Nový rok ještě ani pořádně nezačal a už teď je jasné, že pro nadšence jednostopých vozidel bude hodně zajímavý. Obzvláště pro milovníky amerických ikon – první americké motorkářské značky Indian Motorcycle a jen o dva roky mladší úspěšnější značky Harley-Davidson.
Čtěte také: Lady Harley-Davidson. Jak slavná pravnučka určuje módu „harlejářů“
Druhá jmenovaná si při příležitosti právě probíhajícího veletrhu spotřební elektroniky CES v americkém Las Vegas nachystala lahůdku odrážející současné trendy v dopravě. Představila zde vůbec první elektrický motocykl Harley-Davidson s názvem LiveWire, který půjde do prodeje v polovině roku.
„Naší základní myšlenkou byly vždy inovace, které vylepšují technické vlastnosti i pocit z jízdy. Chceme nabízet nové možnosti i produkty pro stávající jezdce i budoucí zájemce bez ohledu na věk a životní styl,“ řekl Matt Levatich, šéf firmy, která po celém světě ročně prodá kolem čtvrt milionu motocyklů.
Nová generace elektromotocyklů LiveWire ujede na jedno nabití po městských komunikacích 177 kilometrů, k čemuž přispívá i rekuperace energie při brzdění. Z nuly na sto vás tento elegán dostane za 3,5 sekundy a začínající jezdce pak jistě potěší absence spojky.
A i když půjde o elektromotor, který je známý svou tichostí, o charakteristický zvuk Harleye-Davidsonu nepřijdete, jen bude o něco „futurističtější“.
Součástí novinky bude i plná mobilní konektivita, takže jezdec na mobilní aplikaci uvidí informace o motocyklu, jako je stav nabití baterie, bude upozorněn, pokud se s motocyklem v době parkování začne hýbat, a díky GPS se dozví, kde jeho motorka právě je.
LiveWire, na němž HD pracoval od roku 2014, se bude prodávat za 27 860 eur bez DPH, v přepočtu tedy za 714 tisíc korun.
HD se v Las Vegas ale podíval ještě dál do budoucnosti a představil koncepty lehkých elektrických motocyklů pro městské využití.
Novinky pro letošní rok chystá i Indian Motorcycle založená v roce 1901. Ta sice v polovině minulého století v podstatě zanikla, od roku 2011 se ale její věhlas snaží oživit skupina Polaris Industries, která vlastní značku Victory Motorcycle. Tu ale časem odsunula na druhou kolej a nyní všechny své síly napíná právě směrem k Indian Motorcycle.
Legendární stroje, kterých se ročně po světě prodají nižší desetitisíce kusů, se budou nově prodávat v pěti kategoriích.
Jsou jimi FTR 1200, Midsize (modely Scout), Cruiser (model Chief Dark Horse), Bagger (tvořena dohromady sedmi modely) a Touring, který reprezentuje luxusní model Roadmaster.
Zcela novou řadou je prvně zmiňovaná kategorie FTR (flat track) 1200, která je koncipována jako městský stroj, jenž má navázat na úspěch předchozí „sedmsetpadesátky“. Jeho cena startuje na 12 999 dolarech, v přepočtu na 290 tisících korunách.
Designově vypiplaný a luxusní Roadmaster ideální na dlouhé cesty skrz širé americké pláně pak stojí 28 999 dolarů.
Elektromotory u indiánů nehledejte ani výhledově. I tak se ale firmě daří poutat zájem zákazníků. I když na pro obě značky hlavním americkém trhu má Indian Motorcycle zhruba desetinový podíl, před dvěma lety to byla pouhá tři procenta.
Značce se daří růst dvouciferným tempem, přičemž její konkurenti zaznamenávají mírný pokles prodejů. Nůžky se tak lehce svírají, a navíc se zdá, že značka Indian, na níž se před druhou světovou válkou proháněli i čeští četníci, je po padesátiletém spánku opět zpátky ve hře.