Putovní expozice, která se českým milovníkům designu poprvé představila v rámci minulého ročníku podzimního Designloku, zapustila až do 19. září své kořeny v Bruselu. Tady, na přehlídce Brussels Design September, prezentuje to nejlepší z dílny českých sklářských tvůrců.
Praha–Milán–Liberec. Taková zatím byla cesta speciálně upraveného návěsu nákladního automobilu, který v sobě ukrývá desítku originálních skleněných děl od desítky renomovaných českých designérů.
V pořadí čtvrtou zastávku teď projekt Designblok Cosmos přidává v Bruselu. „Od začátku jsme projekt pojímali tak, že s ním budeme cestovat,“ řekla v podcastu Forbes Life ředitelka Designbloku a kurátorka Designblok Cosmos Jana Zielinski.
„Brusel je nejen město, kde žije spoustu lidí s velkou rozhodovací kapacitou, ale také kulturní město. A bruselský designový týden je událost, na které je dobré být viděn,“ dodala Jana Tomas Sedláčková, ředitelka pro neziskové projekty skupiny PPF, která projekt zastřešuje.
Od 13. do 19. září je Designblok Cosmos, jehož vývoj trval celé dva roky, k vidění na Place de la Musique v kulturním a výstavním areálu Tour & Taxis v rámci každoroční designové přehlídky Brussels Design September. Ta prezentuje tvorbu stovky belgických, ale i mezinárodních tvůrců z celého světa.
Právě tady, na prostorném nádvoří bývalého průmyslového areálu severně od centra Bruselu, mají návštěvníci možnost vidět díla Maxima Velčovského, Lucie Koldové, Tadeáše Podrackého, Jiřího Pelcla, Ronyho Plesla, Jakuba Berdycha Karpelise nebo pražského studia Dechem.
Poslední zmíněné – studio Dechem Michaely Tomiškové a Jakuba Janďourka – si z Bruselu kromě další mezinárodní prezentace odváží i úsměvnou anekdotu.
Jeden ze skleněných komponentů jejich ručně foukaného uranového svítidla Astronomic Supercluster se při přepravě do Belgie rozbil, a tak studio poslalo s jedním ze členů týmu Designbloku kufr se dvěma náhradními součástkami.
Jenže ten se na lince Praha–Brusel ztratil, a tak poslední vyrobený komponent, který mělo studio v zásobě, nakonec cestoval na Cosmos až na poslední chvíli s designérem Jakubem Janďourkem.
„Bylo vtipné, že na Ruzyni za mnou přišli dva zaměstnanci letiště a nedůvěřivě se mě vyptávali, co že to vezu. Trochu jsem se bál, že bude problém s uranovým sklem, které údajně může mít zbytkovou radiaci.“
„Nakonec to ale dopadlo dobře a naše svítící skulptura je kompletní,“ řekl při zahájení výstavy Jakub Janďourek.
Nejen jeho objekt Astronomic Supercluster si mohou návštěvníci prohlédnout za doprovodu hudby multimediálního umělce a DJe Aid Kid a za imerzivního – nekonečnost evokujícího – light designu, o který se postaralo pražské Lunchmeat studio.
„Myslím, že název vypovídá za vše,“ řekl během prezentace zahraničním návštěvníkům Jakub Berdych Karpelis. Jeho skleněný objekt s příznačným pojmenováním 4 All Space Dix má být odpovědí na rozpínavé tendence nejen technologických miliardářů, kteří se snaží dobýt vesmír.
Putovní výstavní projekt, který vedle děl samotných vyniká svým stříbrným reflexním pláštěm stejně jako téměř dvoustovkou zrcadel v interiéru, zatím sklízí úspěchy.
V Královské zahradě Pražského hradu, kde se v roce 2023 představil na pražském Designbloku, přilákal podle Jany Zielinski desetitisíce návštěvníků.
Na své první zahraniční premiéře na největší přehlídce světového designu Milano Design Week, konkrétně na Superdesign Show, prošlo jeho vesmírnými útrobami na osmdesát tisíc návštěvníků z celého světa.
Další zastávkou nepřehlédnutelné stříbrné kapsle, pod jejíž podobou je podepsán kreativní šéf Moseru Jan Plecháč, bude od 2. do 6 . října Praha, konkrétně prostor před nově zrekonstruovanou budovou Muzea Prahy na Florenci.
Tam vedle sálu Jízdárny Pražského hradu či již tradičně Uměleckoprůmyslového musea proběhne část letošního Designbloku. Tentokrát s tématem Mládí.
Kam pojede putovní vesmírná výstava příště, to se teprve rozhoduje.
„Máme další pozvánky, ale musíte si uvědomit, že přeprava celého projektu je náročná a nákladná,“ uvedla Zielinski s tím, že právě kvůli drahé a komplikované dopravě nakonec nebude putovní expozice reprezentovat Českou republiku na Expu v japonské Ósace v roce 2025.
„Líbil by se mi ale Design Miami. Ráda bych je oslovila, ale musíme pro projekt opět najít partnera. I když to vypadá, že jde Cosmos jednoduše přesunout téměř kamkoli, všechna skla se na každé nové zastávce znovu osazují a celkově jde o velkou logistiku,“ uzavírá.
Jedno je ale jisté – ať už se stříbrný návěs, který nyní zahájil svou bruselskou etapu, podívá při svých dalších cestách kamkoli, bude dělat českému designu, sklu, technologickému know-how a výrobcům více než skvělou reklamu.