Výrobce tenisek Vans, který obouvá skejťáky i hollywoodské celebrity, inicioval soudní spor s britským řetězcem s levnou módou Primark za to, že ten měl účelově prodávat kopie americké kultovní značky.
Jednalo se o kopii modelu Old Skool z roku 1977, který u Vans stojí v průměru okolo tisíce korun, zatímco v Primarku jste tenisku pořídili zhruba za 230 korun. Celou kauzu ještě rozdmýchaly sociální sítě, kdy zákazníci začali plátěnkám z Primarku říkat „fake Vansky“ a sdílet jejich fotky na Instagramu i Twitteru.
„Přemýšleli jsme, jak značku ochránit, a zároveň pracovat s jejím puncem výjimečnosti,“ říká Silvia Haupt Kozoňová, která pro Vans pracuje v rámci České a Slovenské republiky. Kozoňovou napadla spolupráce s lokálním umělcem, který vytvoří ve stylu svého umění speciální přebal na krabici modelu Old Skool, což je ve světovém kontextu ojedinělý projekt.
„Logo v tomto případě jde do pozadí a pozornost se dostává mladému tvůrci a jeho dílu,“ dodává Silvia Haupt Kozoňová, podle které je model Old Skool od Vans právě jednou z nejprodávanějších tenisek v Česku vůbec. Celkově značka loni utržila 9,2 miliard dolarů.
Loňská spolupráce s umělcem Martinem Lukáčem byla pilotní projekt, ve kterém se americký teniskový gigant rozhodl pokračovat i letos. Limitovanou edici přebalů a tašek, které si nemůžete koupit, nýbrž jen vyhrát u vybraných influencerů po dobu měsíce června, navrhla Michaela Červená.
Třiadvacetiletá rodačka z Karlových Varů momentálně patří k nejskloňovanějším jménům české art scény. Její obrazy jsou nyní považovány za možnou investici, díla s pestrobarevným rukopisem prodává za desítky tisíc korun nejen do Česka a na Slovensko, ale také do Velké Británie.
Pro Červenou není kolaborace s Vans první příležitostí, jak dostat své umění na tělo nositele. Už loni se podílela na kolekci návrhářky Kláry Nademlýnské, pro kterou vytvořila abstraktní potisky, z nichž byly ušity šaty či top a sukně.