Už jste slyšeli o módním brandu Chew Forever? Dost možná ne: přitom ho oblékly i hudební superstar Travis Scott nebo The Weeknd. Zajímavější je to tím spíš, že pochází z Česka. Za rok fungující streetwearovou značkou stojí Martin Súder alias Martin Castor a jeho společník Yanick Fausto Pešta.  

Když se večer před rozhovorem se zakladateli módní značky Chew Forever probírám svou e-mailovou schránkou, čerstvá zpráva z jejich pražského ateliéru kousek od Masarykova nádraží mi dává jasnou instrukci: pokud si, naši sledující, chcete ulovit něco z nejnovějšího dropu, neváhejte. Kousků je – jako vždy – limitované množství. 

„Už nám zbyly jen velikosti 2XL, které se vždy prodávají nejdéle,“ líčí mi následující den při rozhovoru Martin Súder, když se ho ptám, za jak dlouho se značce většinou povede zveřejněné věci na e-shopu prodat. „Trička, hlavně ta s dlouhými rukávy, mizejí v řádech několika minut,“ dodává k mini kolekcím, které brand pouští do světa zhruba jednou za týden.

Na vzpomínaném mailing listu, skrze který dává značka o jednotlivých dropech svým fanouškům vědět, má brand podle slov zakladatelů už dvacet tisíc lidí z celého světa. Ti se „perou“ o zhruba dvě stě až tři sta kusů, které se Martinovi Súderovi a Yanicku Fausto Peštovi povede k danému datu naskladnit. „Počet kusů určujeme podle toho, abychom nepřesytili poptávku,“ popisuje Martin Súder.

Je to právě on, kdo v Chew Forever, mladé české streetwearové značce, odpovídá za byznys a čísla. Jeho podnikatelský partner, Yanick Fausto Pešta, syn topmodelky Daniely Peštové, který vyrůstal ve Spojených státech, v Česku i Itálii, zase oděvní firmu zastupuje kreativně. A i když design jako takový nikdy nestudoval, blízko módy se pohybuje už osm let.

Nejenže jako mladý měl díky své matce k odvětví blízko a seznámil se „s několika fotografy a tím, jak se tvoří módní editorialy“, obor se nakonec rozhodl i studovat. V roce 2018 dokončil studium na soukromé florentské módní škole Polimoda, kde se soustředil na módní byznys.

„Nejsem sice vystudovaný designér, ale nemám pocit, že by to byla v našem podnikání nějaká nevýhoda. Netvoříme haute couture, neděláme nic přelomového,“ komentuje muž, který po škole působil v luxusním designovém obchodě Luisa Via Roma (LVR), a to jako nákupčí a později také jako kreativní šéf pánské sekce.

To jeho byznysová polovička, Martin Súder, má s tvorbou autorského oblečení větší zkušenosti. Začínal jako dýdžej, v průběhu let se mu ale povedlo dostat mezi tuzemské hudební špičky. Pod hlavičkou Money Music pro ně dělal nejen hudební management a produkci ale i merchandising. Mezi jmény nechybí český raper Ca$hanova Bulhar, ale i slovenský Separ.

Martin Súder navíc v průběhu let založil další úspěšné projekty: značku Kanto Starter známou zejména pro mikiny inspirované estetikou japonských animovaných seriálů a v roce 2019 založený brand Cross/Phonez, obaly na telefony s praktickou šňůrkou, které se dostaly do obchodů po celém světě.

K jejich tvorbě ho prý tehdy inspirovaly šňůrky na krk, na nichž jako dítě nosil telefon a klíče. 

Podobnou inspirační nostalgii můžeme vidět i u v roce 2023 založené značky Chew Forever. Ta záměrně pracuje se symboly typickými pro devadesátá a nultá léta. Konkrétně jde o tribaly, které ještě dvě dekády nazpět (a někdy i dodnes) dominovaly tetovacím salonům, pro někoho až kýčovité motivy á la Ed Hardy či cvočky. 

„Naše oblečení vypadá jako to, co se prodávalo ve vietnamských tržnicích, když jsme byli malí. Cargo kalhoty, tribaly, ustřižená trička s dvojitými rukávy,“ vyjmenovává Martin Súder. „Mně v designu hodně inspirují vintage střihy a grafika,“ doplňuje ho Yanick Fausto Pešta.

Martin Súder se s Yanickem Fausto Peštou potkali ve Florencii zhruba před šesti lety. Že spolu povedou oděvní značku, pak podle obou „přišlo během let přirozeně“. Do rozjezdu dali zhruba jeden a půl milionu korun, a to ze svých vlastních úspor. Většina peněz šla na výrobu vzorků, tedy na ladění střihů, materiálů, barev nebo kýžených efektů evokujících viditelné obnošení.

Když si pustíte youtubeová videa, kde značka Chew Forever přibližuje, jak funguje, můžete vidět, že Yanick bere na „dokončení“ vzorků jednotlivých modelů, které následně putují jako reference k výrobci, zajímavé předměty.

Jednou je tu bruska, tou oblečení záměrně trhá. Hrubou stranou skateboardu zase na oděvu vytváří patinu vlastní oblečení, co už něco zažilo.

„Takhle jsme to ze začátku opravdu dělali,“ říká Yanick Fausto Pešta. Punkový přístup potvrzuje i tvrzení Martina Súdera:

„Nezachraňujeme životy, děláme něco, co už bylo dávno vymyšlené. Nemáme ambici přicházet s něčím novým, nesnažíme se přesvědčit lidi, že by najednou místo triček měli nosit na vrchu kalhoty,“ říká s nadsázkou a jako by tím vysvětloval, proč – co do střihů – nejsou kolekce nijak komplikované. 

Trička, široké šortky, polo límečky, mikiny s kapucí, odepínací cargo kalhoty. V nabídce Chew Forever jsou opravdu jen léty prověřené střihy bez větších inovací, zato však s nepřehlédnutelným dekorem: specialitou je například embosovaný 3D print právě s motivem tribalu. 

Podle zakladatelů značky i kvůli němu vyrábějí většinu věcí – až na výjimky, kterými jsou například kožené výrobky vznikající v Itálii nebo České republice – v Číně. „Nikde jinde by nám podobnou věc nevyrobili,“ tvrdí Martin Súder. „Sice jsme tam nebyli osobně, mají tam ale za nás nejlepší technologické procesy a kvalitativně to vyjde lépe, než kdybyste si stejnou věc nechávali dělat v Portugalsku nebo Itálii,“ doplňuje. 

Oblečení značky Chew Forever si během jednoho roku fungování oblékly celebrity jako raper a hudební producent 21 Savage, Travis Scott, ale i The Weeknd. K poslednímu zmíněnému se brand dostal skrze jeho manažera, Amira Esmailiana alias Cashe.

„Všechno je to jen o kontaktech, známostech, networkingu a konexích,“ říká Martin Súder, který má tuhle stránku byznysu na starosti, s tím, že sám manažera zpěváka aktivně oslovil. 

Stejně to bylo i v případě manažera Travise Scotta, který v červenci vyprodal pražskou O2 arenu. Na afterparty v Duplexu vystoupil právě v mikině se cvočky od Chew Forever.

„Znám lidi, kteří se v Praze starají o tyhle hvězdy, skrze ně jsem se dostal k jeho manažerovi, přivezl mu oblečení na hotel. A bylo,“ líčí Martin Súder událost posledního měsíce. 

Jak taková hvězdná spolupráce zamává s čísly odběratelů newsletteru ohlašujícím dropy nebo s počtem sledujících na Instagramu? Řádově se podle zakladatelů značky zvednou čísla o tisícovky. Tahle hvězdnost – vedle záměrně vytvářené aury nedostupnosti, limitovanosti a „designu nehledící na trendy“ prý podle Súdera i Pešty tvoří jádro jejich značky.

K celebritám, které aktivně skrze jejich manažery oslovují, pak dodávají: „Lidé neradi vystupují z řady, ale chtějí přesně to, co mají jejich oblíbenci.“ Reference od The Weeknda, jednoho z nejposlouchanějších umělců současnosti, je pak přesně to, co budování značky (a jejím prodejům) pomáhá.

Takový zahraniční úspěch – podpořený například zmínkami na serveru Hypebeast – pak paradoxně pomáhá i etablování se na české scéně. Martin Súder poukazuje na to, že až se zahraničními hvězdami v zádech se povedlo před tuzemskými zákazníky obhájit vyšší cenu. Trička se pohybují kolem tří tisíc, džínové šortky se prodávají za sedm tisíc korun.

A plány do budoucna? Celebritním cílem je kapela Slipknot (tu oba poslouchali jako malí), byznysovým pak rozšíření nabídky do prestižních showroomů nebo concept storů po světě a do budoucna i možná vlastní kamenný obchod. S ničím z toho ale zatím zakladatelé nijak nespěchají.

Nemají za sebou investora, takže se podle vlastních slov mohou soustředit pouze na to „být cool a ne jen vydělávat peníze“.