Plánovaná pětadvacetiprocentní cla na dovoz zboží ze zemí Evropské unie do Spojených států nejvíce dolehnou na Česko, Slovensko a další země v regionu. Značný vliv bude mít německý automobilový sektor, uvedla v pondělí mezinárodní ratingová agentura S&P Global.

Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zatím neoznámila, kdy začne cla vybírat, ale až se tak stane, omezí to zřejmě hospodářský růst celé střední Evropy a tím se i zhorší její současné rozpočtové problémy, uvedla S&P Global.

Trump minulý týden řekl, že jeho administrativa brzy oznámí cla na zboží z Evropské unie, o které prohlásil, že byla vytvořena, aby škodila Spojeným státům. Evropská komise uvedla, že na překážky ve volném obchodě zareaguje „rázně a okamžitě“.

Společnost S&P Global na dotaz agentury Reuters ohledně potenciálního dopadu cel uvedla, že zatímco přímá obchodní expozice střední a východní Evropy vůči Spojeným státům je omezená, růstové vyhlídky zřejmě utrpí přes německý automobilový sektor.

„To se týká zejména Česka, Maďarska, Slovenska, Slovinska a Rumunska,“ uvedla S&P Global. Upozornila, že vývoz strojů a dopravních prostředků do Německa tvoří více než desetinu celkového vývozu těchto států.

Středoevropské země patří mezi ty státy Evropské unie, které jsou nejvíce závislé na zahraničním obchodu. Z údajů statistického úřadu Eurostat za rok 2023 vyplývá, že export jako podíl na produkci se pohybuje od dvaadevadesáti procent na Slovensku do devětašedesáti procent v Česku. Pouze Rumunsko je s devětatřiceti procenty pod průměrem Evropské unie.

https://forbes.cz/30-pod-30-2025/

Polsko, které má největší ekonomiku ve středoevropském regionu, bude problémům v západní Evropě patrně vystaveno méně. A to hlavně díky nižší závislosti na vývozu automobilů, velkému vnitřnímu trhu a příjmu miliard eur z fondů Evropské unie na obnovu.

Zatímco maďarský forint a česká koruna v reakci na hrozbu cel v pátek na devizových trzích propadly k euru přes klíčové úrovně, polský zlotý sestoupil z desetiletého maxima.

Analytik společnosti Capital Economics Nicholas Farr uvedl, že pětadvacetiprocentní clo na dovoz zboží z Evropské unie do Spojených států by růst hrubého domácího produktu ve střední Evropě v průměru snížilo o půl procenta. A to je větší dopad, než se dosud předpokládalo.

Americká cla by tak mohla zpomalit hospodářské oživení v regionu, kde růst v minulých letech prudce zpomalil. Inflace po ruské vojenské invazi na Ukrajinu v roce 2022 prudce vzrostla a dalším problémem jsou hospodářské potíže v Německu, které je pro země v regionu hlavním obchodním partnerem.

Analytici S&P Global však uvádějí, že slábnoucí čínská poptávka po německých automobilech bude mít na růst ve střední Evropě pravděpodobně větší vliv než americká cla. S&P Global poukazuje na německé automobilky Volkswagen, Mercedes a BMW, u nichž prodej v Číně představoval asi třetinu jejich celkového prodeje ve srovnání s deseti až patnácti procenty v případě Spojených států.

https://forbes.cz/event-business-fest-prague-2025/
info Grafika: Forbes Česko

„Slabší růst v zemích střední a východní Evropy by mohl zhoršit jejich stávající fiskální problémy, které jsme už dlouho zdůrazňovali jako jedno z klíčových rizik v tomto regionu,“ uvedla společnost S&P Global.

Evropská komise loni zahájila disciplinární řízení proti sedmi členským zemím Evropské unie, včetně Maďarska, Polska a Slovenska, kvůli jejich velkým fiskálním deficitům. Rumunská vláda se v tomto bloku potýká s největším deficitem.