Tvorbu designérek a absolventek pražského UMPRUM Anny Štěpánkové a Terezy Rosalie Kladošové poznáte na dálku. Jejich barevný styl plný částí lidského těla a zvířat je těžké přehlédnout. A nejde si ho nezapamatovat.
„Přistupujeme ke každé práci nebo zakázce jako k prázdnému plátnu. A abychom ho zaplnily, dáváme na něj úplně všechno, co se nám líbí nebo nás fascinuje. V našem případě jsou to koně, oči, ústa nebo třeba vejce,“ popisuje tvůrčí proces Anna Štěpánková.
Před Vánocemi pomocí několika z těchto motivů zaplnily i výlohy butiku francouzského módního domu Hermès v pražské Pařížské ulici. Na jedné ze scén byli třeba dva koně, kteří spolu hráli kanastu.
„Chtěly jsme navázat na českou loutkářskou tradici. Takže jsme zpracovaly takové divadlo, ve kterém byli místo herců koně,“ popisují Štěpánková a Kladošová, pro jejichž tvorbu jsou koně už celkem typičtí.
Začali s nimi – respektive s jednorožci – před třemi lety, kdy vymýšlely kolekci galaktických svetrů pro Designblok, na něž zařadily i tahle pohádková zvířata. Jednorožce pak stvořily i jako chlupatý polštář v sérii Salone del Unicorn, která se stala jedním z jejich nejrozpoznatelnějších produktů.
Ale zpátky k výlohám. Hermès totiž nebyl první zakázkou z Pařížské ulice, kterou designérské duo dostalo. Ještě při magisterském studiu na UMPRUM, kde Anna Štěpánková studovala produktový design a Tereza Rosalie Kladošová tvořila kolekce v ateliéru módní tvorby, odpověděly šperkařství Halada, které na pražské umělecké škole vyvěsilo inzerát, kde hledalo designéra pro své výlohy.
Spolupráce s českým klenotnictvím trvala tři roky. „Vlastně jsme se z ničeho nic dostaly hned k tvorbě výloh,“ vzpomínají Anna Štěpánková a Tereza Rosalie Kladošová, které se spolu seznámily jako spolubydlící při studiu ve Zlíně a jejichž první společný projekt byl na akci designSUPERMARKET, aby prodaly pár kousků a tím si přivydělaly.
„Vždycky jsme do Halady chodily kolem výloh Hermèsu a obdivovaly práci scénografa Marka Cpina, který je dělal před námi. A říkaly si, že náš styl by si s nimi taky sedl,“ popisují designérky. „A jak to většinou bývá, když si něco vysníte, tak se to splní,“ usmívá se Anna Štěpánková. „Když jsme se po třech letech rozhodly ukončit spolupráci s Haladou, během týdne nám zavolali z Hermèsu,“ dodává Terezie Rosalie Kladošová.
Jejich práce na dekorování prostoru pokračovala například i v karlínské restauraci Eska Tomáše Karpíška, pro kterou duo vyrobilo několik sezonních instalací. Například velkou zeleninu či kohouty v nadživotní velikosti. Zkušenost získaly i se scénografickou tvorbou, když navrhly jevištní kulisy pro předávání cen Czech Grand Design.
Když se duo nevěnuje tvorbě výloh ani dekoracím restaurací, tráví čas v novém obchodě s českým designem Charaktery na pražské Letné, který založily spolu s dalšími mladými českými umělci. „Jsme rády, že máme jedno místo, na kterém můžeme centralizovat svoji tvorbu. A taky mít bližší kontakt se zákazníky,“ říkají mladé designérky.
Co se ale týče další tvorby, jejich aktuální vášní je výroba vlněných koberců (na kterých samozřejmě nesmějí chybět motivy koní, očí, rukou nebo třeba salámů a preclíků). V obchodě Charaktery už dva visí na zdi, uvidíte je i z ulice, jedná se totiž o dvě tapiserie, vlněné obrazy, jejichž cena začíná na 16 tisících.
A právě tapiserie z dílny Štěpánkové a Kladošové tento rok uvidíme i v restauraci Kuchyň, dalším podniku Tomáše Karpíška.