Ve čtvrtek 27. listopadu vstoupí na český trh nová značka. Na pražských Příkopech se otevře švédský Arket. Vlajkový obchod skandinávského minimalismu, spadající pod giganta H&M, je první vlaštovkou svého druhu v celém středoevropském regionu.
„Expanze je motivovaná velkým zájmem českých zákazníků v rámci e-shopu. Je to pro nás přirozený krok,“ vysvětluje Pernilla Wohlfahrt, výkonná ředitelka Arketu. V Praze ještě nikdy nebyla, ale těší se na okamžik, kdy se tu první obchod otevře.
„Slýchám o vašem hlavním městě především od mladších lidí, má prý skvělou atmosféru, dobrou energii a určitou lehkost bytí, a to má s naší značkou společné,“ tvrdí.
Arket, který má fungovat jako moderní tržiště, k čemuž přímo odkazuje jeho název, má podle Pernilly Wohlfahrt vyzařovat „hřejivý optimismus“. Přijdete si nakoupit oblečení pro celou rodinu (včetně domácích mazlíčků), ale také vás jako huňatá deka, kterou si zde můžete nakoupit, obalí vůně skořicových rolek.
Foto Arket
Foto Arket
Foto Arket
Od Příkopů si Pernilla Wohlfart slibuje, že obchod bude žít s tempem moderní nákupní třídy. „Moc se mi líbí historická budova, kam jsme značku v Praze umístili. Funguje jako dialog mezi starým a novým, mezi naším minimalismem a vaší secesní zdobností,“ popisuje.
I v pražském obchodě, tak jako jinde na světě, bude dominovat prodejně takzvaný market table. To v praxi znamená stůl plný knih, keramiky, textilu, doplňků a archivních kusů. Nejde o vizuální efekt, ale o způsob, jak okamžitě zákazníka vtáhnout do příběhu.
„Líbí se mi myšlenka moderního trhu, zákazník pochopí, co nabízíme, aniž by musel projít celý obchod,“ zdůrazňuje Pernilla Wohlfahrt.
U Arketu je od začátku toho, co jej H&M Group uvedl na trh, u samotné skupiny pracuje Pernilla Wohlfahrt neuvěřitelných třicet let. Podílela se mimo jiné na formování značek COS a & Other Stories.
Arket podle ní představuje syntézu toho, co se během let naučila: nadčasový design, funkčnost a každodenní estetiku. „Chceme navrhovat věci pro skutečný život, ne jako módní gesto,“ říká.
Foto Arket
V rámci H&M Group má Arket speciální postavení v tom, že strategie expanze je velmi důkladně promyšlená. Vysledujete tento přístup i v nabídce, kde místo zběsilého střídání trendů Arket preferuje nadčasovost, precizní střihy i kurátorovanou nabídku, která nemusí být rozsáhlá, ale působí konzistentně.
Pražský obchod se proto neobjevuje jako náhodná pobočka na mapě, je součástí středoevropské strategie, která počítá se stabilním, pozvolným růstem. Arket vstupuje tam, kde pro něj existuje přirozený kontext, město s vlastním tempem, kde může zapustit kořeny.
Dům, ve kterém otevírá Arket
Jedná se o budovu na adrese Na Příkopě 6, kterou navrhl architekt Ladislav Machoň. Jednalo se o neobyčejného tvůrce, který působil v kubismu i modernismu. Stavba, kde Arket otevírá, je kubistická záležitost, která vznikla ve spolupráci Machoně a dalšího architekta, Maxe Spielmanna, jehož nejslavnější pražskou realizací je Petschkův palác.
Samotná ulice na Příkopě je pravidelně zařazována jako jedna z nejdražších ulic zemí Visegrádské čtyřky.
Ne každý obchod se automaticky otevírá s kavárnou, ale u toho pražského tomu tak bude. „Chceme, abyste tu strávili nějaký čas, dali si kávu, prošli si e-maily,“ plánuje Pernilla Wohlfahrt.
Ella Soccorsi, která u Arketu zastává pozici kreativní šéfky, vysvětluje tento názor z pozice zákazníků.
„Lidé dnes nehledají rychlé nakupování. Chtějí prostředí, které je na chvíli zastaví. Proto hrají vůně, zvuky a materiály tak velkou roli. Zdržíte se u nás, protože se vám tu líbí,“ což je podle ní přesně ten důvod, proč Arket není jen módní značka, ale způsob, jakým trávíte čas. V oblečení, ve kterém poběžíte na hřiště, schůzku i večeři s přáteli.
„Náš koncept krásy každodennosti vychází ze švédského pojmu vackrare vardagsvara, tedy vytvořit věci, které mají funkci, ale zároveň jsou esteticky na úrovni. Je to pokorný přístup k designu, který mám ráda, protože nejkrásnější věci jsou ty, které nám tiše slouží každý den,“ myslí si Ella Soccorsi.
Foto Arket
Ella Soccorsi
Foto Arket
Pernilla WohlfahrtFoto Arket
Nadčasovost a minimalismus podle ní nesmějí působit chladně, ale funkčně a esteticky vytříbeně. Zároveň materiály musejí vydržet a oblečení musí zvládnout i několik životů s různými majiteli. Výhodou je, že Arket nabízí klasickou uniformu, kterou si pořídíte jako základní stavební kousky šatníku: bílé tričko, džíny, kašmírový svetr.
Proč ale vůbec otevírat obchod fyzicky, když si Češi navykli na e-shop značky? „Během covidu jsme si mysleli, že zákazníci se už do prodejen nevrátí, ale teď vidíme, jak jsme se spletli. Kontakt s fyzickým světem, kde nevládnou jen rychlé transakce, ale příjemné pocity, nic nenahradí,“ uvažuje Pernilla Wohlfahrt.
„Chceme zjistit, jak bude náš skandinávský přístup k módě i životu fungovat v Česku. Neotevíráme jen obchod, ale celkový dialog,“ uzavírá Ella Soccorsi.