Na scéně je už téměř třicet let. Na kontě má 99 nominací na cenu Grammy, z nichž 35 proměnila v cenný gramofonek, poslední tři získala v noci na pondělí. Beyoncé Knowles ale vedle hudebních rozdává i byznysové lekce.
Byl to pozoruhodný moment. Čtyřnásobná nositelka ceny Grammy za album roku, zpěvačka Taylor Swift, odešla z letošních cen Grammy s prázdnou. Její deska The Tortured Poets Department nezískala navzdory slibným nominacím ani jednu cenu.
Na pódium se tak nejúspěšnější hvězda současnosti dostala jen ve chvíli, kdy předávala cenný gramofonek kolegyni. Jiné zpěvačce.
A ne jen tak ledajaké. Taylor Swift se musela sklonit před legendární ikonou R&B žánru a dnes už i popovou královnou Beyoncé. A učinila to ráda. Za tím setkáním z nedělní noci je totiž obrovský příběh.
Třiačtyřicetiletá Beyoncé, na rozdíl od dnes pětatřicetileté Taylor Swift, cenu pro nejlepší album roku vyhrála totiž letos poprvé. Ačkoli má na kontě neuvěřitelných 99 nominací na cenu Grammy a dnes už 35 gramofonků Beyoncé také vyhrála, do této neděle mezi nimi ten nejprestižnější, pro album roku, chyběl.
Dočkala se až nyní. A to za desku nazvanou Cowboy Carter, její první počin v žánru country.
V country, v níž nynější popová megastar Taylor Swift kdysi začínala. A která je pro Beyoncé něčím naprosto novým.
Díky desce Cowboy Carter s přelomovým hitem Texas Hold ’Em se Beyoncé, sama rodačka z texaského Houstonu, navíc stala první Afroameričankou, která cenu Grammy za album roku v jednadvacátém století dostala. Naposledy si toto ocenění odnesla Lauryn Hill, a to se psal rok 1999.
Cowboy Carter je osmým studiovým albem, které Beyoncé poslala do světa; vyšlo loni v březnu. Když ovšem teď deska v rámci předávání cen Grammy uspěla i v dílčí kategorii Nejlepší country album, zdála se Beyoncé opravdu upřímně zaskočená – video, které zpěvačku zachycuje ve chvíli vyhlášení country kategorie a v němž Beyoncé vyvalí oči a nevěřícně se rozhlíží kolem sebe, se tento týden stalo virálním.
Desku Cowboy Carter totiž někteří hudební kritici označili za „málo country“ a třeba respektované oborové ocenění Country Music Awards ji loni v září zcela pominulo. Naopak na Grammy uspěla Beyoncé s touto deskou s jedenácti nominacemi a přepsala svůj vlastní rekord, čtrnáct let starý. Tehdy získala deset nominací za desku I Am… Sasha Fierce.
Americká hudební akademie, která Grammy udílí, desku Cowboy Carter označila naopak za „zcela ryzí country počin“. Podle akademiků dokonce Beyoncé touto deskou „zasadila kontext country hudby jako žánru, který má kořeny v černošské tradiční hudbě“. Album navíc Beyoncé pomyslně věnovala jedné z průkopnic mezi černošskými country hudebníky Lindě Martell, narozené v roce 1941.
Pětatřicet cen Grammy, které Beyoncé od nedělní noci vlastní, z ní udělalo v rámci těchto ocenění nejúspěšnější hudebnici všech dob, a to mezi ženami, muži i kapelami. Více cen Grammy nikdo jiný nikdy nedostal.
„Cítím se velmi poctěná. Je to už mnoho, mnoho let,“ připomněla zpěvačka při přebírání ceny své dlouhé čekání na Grammy v kategorii Album roku. A čekání se vyplatilo, jak se ukazuje.
Zároveň dala lekci i kovaným byznysmenům – i po bezmála třiceti letech v branži dokáže Beyoncé znovu a znovu přijít s něčím docela novým, změnit celý background i kontext, nastolit nový styl. A navíc se nebojí riskovat, Beyoncé do svých projektů investuje vlastní prostředky a nebojí se neúspěchu.
Naopak – jde do věcí naplno, i když ostatní pochybují. Tak to mimochodem bylo i v případě aktuální country. S ní Beyoncé zanedlouho vyjede i na globální světové turné, jak krátce před Grammy oznámila.
Beyoncé se podařilo vybudovat impérium, které šlape na mnoha platformách zároveň. A právě nová a nová veleúspěšná hudební turné patří ke stabilním generátorům jejích mnohamilionových příjmů: příkladně tour nazvaná On The Run II vynesla přes 250 milionů dolarů jen za pár týdnů konání.
Za jediné vystoupení vydělá Queen Bey podle odhadů amerického Forbesu v průměru pět milionů dolarů a i díky tomu je zařazena mezi nejbohatší celebrity světa, nejvlivnější ženy světa a také nejbohatší selfmade americké podnikatelky. Její jmění Forbes momentálně odhaduje na 760 milionů dolarů a naleží jí 45. pozice v aktuálním žebříčku.
Beyoncé už čtvrtstoletí ví, jak na to. Psal se rok 2001 a devatenáctiletá rodačka z texaského Houstonu okouzlila publikum i kritiku jako hlavní vokalistka R&B formace Destiny’s Child, kterou spoluzaložila pár let předtím, v roce 1997.
Právě v roce 2001 si totiž Beyoncé Giselle Knowles odnesla svou první cenu Grammy – za hit nazvaný Say My Name. Už tehdy bylo dobré vyslovit její jméno – a dobře si ho zapamatovat.
Příběh Beyoncé je příběhem ohromného talentu pro hudbu, ale také pro byznys a strategii, s níž lze v současném zábavním průmyslu uspět – a přinášet stále něco nového. Bylo to ostatně vidět už tehdy před dvaceti lety. Co novinka, to úspěch – a hned napřesrok od svého debutu stála Beyoncé s Destiny’s Child na pódiu při předávání prestižních cen Grammy znovu. Tentokrát za hit Survivor.
To byl jen začátek. V roce 2004 ovládla Beyoncé slavné ceny se svým autorským albem Dangerously in Love, v němž přetavila v triumf hudební i životní partnerství s mimořádně talentovaným hudebníkem a vizionářem Shawnem Coreym Carterem, známým pod uměleckým pseudonymem Jay-Z. A gramofonky jen pršely.
Ten rok to bylo hned pět slavných trofejí, mimo jiné za nejlepší R&B album, nejlepší R&B ženský pěvecký výkon, nejlepší R&B skladbu a nejlepší hudební spolupráci v žánru R&B a rapu. Deska i její autorka zapůsobily v daném žánru jako zjevení, dlouho před debuty zpěvaček, jako byla později třeba Rihanna.
Beyoncé navíc nikdy nebyla produktem jedné sezony. Od počátku bylo naopak jasné, že svou kariéru buduje systematicky, se zápalem a zcela emancipovaně a ctižádostivě si jde za svým. Za titulem nekorunované – a vlastně i korunované, když vzpomeneme některé jevištní doplňky a dekorace jejích fantaskních pódiových kostýmů – královny svého žánru, ale vlastně i celého hudebního průmyslu.
O generaci starší Madonna tehdy poprvé v kariéře získala skutečně významnou konkurenci. Ambiciózní Beyoncé držela od prvního dne svůj byznys pevně v rukou – s pomocí vlivného a mocného manžela, s nímž vybudovali skutečné hudební impérium. Každé album nastolovalo nové trendy a jako správná popová hvězda (podobně jako Madonna) určovala Beyoncé i nové trendy v módě.
Magazín Vogue ji záhy vybral na obálku, spolupráci navázaly významné módní i kosmetické firmy. Queen Bey byla najednou všude – a přišly další triumfy.
Rok 2006 a duet So Amazing se Steviem Wonderem znovu oceněný Grammy. Rok 2007 a nové album B’Day. Období 2008 až 2010 s přelomovou dvojdeskou I Am… Sasha Fierce a ikonickým songem Single Ladies, který se dočká nespočtu předělávek a coververzí.
Jedna z nejslavnějších je záhy k vidění i v celovečerním Sexu ve městě 2, kde na svatbě seriálového Anthonyho Marantina se Stanfordem Blatchem zazpívá hit zcela fantastická Liza Minelli.
Přijde dalších šest Grammy, mimo jiné i za songy Halo (nejlepší ženský popový výkon), At Last (nejlepší vokální výkon v tradičním R&B) a za nejlepší album v žánru současného R&B.
A takhle by se dalo pokračovat téměř nekonečně. Přibývají alba i nové miliony prodaných nosičů. Beyoncé zároveň vstoupí do Hollywoodu – a samozřejmě zazáří. Nejprve v menších rolích, ale v roce 2006 přijde velké angažmá u režiséra Billa Condona, podepsaného pod oscarovým Chicagem.
Nový muzikál Dreamgirls byl volně inspirován životním příběhem zpěvačky Diany Ross a vývojem americké hudební branže šedesátých a sedmdesátých let.
A i když Beyoncé coby Deenu Jones oscarově zastínila méně známá Jennifer Hudson v roli odstrkované Effie White, globální triumf si Beyoncé nenechala vzít. Filmový hit Listen ovládne hitparády a Dreamgirls vydělají celosvětově téměř čtyři sta milionů dolarů.
„I’m one of one. I’m number one. I’m the only one,“ zpívá v singlu Alien Superstar na desce nazvané Renaissance, za kterou předloni získala své čtyři další Grammy. Letos svou jedinečnost znovu potvrdila.