Poznávací dovolené dokážou být náročné. Na seznamu nekonečné množství přírodních a kulturních památek, které chcete vidět, restaurace, ve kterých se chcete najíst, ale v zásobě jen pár dní na splnění ambiciózního plánu. Výsledek? Povrchní znalost cestovatelské destinace a bolavé nohy.
Pokud chcete z dovolené něco opravdu mít, je třeba změnit strategii, tvrdí novinář a reportér Nikhil Sonnad.
Zaprvé je třeba snížit počet položek na vašem výletnickém to-do listu, zadruhé byste měli plán dovolené postavit okolo jednoho tématu – stejně jako byste dělali reportáž pro televizi nebo rozhlas.
Buďme konkrétní: chystáte se do New Yorku a máte na poznání města, které nikdy nespí, jen tři dny. Místo zběsilého honu za všemi průvodci opěvovanými must see místy si zvolte téma, kolem kterého si vybudujete itinerář. V případě Velkého jablka může být tématem moderní umění, nejvyšší budovy, migrace, doprava nebo třeba zeleň ve městě.
Jestli míříte do Keni, plán výletu můžete postavit pro změnu na kávě. Naplánujte si návštěvy kávových plantáží, obejděte kavárny v hlavním městě, domluvte si prohlídku ve fabrikách, kde se káva zpracovává, atd. Ve Francii se můžete vydat za stopami jeskynních maleb, v Číně se zaměřit na kaligrafii a v Brazílii jít za zpěvem tropických pěvců.
Nejen že si díky této strategii odvezete z místa jednu konkrétní a hlubokou znalost, ale také budete schopni uniknout zaběhlým a přeplněným turistickým trasám, které mají k autentičnosti místa ve většině případů hodně daleko.
Téma, které si pro svou dovolenou zvolíte, je na vás. Nechte si jím určovat kroky a buďte připraveni zažít dovolenou jinak.