Pokud nejste zrovna výřečný typ, máme pro vás dobrou zprávu. Aby si vás ostatní oblíbili, nemusíte mít v záloze naučené vtipy. Nemusíte ani společnost bavit zábavnými historkami ze života. Co je nejlepší – nemusíte vlastně moc mluvit. Úplně totiž stačí, když se budete druhých ptát.
To potvrzuje studie publikovaná v Journal of Personality and Social Psychology. Ta ukázala, že ti, kdo pokládají doplňující otázky, jsou druhými vnímáni jako lepší komunikační partneři. Vzbuzují totiž pocit, že se zajímají, že druhé respektují a že se je snaží pochopit.
S tím souhlasí i CEO Leadership Advisors Richard Davis, který považuje doplňující otázky v konverzaci za klíčové.
Pokud chcete, abyste udělali na ostatní dobrý dojem, držte se jeho rad.
Ptejte se na původní otázku znovu, ale trochu jinak
Umožníte tím druhému podívat se na téma z jiného úhlu pohledu, a třeba se tak dostanete k něčemu zajímavému.
Spojujte odpovědi mezi sebou
Pokud vám odpověď toho druhého připomíná něco, co už předtím zmínil, nebojte se na to poukázat. Ukážete tím, že umíte naslouchat a že tomu věnujete pozornost. Příklad: „To je, jako když jsi předtím říkal/a, že…?“ Nebo: „To je podobný případ, jako jsi popisoval/a předtím, co?“
Doptávejte se na to, co vás zajímá
Třeba: „Jak ses u toho cítil/a?“ „Jaký z toho máš pocit?“ Nebo: „Co na tom bylo podle tebe nejlepší?“ Dávejte jen pozor, aby se z rozhovoru nestal výslech, a myslete na to, že sem tam musíte něco prohodit i vy.