V těžkých časech lidé od svých vůdců čekají více než jen inteligenci, čestnost a schopnost stavět opravdu vysoké zdi. V těžkých časech lidé potřebují někoho, kdo umí dělat velká rozhodnutí a dokáže v ostatních vzbudit pocit důležitosti – někoho, kdo má charisma.
Vědci se po desetiletí marně snaží definovat onen faktor X, ale už mají alespoň lepší představu, jak tento fenomén funguje, informuje server The Atlantic. Podle evoluční teorie je charisma schopnost vůdce přesvědčit lidi kolem sebe, že je v jeho silách donutit ke spolupráci členy jiných, větších skupin.
Charisma nás většinou uchvátí, pokud o dané osobě postrádáme konkrétní informace. V jedné studii se zkoumané osoby měly rozhodnout, jestli na pozici ponechat, nebo vyhodit výkonného ředitele. Rozhodnutí měli udělat na základě zhlédnutí falešného zpravodajství, kde byl tento ředitel popisován jako charismatický nebo necharismatický, a ceny akcií jeho firmy stoupající, klesající nebo relativně stabilní. Charisma řediteli pomohlo především v případech, kdy nebyl jeho výkon jednoznačný.
Čtěte také: Komunikujete hůř, než si myslíte? Jak to napravit
Pro vedení je potřeba odpočívat. Únava totiž charisma zastiňuje. Výzkumníci požádali studenty, aby udělali přednes před třídou, přičemž polovinu z nich v noci budili každou hodinu. Publikum hodnotilo hůře ty studenty, kteří trpěli spánkovou deprivací. Zajímavé je, že horší hodnocení dávali také ti, kteří se taktéž pořádně nevyspali.
Rovněž trocha záhadnosti může vaše charisma povýšit. Když byl úspěch výkonného ředitele přisuzován nehmatatelným faktorům (jako vize a šestý smysl) místo snaze (úsilí a přesčasům), byl hodnocen jako charismatičtější. Lidé by se raději objímali s charismatickým vůdcem nežli s tvrdě pracujícím.
Charisma ale není žádná magie. Je ovlivněno úplně pozemskými faktory, kterými je třeba výška. Průzkum mezi holandskými pracovníky ukázal, že vyšší vedoucí byli také hodnoceni jako charismatičtější. A zkoumané osoby, které dokázaly rychle odpovídat na otázky všeobecného rozhledu, byly svými přáteli považovány za chytré, zábavné a charismatické. Zajímavé je, že mentální rychlost má na charisma větší vliv než povaha nebo IQ.
Čtěte také: Chcete být úspěšní v lásce i podnikání? Vyprávějte příběhy
Zatímco výška a duchapřítomnost mnohým z nás chybí, charismatu se můžeme naučit. Výzkumníci trénovali manažery a studenty 30 až 90 hodin v „taktikách charismatického vedení“, mezi něž patřilo užívaní metafor nebo gest, a zjistili, že se jejich charisma skutečně zvýšilo.
Ovládněte tyto taktiky také a lidé vás budou následovat kamkoliv. Ale mějte na paměti, že charisma se má využívat jen pro dobré věci. A to je vždy velká zodpovědnost.