnila jej o porcelán Keravitrál, ikonické hrnky a talíře, které provázely celé generace a dnes se stávají sběratelským objektem. Postupně jsem si uvědomila, že design nevnímám pouze esteticky. Zajímá mě materiál, proces, původ i dlouhověkost. Každá věc je volbou, která má následky,“ říká Ilona Mančíková, jinak také topmanažerka v oblasti realit.
Co je Galleria Rossana Orlandi
Galleria Rossana Orlandi patří k nejvlivnějším adresám světového designu. Založila ji v roce 2002 kurátorka a ikona módní i designové scény Rossana Orlandi, která se proslavila objevováním nových talentů a propojováním průmyslového designu s uměleckými přístupy. Galerie sídlí v bývalé továrně na kravaty v milánské čtvrti Magenta, jejíž industriální prostory dnes slouží jako platforma pro současný design, limitované série a konceptuální instalace. Každoročně je jedním z nejnavštěvovanějších míst během Milan Design Week a pro mnoho mladých autorů představuje vstupenku na mezinárodní scénu. Prostředí galerie je známé nejen progresivním kurátorstvím, ale i svou schopností vytvářet z designu kulturní dialog – mezi generacemi, kontinenty i obory. Rossana Orlandi pravidelně přijíždí na český Designblok, kde je předsedkyní poroty soutěže Diploma Selection.
Velkou roli v tomto projektu sehrál hraniční životní okamžik, který Ilonu Mančíkovou přiměl zpomalit a přehodnotit, jak žije. Diagnóza rakoviny pro ni byla momentem, kdy obrátila pozornost dovnitř a začala se ptát, co dýchá, co jí, s kým tráví čas.
Z této zkušenosti vzniklo hlubší propojení se studiem Dechem. Jejich ručně foukané vázy Nádech – Výdech nesou jednoduchou, ale silnou metaforu životního rytmu a část jejich tvorby podporuje iniciativu Šance pro plíce, která pomáhá lidem znovu najít „svůj dech“.
Koho pozvala Ilona Mančíková ke svému stolu
„Autory, jejichž práci dlouhodobě sleduji a vážím si jí – od světově uznávaných jmen po výrazné osobnosti současné scény.
V instalaci se tak potkávají Achille Castiglioni, Enzo Mari, Eva Eisler, Eva a Franco Mattes, Hana Hillerová, Hana Vopravilová, Michael Anastassiades, Michaela Tomišková a Jakub Janďourek ze studia Dechem, Michaela Vrbková, Milan Pekař, Nika Zupanc, Ronan Bouroullec a Václav Mlynář.
Silným momentem je dialog mezi industriálním charakterem porcelánu Keravitrál a křehkostí ručně foukaného skla. Tento kontrast odráží rovnováhu mezi tradicí, řemeslem a současným mezinárodním designem.“
„Ráda bych zdůraznila i význam české účasti na Tabula Rara 2025. Jde o kurátorsky i mezinárodně výrazný projekt s účastí předních osobností a značek světové scény. O to větší ctí pro mě je představit zde naše autory, umělce a výrobce v přímém dialogu s těmi, kdo formují současný designový diskurz. Věřím, že je důležité, aby česká tvorba byla viditelná a respektovaná právě v takto silném mezinárodním kontextu,“ myslí si Ilona Mančíková.
Důležitou roli v jejím profesním směřování sehrálo setkání s Pierem Gandinim, které přirozeně propojilo její práci s autory, jako jsou Bouroullec nebo Anastassiades. Jejich minimalismus, cit pro detail a kultivovaný výraz jsou Iloně Mančíkové blízké. V instalaci se objevuje i odkaz na výstavu Poetics of Encryption v Rudolfinu, která vytvořila prostor pro další spolupráci mezi českými a italskými tvůrci.
„Tento stůl vnímám jako osobní mapu vztahů, inspirací a proměny. Nese otázky, které si klademe v každodenním životě. Koho zvu ke stolu, co sdílím, jaké volby dělám a proč. Co mě obklopuje dnes a čím se chci obklopovat zítra. Tabula Rara mi umožnila vyprávět tento příběh skrze objekty, materiály a vztahy, s respektem ke vzpomínkám, řemeslu, kultuře i současnosti,“ deklaruje Ilona Mančíková.
Proto také Ilona Mančíková pořádá 15. prosince speciální setkání Incontro a Tabula Rara ve spolupráci s Českým centrem Milán a CzechTrade s cílem posílit česko-italské vztahy v oblasti designu a kultury. „Zvaní jsou všichni a věříme, že pro Čechy, kteří zrovna pobývají v Miláně, bude setkání u našeho stolu skvělou příležitostí pro networking,“ uzavírá Ilona Mančíková.
Foto Marco Menghi
Instalace Jana Plecháče nazvaná Echoes