Živá kultura. Pamatujete si na ni ještě? I když to může vypadat, že někam zmizela, zdá se, že jenom hledala nový domov. A našla jej, jak jinak, v digitálním světě. Tvrdí to alespoň zakladené nového kanálu televize Naživo, který odstartoval vysílání před pár dny.
„Vše, co diváci uvidí, se odehrává vždy naživo, teď a tady. Divadelní či taneční představení, koncerty, talkshow, ale i znělky, a dokonce i reklamy,“ vypráví se svým typickým entuziasmem principál divadelní kompanie Cirk La Putyka Rosťa Novák – jeden z trojice zakladatelů nové stanice.
K sobě přibral ještě filmového producenta a režiséra Viktora Tauše a Štěpána Kubištu, šéfa multikulturního prostoru Jatka 78, kde má La Putyka domovskou scénu.
Trojice přišla s originálním nápadem: proměnila prázdná hlediště bez diváků ve výhodu, která jim umožňuje živá umělecká vystoupení snímat filmovým způsobem. A vizuál, na nějž jsou diváci zvyklí u filmů či seriálů, tak zkombinovat s autentickými prožitky, kvůli kterým v lepších časech chodíváme do klubů či divadel.
„Tradiční tříkamerové televizní přenosy poetiku představení obvykle zredukují na pouhou informaci,“ říká Tauš. „My divákům nabídneme filmovou estetiku i emoce. U nás zaznamenáte každý přešlap, přeřek, omyl, ale také pocítíte adrenalin performerů, když dělají salto, nebo slyšíte dech Matěje Ruperta při koncertu,“ doplňuje Novák.
„Pokud vím, některé z našich formátů jsou unikátní i v mezinárodním měřítku,“ tvrdí Tauš. Právě dnes například televize Naživo spouští placený online archiv, kde jsou všechna představení dostupná v multikamerovém formátu. Tato aplikace divákům umožňuje vytvořit si v obýváku vlastní režii a prostřihávat pohledy různých kamer.
Díky mikrokamerám instalovaným v kostýmech herců tak můžete například prožít akrobatický výstup z pohledu samotného akrobata nebo třeba s Ivanem Trojanem z Dejvického divadla čekat na další výstup v šatně. Milovníci hudby zase ocení možnost sledovat koncert přes jediného zvoleného hudebníka a užit si mikrostudii jeho hry.
Náklady na provoz kanálu do konce roku mají majitelé spočítané na sedmnáct milionů korun. „Zatím jsme v minusu, ale věříme, že projekt má i byznysový potenciál,“ soudí Novák s tím, že koncept důsledně živého vysílání otevírá třeba inovativní cesty, jak pracovat s reklamou.
„I ty u nás vznikají naživo, před, po či v přestávce daného programu je zahrají živě herci nebo loutkáři. Jsme schopni klientům vytvořit jak původní obsah, tak originálně ztvárnit třeba už připravené vánoční kampaně,“ doplňuje Tauš, který v televizi převzal roli ředitele vývoje. K prvním klientům patří zvučné tuzemské značky jako Airbank, Datart nebo Budvar.
Právě snaha o vetší kontrolu nad reklamními příjmy nasměřovala tvůrce projektu k vlastnímu televiznímu kanálu. „Internetové prostředí je letos kulturními projekty přehlceno. Navíc sociální sítě se hodí spíš pro kratší formáty než pro několikahodinné streamy. A v neposlední řadě oslovíme skrze televizní vysílání i diváky, kteří by si nás na internetu nenašli,“ věří Novák.
Nápad se mu prý v hlavě zrodil v průběhu října, kdy sám doma stonal s covidem. A uvést jej do života dokázala trojice za pouhých pár týdnů. Zúročila u toho zkušenosti z letošního turbulentního roku, který živé kultuře nepřál.
Tauš i Novák však místo hořekování nad chybějícími tržbami z neuskutečněných představení šli příležitostem vstříc. Novákova divadelní kompanie tak vyjela a hrála do oken lidem uzavřeným v karanténě. Tauš pak s podporou Nadace PPF rozběhl natáčení filmů naživo, které divadelní představení přeneslo do exteriéru a tím i nových kontextů, a navíc to umožnilo objevit formu, kterou teď plánuje uplatnit v televizi Naživo.
„Byť se vše rodí opravdu v rychlosti, máme jasnou představu, kam chceme program televize směřovat. A jsme otevřeni partnerům, který potenciál rozeznají a pomohou nám ho dál rozvíjet a monetizovat. Ať už to bude někdo z existujících hráčů na televizním trhu, nebo investor mimo obor,“ uzavírá dvojice.