Zatímco Vít Bechynský sedí ve svém ateliéru poblíž stanice I. P. Pavlova a pracuje na další skice, v luxusní dubajské restauraci Huqqa (součást Dubai Mallu) se od úst většiny hostů line hustý oblak příjemně voňavého dýmu.
Čtěte také: Od tenisu k realitám. Bývalý šampion trénuje syna a prodává byty na Floridě
Málokdo ze spokojeně kouřících boháčů tuší, že za jejich požitek může právě český designér. Všech 400 vodních dýmek, které jsou zde k dispozici, bylo vyrobeno v Česku, z českého porcelánu a z českého skla.
To, co před dvěma lety Bechynský také pouze črtal na papír, je dnes globálně úspěšným produktem, který pod vlastní firemní entitou generuje asi 10milionový obrat.
„Vždy mě zajímalo, proč tak málo využíváme ten obrovský potenciál tradičních českých oborů. Máme úžasné firmy jako Lasvit či Preciosa, ale ostatní výrobky ze skla jsou až na pár výjimek průměrné. To samé platí pro porcelán,“ posteskne si třicetiletý produktový designér.
Společně s desítkou svých zaměstnanců se trendu obyčejných cibuláků snaží vzdorovat.
Už během studií automobilového designu si pod svým jménem otevřel vlastní studio, aby se dostal blíže k praxi a vydělal první peníze. Od drobných zakázek se postupně dostal například až ke spolupráci s firmou Konica Minolta, pro niž s kolegy navrhl holografické brýle.
Velká korporátní zakázka ovšem není tím, co by Bechynský považoval za vrchol tvorby.
„Design pro firemní zákazníky je naším denním chlebem, obrovským zdrojem zkušeností, díky kterému se posouváme dál. Když už ale máte schopný tým, těžko se ubráníte nutkání vdechnout život něčemu vlastnímu, od nuly a bez zadání,“ vysvětluje a zamyšleně projíždí nákresy na zdi, mezi nimiž nechybí loď ani motorka.
Ke vzniku kýženého vlastního projektu nakonec vedla prostá záliba v pokuřování vodní dýmky s přáteli. „Kamarád mě postrčil, že když jsem designér, ať zkusím navrhnout něco hezčího,“ vzpomíná Bechynský a dodává, že se nápadu okamžitě chytil.
Když ovšem kontaktoval první výrobu porcelánu, tvrdě narazil. „Říkali, že jsem se zbláznil a že něco tak velkého a technicky náročného nezvládnou vyrobit, navíc po pár kusech. Než jsem našel partnera, strávil jsem šest měsíců objížděním fabrik,“ vzpomíná na těžké začátky.
Vývoj finální podoby dýmky nakonec spolykal více než rok jeho času a nižší jednotky milionů korun.
Jakmile se výroba začala rozjíždět, dlouho s kolegy neváhali, naložili první kusy do dodávky a vyrazili na největší veletrh vodních dýmek do Frankfurtu. Nehledě na to, že ještě na dálnici „ladili detaily a skládali dýmky dohromady“, se setkali s obrovsky pozitivním ohlasem.
Projekt Shisha Original od té doby registruje pravidelné objednávky z Dubaje a dalších zemí Blízkého východu. Nemalou část tvoří také Německo a Francie, tedy země s početnou arabskou komunitou, kde je kouření vodní dýmky nedílnou součástí kultury.
Přes všechen úspěch dýmek Bechynský přiznává, že se u nich neplánuje „zaseknout“. Dle svých slov nedokáže sedět na místě a jen se plácat po ramenou, že s kolegy vytvořil Shishu. Zajímá ho, které hojně používané věci nevypadají a neslouží tak dobře, jak by mohly. Jednou z nich je obyčejná váza, na jejímž designu momentálně pracuje.
„Naším cílem není vyrobit další nádobu, kterou oprášíte, jen když do ní budete mít co dát. Pracujeme na váze, kterou si rádi vystavíte prázdnou. Zároveň bude mít určité prvky kustomizace, takže se na ni budete se zájmem dívat a bude vám dělat radost,“ popisuje své ambice.
„A vím, možná si řeknete, že to je jen hloupá váza. Já ji ale vnímám jako platformu k sebevyjádření a věřím, že nemusíme mířit ani o stupeň níže než s dýmkami.“
Foto: Ondřej Kuchovský, archiv Shisha Original