Tyhle barevné předměty v místnosti nepřehlédnete. Můžou fungovat jako designový prvek, ale primární funkci mají jinou: jsou to balanční kameny, které mají děti přimět k pohybu.

Při rozhovoru se Stephanem Schenkem, zakladatelem společnosti Stapelstein, nejdou přehlédnout. Několik vyskládaných zaoblených kamenů má v rohu místnosti, odkud mi volá, a pak sám odhalí několik dalších, na nichž zrovna sedí.

„Však je tohle naše vzdálená kancelář,“ usmívá se Schenk. Volá mi z jejich venkovského sídla poblíž Stuttgartu, kam se svou partnerkou Hannah König, rovněž zapojenou v byznysu, unikají od městského ruchu do přírody.

„Jsme blízko lesa a máme tady malou farmu, o kterou se taky staráme, a je to příjemný protipól našemu byznysu.“

Balanční kameny Stapelstein
info Foto Stapelstein
Foto Stapelstein

Stapelstein bezpochyby byznysem je, a to velmi slušně rozjetým, k dostání je ve zhruba šedesáti zemích a loni se prodalo přibližně milion kamenů, obrat firmy byl kolem čtyř set milionů korun.

Svoji roli na tom sehrálo i Česko, kde si lidé objednali přes dvacet tisíc kamenů, koneckonců je můžete znát třeba z pražského bistra Bjukitchen.

A když ne z něj, tak z mnoha internetových videí, kde lidé ukazují, že jejich kreativita ve využívání kamenů je nezměrná. Dají se z nich stavět věže, lze z nich vyrobit překážkovou dráhu, dá se na nich balancovat, bubnovat do nich, nosit v nich voda, hrát různé hry, kupříkladu oblíbenou „podlaha je láva“.

„A nejzvláštnější bylo, když mi někdo řekl, že s tím trénuje koně,“ vzpomíná Schenk. Ale fantazii se meze nekladou, není žádný správný či špatný způsob, jak kameny využívat. Naopak: firma chce podporovat lidi v tom, aby hledali vlastní řešení, jak využívat věci nebo nad nimi přemýšlet.

„Záleží také, jak staré děti to používají. Kolem roku si s tím spíš hrají, nebo to chtějí držet, pak na tom začnou stát a balancovat, pak stavět věže. V každé vývojové fázi je baví něco jiného,“ připomíná Schenk další důvod, proč je tahle investice dlouhodobá.

Zároveň však není zanedbatelná, jeden kámen vyjde zhruba na osm stovek, případně si můžete pořídit celou sadu, v níž jeden kus stojí o něco méně. Nejoblíbenějším produktem je právě takzvaný Rainbow set, tedy základní barevná sada kamenů. Jeden kámen váží 180 gramů a unese 180 kilogramů.

Kořeny Stapelsteinu sahají až do Schenkova dětství. Už tehdy zaznamenal, že ve škole nemá dost pohybu, což dnes vnímá jako opak toho, co dítě potřebuje. Zároveň míní, že nejlépe se dítě učí hrou.

„Když jsem pak dospíval, zajímalo mě, jestli nedostatek pohybu trápil jen mě, nebo je to obecný problém,“ ohlíží se. A našel studie, které jeho tvrzení podpořily. „Více než tři čtvrtiny dětí nesplňují ani minimální požadavky na čas strávený pohybem, což chceme s naší firmou řešit.“

Schenk se zároveň domnívá, že část úspěchu jeho byznysu spočívá v tom, že pomáhá řešit důležitý problém. „Nevymysleli jsme si ho. Děti si pohybem zároveň vyvíjejí tělo, mozek. A když jim pohyb chybí, tak je v životě čekají závažné zdravotní problémy,“ varuje.

Devětadvacetiletý Němec má vystudovaný produktový design a věděl, že chce vytvořit jinou hračku, než na jaké byly děti zvyklé dřív. Nic levného z nekvalitních materiálů. Zároveň žádné toxické látky. Kameny se vyrábějí z ekologicky šetrného expandovaného polypropylenu, za použití vzduchu a vodní páry.

„Celá generace tady vyrostla na levných hračkách z Číny a podobných zemí, které byly určené na to, aby si s nimi děti hrály pár hodin nebo dnů a pak o ně ztratily zájem,“ připomíná Schenk.

Stapelstein vznikl v roce 2016 a udržitelnost si snaží přenést nejen do procesu výroby, ale i fungování samotného byznysu. Veškeré zisky posílá zpátky do firmy, aby mohla dále růst a rozvíjet své produkty. Momentálně pro ni pracuje kolem třicítky lidí, přičemž o tým se stará právě Schenkova partnerka Hannah König.

Sami děti zatím nemají, ale respekt k nim jim rozhodně nechybí. „Chceme, aby produkty pro ně měly vysokou úroveň. Nenazýváme je jako dětské, jsou jen child friendly. Vážíme si jejich perspektivy a zvědavosti. Děti si nezaslouží nic jiného než ten nejlepší design,“ míní Schenk.

Doteď funguje společnost čistě v online prostředí, ale v dohledné době se to má změnit. Počátkem roku 2026 chce otevřít první kamenný obchod v Berlíně. Sní také o vlastní školce, kde by se jejich kameny používaly. A zároveň chtějí produkt dál rozvíjet.

„Chystáme třeba tohle,“ ukáže Schenk kámen, který je mnohem větší než ty klasické. „Bude pro dospělé, aby si uvědomili, jak velký připadá normální kámen dětem a jak fascinující pro ně je něco takového držet.“