Nebývá zvykem, aby drahé kabelky zlevňovaly. A už vůbec ne kabelky od Chanelu. Tohle je od francouzského výrobce hodně odvážný kousek. Jeho kultovní modely 2.55, 11.12 a Boy teď budou stát v Číně o dvacet procent méně než dosud. Zlevňovat bude taky v Rusku, Vietnamu nebo Koreji. Naopak v Evropě půjdou ceny nahoru.
Chanel model 2.55
Třeba model 2.55, klasika mezi kabelkami, stál v nákupních centrech Hongkongu v přepočtu 5800 dolarů (asi 145 000 korun). Teď už se dá pořídit za 4400 dolarů (cca 110 000 korun). Až dosud zela mezi Evropou a Asií na trhu s luxusním zbožím obrovská cenová propast, která se s oslabujícím eurem ještě prohloubila. Chanel to chce Číňanům trochu vynahradit a ceny aspoň částečně dorovnává. Přitom doufá, že se v Asii přestane kšeftovat s padělky a Číňanky přesedlají na originál. Podle toho, v jakém obležení byly jeho obchody den po zlevnění, by se mu to mohlo povést.
Ceny luxusního zboží v Číně poslední dobou neustále rostly. Deník Wall Street Journal spočítal, že některé značky stojí v Pekingu skoro dvakrát tolik, co v Paříži. Nejen ty od Chanelu, velké rozdíly jsou i u Louise Vuittona nebo Gucciho.
Čína je pro výrobce luxusního zboží dost frustrujícím trhem. Ve velkých městech postavili nákladné obchody a pak jen přihlíželi, jak si tři čtvrtiny Číňanů jezdí pro šperky a kabelky do zahraničí. Všechno se ještě zhoršilo před dvěma lety, kdy čínská vláda zahájila protikorupční tažení a poptávka po značkových hodinkách a dalších drahých věcech jako zázrakem poklesla.
Chanel možná naučí Číňany nakupovat zase doma. Ale měl by si dát pozor, aby se mu nestalo to, co třeba Michaelu Korsovi, o kterém jsme nedávno psali tady. Ano, je to úplně jiná liga, ale jeho příběh je i tak poučný. Velký rozmach kabelek s iniciálami MK způsobil, že se od nich bohatá klientela začala odvracet. Kdo chce patřit mezi elitu, musí prodávat draze a jen hrstce zákazníků.