Největší a nejdůležitější světová přehlídka designu Milano Design Week je za námi.
Součástí hlavního veletrhu Salone del Mobile na milánském výstavišti Fiera je také mezinárodní světelná výstava Euroluce, která od roku 1976 udává zásadní trendy v oblasti vnitřního i venkovního osvětlení.
Čeští skláři se se svým uměním skloubit staleté řemeslo s moderními technologiemi opět předvedli v tom nejlepším světle.
Bomma letos nelenila a představila hned čtyři nové kolekce pod vedením českých i zahraničních designérů, které zastřešoval název Step beyond your expectations of contemporary glass design and craft, tedy volně přeloženo: Překonejte svá očekávání ohledně současného skla a designu.
Český designér a sklář Boris Klimek pro Bommu vyfoukl sérii barevných oblázků, které vytvářejí nejen závěsná svítidla, ale také stojací lampy různých velikostí. Nenechte se mýlit tím, že inspirace se tu čerpá z malých oblých kamínků, kolekce svítidel Pebbles totiž ve velké konfiguraci dokáže dosáhnout téměř omračujících rozměrů.
Novinky představili také současní kreativní ředitelé studia deForm Jakub Pollág a Václav Mlynář. Ti navrhli malé závěsné čočky s názvem Lens, vzdávající hold základním principům optiky. Tři varianty barev s dominantní červenou umožňují vytvářet kombinace o různé délce a počtu.
Fyzikálními zákony se designéři nechali inspirovat také při tvorbě hravých závěsných svítidel Pendulum. Ta odkazují na Newtonovu houpačku, která je důkazem zákona zachování hybnosti a energie.
Jako vzducholoď mezi obláčky světlých barev se vznáší masivní krystalická svítidla Blimp od švýcarského studia Big-Game, které se rozhodlo pokořit dosavadní možnosti foukání do forem, čímž dalo vzniknout monumentálním, ale stále jemným obrům.
Ve zcela novém světle se v Miláně předvedla také značka Brokis. Poměrně mladá sklářská firma, která tvoří ve sklárnách v Janštejně na Vysočině, je typická svým přístupem k tradičním a jedinečným technikám barvení skla.
V rozlehlé expozici navržené kreativní ředitelkou Lucií Koldovou se propojily její vlastní novinky Ivy a Puro Contour s kolekcemi Awa japonského designéra Fumia Shibata, Geometric Borise Klimka a Lenky Damové z nového materiálu brokisglass a se stálou a osvědčenou nabídkou firmy.
Lasvit, loňský výherce prestižní ceny Milan Design Award za nejlepší prezentaci s názvem Monster Cabaret v ikonickém divadle Teatro Gerolamo letos přinesl instalaci s názvem Theory of Light, ve které nechal designérům volné ruce v experimentování se světlem a sklem.
Hrátky se spektrem, vnímáním, odrazem a přírodou tak vyústily v nadpozemskou auru Marie Čulenové, světelné graffiti De-Lux-Ity Wandy Valihrachové, světelné stopy Kateřiny Handlové a Kataríny Kudějové Fulínové a jiskřící liány Maxima Velčovského inspirované světluškami a bioluminiscencí medúz a hub v lese.
Preciosa, pro kterou nejsou interaktivní instalace žádnou novinkou, zavěsila na osm tisíc pastelových světelných krystalů, aby vytvořila okouzlující kolotoč světel, který reagoval na pohyb lidí uvnitř kruhu. Zároveň představila stolní lampičku Siren od designéra Dimy Loginoffa.
Český výrobce osvětlení do větších a luxusních interiérů Sans Souci prezentoval kolekci Light moments, která upozorňuje na kontrast mezi tradičním sklem a moderními technologiemi. Svými návrhy přispěli také Rony Plesl, který navrhl levitujících lampičky Rebels, nebo Lukáš Jabůrek a Martin Opl svou svítící geometrickou stěnou Diamond Wall.
Nechyběl ani studentský design. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze pro letošní Milano Design Week připravila performativní instalaci Studiolo Robotico R.U.R. v multifunkčním prostoru BASE Milano. Na jejím vzniku se podíleli studenti oborů designu, ilustrace, módy, typografie a samozřejmě také skla.
Vystoupení Birth of The Future Behind Glass propojilo tradiční rukodělné zdobení skla s robotizací. Ručně vyráběné křišťálové vázy sklárny Moser dozdobila digitální technologie a speciální software pod vedením studentů v uniformách robotů, čerpajících inspiraci z Čapkova dramatu R.U.R.