V posledních deseti letech toho vědci o vyprávění příběhů zjistili víc, než se do té doby lidstvo naučilo od dob, kdy naši předci ryli příběhy do stěn jeskyní. Víme, jak příběhy fungují, co u nich platí, a můžeme to dokázat. Ostatně americký herec Kevin Spacey to jednou řekl publiku z oboru marketingu: „Víme, jak marketing funguje; všechno je to o příběhu.“
Má se to následovně: když vám někdo vypráví poutavý příběh, který má v sobě spouštěč emocí (konflikt, napětí, rozřešení), uvolňuje tak příval chemikálií. Kortizol vzbudí vaši pozornost, oxytocin zase empatii k postavám a díky dopaminu se budete cítit dobře, když příběh dobře dopadne.
Ve světě byznysu je mnoho prvotřídních vypravěčů: Richard Branson, Sheryl Sandberg, Bill Gates, Elon Musk a další. Ti všichni mají nápady a vědí, že aby se pro ně ostatní lidé nadchli, musejí je zabalit do atraktivního balení. Příběhy jsou pro ně způsobem, jak efektivně sdělit své myšlenky.
Už dlouho je známo, že vypravěči jsou ve světě byznysu žádaní. Dotáhnou to ve svých kariérách daleko, daří se jim zapojovat tým, budovat značku a zvyšovat prodeje. Nově také víme, že dobří vypravěči mají další výhodu – a to, že jsou přitažliví pro opačné pohlaví.
Nová studie zveřejněná v Journal of Personal Responsibility ukázala, že „muži, kteří jsou dobrými vypravěči, jsou pro ženy přitažlivější“. Výzkum, který rozebírá článek v americkém Wall Street Journal, sestával ze tří různých studií, které měly za úkol změřit, jestli zapojení příběhů do konverzace dělá lidi přitažlivějšími.
Čtěte také: Skvělým řečníkem se nenarodíte, ale musíte se to naučit. Jako Warren Buffett
A závěry ukázaly, že zatímco historky dobrého vypravěče jsou stručné a podmanivé, příběhy méně zručného vypravěče jsou „nesouvislé a podávané nudným jazykem“. Zajímavé je, že kvality dobrého vypravěče jsou stejné jako kvality dobrého byznysového komunikátora.
Kdy vás pro své myšlenky v projevu nadchl lídr, který mluvil nudně a nesouvisle? Nikdy. To se nestává.
Všechny tři studie dospěly ke stejnému závěru: „Ženy hodnotily muže, kteří jsou dobrými vypravěči, jako přitažlivější a více žádoucí pro dlouhodobý vztah.“ Psychologové to vysvětlují tak, že vypravěč dává najevo, že „umí sdílet emoce a současně být zranitelný“.
A dost možná mají pravdu právě díky pokroku, který neurověda v oblasti výzkumu vyprávění za posledních deset let udělala. Když víme, že příběhy spouštějí hluboké emocionální spojení, není překvapivé, že ke stejnému spojení dojde i mezi dvěma lidmi, ať už v byznysu nebo při dvoření se.
Článek Wall Street Journal dospěl k silnému závěru: připomíná čtenářům, že vztahy časem stagnují. Konverzace, které emocionálně spojují její účastníky, vystřídají komunikace jako: „Co jsi dnes dělala, zlato?“ Proto psychologové radí, aby lidé svým partnerům nepřestali vyprávět příběhy. A to platí i pro byznysmeny.
Společnosti jako Apple, Virgin, Southwest Airlines, The Ritz-Carlton, KPMG, Unilever to vědí a jsou to značky příběhů. Jejich lídři a manažeři jsou podporováni ve vyprávění příběhů o vzniku jejich výrobků a služeb a o tom, jak zlepšují život zákazníkům. Příběhy přivádějí značky k životu tak, jako to žádná prezentace v PowerPointu nedokáže. Podle Wall Street Journal se dobrým vypravěčům daří v lásce i v životě.
A jaké z toho plyne ponaučení? Vyprávějte příběhy a budete šťastní.