„Je to nejvýznamnější zakázka za celou historii firmy,“ říká bez nadsázky Leon Jakimič, zakladatel Lasvitu. Před nedávnem se vrátil z New Yorku, kde byl mezi sedmi sty pozvanými hosty, kteří jako první směli spatřit znovuotevření vlajkového obchodu klenotnictví Tiffany.
„Nikdy jsem neviděl tolik celebrit a VIP osobností pohromadě,“ směje se český podnikatel. Na večírek dorazila například Gal Gadot, Zoe Kravitz, Blake Lively nebo Hailey Bieber, manželka Justina Biebera. Právě do zpěvákovy kalifornské rezidence Lasvit vytvořil několik svítidel.
Významná česká stopa ale září i v butiku na Páté avenue, spojujícího podle Jakimiče americkou kulturu, historii a Hollywood. Lasvit sem vytvořil světelný lustr nazvaný Diamond Skylight Chandelier.
Unikátní svítidlo v sobě kombinuje techniku taveného a lehaného skla. „Je v něm zároveň umístěno deset různých typů LED čoček a pozornost poutá kovový systém, kterým je světelná plastika napojena na strop.
„Celkově se jednalo o velmi složitý vývoj a jsem pyšný, že perfektně zvládnout takové zadání od velmi prestižního klienta je naším know-how,“ tvrdí Jakimič.
Česká sklářská a designová společnost pracovala na zakázce pro klenotnictví z portfolia Bernarda Arnaulta dva roky, celkem na ní řemeslníci nechali přes šest tisíc hodin práce. Výsledkem je svítidlo o osmnáctimetrové délce a čtyřmetrové šířce, upoutávající pozornost návštěvníků už ve vstupní hale.
Není to přitom první spolupráce Lasvitu a Tiffanyho: už před lety firma Leona Jakimiče vytvořila například lustr pro klenotnictví v Tchaj-pej. Nyní společně chystají několik fasád pro butiky.
„Vytvoříme z domů šperky,“ představuje svou vizi Jakimič. Ačkoliv ročně podle jeho slov Lasvit udělá zhruba třicet projektů v podobném rozsahu, lustr evokující diamanty pro Tiffanyho je „extra liga“ – butik se renovoval poprvé od svého otevření v roce 1940 a za jeho nový vzhled odpovídá legendární architekt Peter Marino.
Ten dříve navrhl například butik Giorgia Armaniho, mrakodrap Chanel v Tokiu, obchod Louis Vuitton na losangelské Rodeo Drive či Gettyho rezidenci v New Yorku. Pro spolupráci na Tiffanyho obchodě vybral designéra Hugha Duttona a ten rozhodl, že světelnou instalaci evokující diamanty zvládne vytvořit pouze Lasvit.
„Měl v nás od začátku obrovskou důvěru. Na realizaci jsme spolupracovali jako čtveřice: Tiffany, Peter Marino, Hugh Dutton a my. A i když Peter Marino si nebyl jistý, zda zvládneme určité technické nároky, náš light konzultant Jan Formánek ho ohromil svou technickou precizností,“ vzpomíná Jakimič.
Orientace na perfektní detail u každé maličkosti byla leitmotivem celé spolupráce. Její náročnosti odpovídala i částka: za svítidlo musel konglomerát LVMH zaplatit milion dolarů.
Leon Jakimič se v rámci kolaborace s Tiffanym setkal také s mladším synem Bernarda Arnaulta Alexandrem. „Vyjádřil mi, nakolik si naší spolupráce váží,“ prozrazuje Jakimič a dál touží, aby jeho Lasvit naplňoval vizi o moderním luxusu.
„Tím není nedostupnost zboží či rozmařilost. Ale vytříbený design a dokonalé řemeslné zpracování, které navazuje na tradici. Příležitosti u Tiffanyho říkáme make or break. Když se povede, profituje z toho celá firma ještě dlouho,“ raduje se liberecký rodák.