Vypadá stejně jako stavebnice hypersportu Peugeot 9X8, kterou Lego prodává od loňského roku. Ale když chcete tenhle vůz přesunout, potřebujete k tomu několik lidí a vysokozdvižný vozík. Unikátní Lego kopie závoďáku z Le Mans od designérů z Kladna je poprvé k vidění v Česku.
Čtyřiadvacet hodin. Zhruba tolik čistého času potřebujete na to, abyste dali dohromady všech 9090 dílků Titanicu z Lega. Tento výtvor má naproti tomu dílků přesně 626 392 a váží skoro tunu. A na jeho sestavení měl tým designérů také 24 hodin.
Šlo totiž o speciální výzvu odkazující na proslulý 24hodinový závod v Le Mans. Tým pod vedením Lubora Zelinky z kladenské Lego továrny to však loni zvládl. A od té doby putoval model s rozměry skutečného auta po různých světových veletrzích.
Teď je poprvé vystaven v Česku. Do 14. dubna bude k vidění v showroomu Alzy v pražských Holešovicích.
„Potřebovali jsme plných 24 hodin. Kdybychom chtěli, tak zvládneme skončit o pár minut dřív, ale takto to aspoň byl dramatický závěr,“ vzpomíná Zelinka.
Specialistovi na obří Lego modely, které končí na veletrzích hraček, ve značkových Lego obchodech a zábavních parcích, dala stavba sporťáku v životní velikosti značně zabrat. Normálně má totiž na jeden projekt i několik měsíců.
„Řadu věcí jsme museli vymyslet od základů a spoustu jsme se toho u stavění naučili,“ říká Zelinka. K zefektivnění stavebního procesu si designéři pomohli tím, že řadu dílků z předlohy pouze zvětšili na jedenáctinásobek původních rozměrů. A pak vůz skládali z těchto obřích součástek, ty však mají úplně jiné mechanické vlastnosti než drobné dílky Lega.
„Největší kus má rozměry sedmdesát krát čtyřiačtyřicet krát devět centimetrů, váží 5,3 kilogramu a skládá se z více než pěti tisíc dílků. To je téměř třikrát víc dílků než celá původní stavebnice,“ popisuje Zelinka.
Pro dánského lídra globálního trhu s hračkami pracuje 33letý designér už deset let. Zelinka v minulosti navrhoval i jiné zvětšeniny aut z kolekce modelů Lego Technic. Například Bugatti Chiron nebo Lamborghini Sián, taktéž v životní velikosti. Zmíněné Bugatti bylo dokonce pojízdné.
„Jsem obrovský fanoušek Lega Technic a od doby, co působím v Kladně, se snažím tento stavební systém propagovat. Klasických modelů už je hodně, tohle je mnohem atraktivnější a každý projekt je velkou výzvou,“ říká Zelinka.
Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar z Lega si nyní na necelý měsíc půjčil největší hráč české e-commerce, pro kterého jsou tržby z prodeje dánských kostiček čím dál významnější. „Tržby z Lega nyní dělají Alze více než třetinu všech tržeb z prodeje hraček,“ uvádí její divizní ředitel Martin Hadraba.
Hračky Alza v posledních dvou letech prodává v objemu zhruba 2,4 milionu kusů ročně.
„Loňskými hity mezi stavebnicemi Lego byly ty ze série Harry Potter – Hedvika a Dobby. Konkrétně sov Hedvik se loni prodalo přes třicet tisíc. V letošním roce jsou zatím nejúspěšnější produkty z kolekce květin Lego Botanicals,“ vypočítává Hadraba.