„Zatím jsme takovou odměnu prodali dvěma lidem,“ směje se Petr Návrat. Jde o formu předplatného, kdy dotyčný dostane přísun hamburgerů až do konce života, v novém podniku muže, který během svého krátkého působení v Praze stihl okouzlit mnoho členů nesmlouvavě přísné gastro komunity.
Řeč je o Burgermanovi. A jen vyslovení tohoto názvu dokáže u zasvěcených vyvolat Pavlovův reflex.
Před dvěma lety se na pražském Betlémském náměstí prodávaly hamburgery, které byly menší, než jste byli v Česku dosud zvyklí. Svou velikost ale kompenzovaly chutí: maso uprostřed sendviče vynikalo, zelenina byla perfektně dochucená a bulka vycházela z tradičního židovského pečiva chala.
Během krátké doby ale po Burgermanovi zůstal jen mastný papír.
„Na Betlémském náměstí jsme fungovali coby stánek na nádvoří. Byli jsme součást podniku, který servíroval koktejly. Když jsem měl ale na zimu najít vhodné vnitřní prostory, přišla mi do života jiná podnikatelská příležitost,“ vzpomíná Návrat, který se v gastronomii nevyučil, ale sbíral zkušenosti po prémiových podnicích v Londýně, Manchesteru i Dublinu.
„S přáteli jsme zjistili, že se zavírá naše oblíbená vinohradská hospůdka. Rozhodli jsme se ji odkoupit a začít provozovat,“ přiznává důvod, proč projekt Burgerman na čas uspal. V Hospodě U Benyho, kterou Návrat s přáteli provozuje, a kde si máte podle jeho slov „dát se sousedem šnyt, pak něco dobrého k jídlu a najednou zjistit, že už je pozdní večer“, uspořádal několik burgerových pop-upů.
Tu pravou lokalitu pro kamennou restauraci otevře Petr Návrat až letos v červenci. Stane se tak na Letné, v těsné blízkosti dalšího „hotspotu“ pouličních delikates. Jen kousek odtud otevře své brány taky Sandwich Rodeo, mladší bratr známého letenského Mr. HotDog.
Burgerman se ale konkurence nebojí. „Je to pro nás naopak výhodné, protože hosté jsou zvyklí sem za podobným typem občerstvení chodit. Věřím, že ze vzájemného sousedství budeme těžit všichni,“ těší se.
Netradičně přistoupil také k investici do nového byznysu: vybírá na něj prostřednictvím crowdfundingové platformy Donio.
„Je to podnikatelský krok, nikoho neprosím o charitu. Je to naopak forma předplatného, kde získáte opravdu výjimečné odměny,“ tvrdí Návrat. Jednou z nich je nejen zmíněné hamburgerové předplatné až do konce života, které stojí sto tisíc korun, ale také třeba Burgerman kurz, soukromý večírek či grilování nebo třeba poukázka, kdy za patnáct set můžete konzumovat za částku o pětistovku vyšší.
Návrat přiznává, že kvůli skupinovému financování musel vysvětlovat, že nehodlá vyvolávat vlnu empatie nebo parazitovat na sbírkách pro potřebné.
„Do svého podnikání jsem vložil veškeré své úspory, zhruba milion a půl korun. K tomu, aby naše restaurace mohla být přesně podle našich představ, potřebuji ještě okolo sedmi set tisíc,“ vypočítává. Peníze použije na dofinancování svého řeznictví, které se bude nacházet pod restaurací, a na pekárnu.
Donio mu umožní vybrat si částku i v případě, že na svůj třičtvrtěmilionový cíl nedosáhne – proto si tuto platformu zvolil. Dalším důvodem byla komunita, která okolo Burgermana i díky zakoupeným odměnám vzniká.
Jak bude spokojená nejen s burgery, včetně toho ve vegetariánském provedení, ale také s domácími limonádami, omáčkami, vlastním gin & tonicem či pivem z chráněného pivovaru Chříč? Dozvíme se už během několika týdnů.