Taky váš štve, že toho sice přečtete hodně, ale za nějakou dobu si nepamatujete, o čem daná kniha byla a co vám vlastně dala?
Potom zkuste Knihář, zápisník na zaznamenávání prožitků s knihou, který vám nejen pomůže se rozvíjet, ale zároveň si s ním domů pořídíte pěkný designový kousek. Diář, do kterého můžete psát, malovat nebo třeba vlepovat (meze se fantazii rozhodně nekladou), se od září minulého roku stal trendem nejen mezi knihomoly, ale i občasnými čtenáři, kteří ho seženou na oficiálním webu nebo ve vybraných knihkupectvích a concept storech po celém Česku.
Uzpůsobený je na poznámky ke 44 knihám a každá v něm má vyhrazenou dvoustranu – jedna stránka je volná na jakékoli vaše poznámky, druhá je rozdělená do čtyř polí, která odrážejí tzv. 4PRO metodu. To jsou čtyři otázky, na něž odpovíte a které pro co nejlepší popsání knižního zážitku, jeho zapamatování a osobní růst speciálně vymyslelo trio dam z Olomouce, jež za Knihářem, který si pořídíte za pětistovku, stojí.
Čtěte také: Češky dovážejí do Prahy pralesní kávu, která pomáhá přírodě
„Vymyslely jsme způsob, jak nepřemýšlet jen o tom, co v knize je, ale reflektovat, jak kniha vstupuje do vašeho života. Díky tomu, že si například odpovíte na otázku „Pro mě přínos“ tak, že jste si uvědomili, že chcete cestovat, si totiž zapamatujete nejen to, o čem kniha byla, ale také to, co ve svém životě potřebujete a co vás posouvá dál,“ vysvětluje Vlaďka Závrská, která už 12 let pracuje v oblasti vzdělávání a seberozvoje a projekt Knihář je jejím prvním startupem.
Spolu s Kateřinou Javorovou a Annou Kubalíkovou vymyslely čtyři jednoduché otázky, které vycházejí ze zážitkového učení, a 4PRO je akronym pro čtyři slova – Proč, Prožitek, Pro mě přínos a Proměna. A i když chtělo trio především dát čtenáři nástroj, jak s knihami růst, zároveň bylo pro dámy důležité, aby si mohl čtenář udělat Knihář tak trochu podle sebe – nejen do něj psát, ale třeba také kreslit nebo vytvářet mindmapy.
To se pak odráží na vzhledu Kniháře, který má například papír násobné gramáže než ten klasický, aby se do něj dalo psát klasickým perem, malovat vodovkami nebo fixy. Zároveň má otevřenou šitou vazbu, aby se dal jakkoli ohýbat, a přebal tvoří papír z drcených oliv, který není nijak chráněný z toho důvodu, aby mapoval život svého majitele a jeho barva zase odrážela unisexovou povahu výrobku.
„Za Knihářem je vlastně poselství, že o sebe dbáte a chcete být lepší a šťastnější. Proto jsme chtěly kvalitní produkt a říkaly jsme si, že když bychom měly slevit ze svých požadavků, raději do toho nejdeme,“ směje se Závrská, která dodává, že Knihář můžete využít pro beletrii, poezii nebo rozvojovou literaturu.
Ta s nápadem Kniháře přišla jako první, když si přesně před rokem uvědomila, že je odmalička takový knižní konzument – četla jednu knihu za druhou, ale málokdy udělala její reflexi -, a rozhodla se, že si koupí deník, do kterého si bude zapisovat. Když ale na trhu nenašla nic, co by jí vyhovovalo jak funkčně, tak esteticky, ještě ten den se rozhodla, že takový deník se svými dvěma kamarádkami vytvoří.
To, aby do sebe jejich požadavky na vzhled a funkčnost zapadly, ladily téměř čtyři měsíce a přiznávají, že si nikdy nedokázaly představit, kolik bude za takovým nápadem práce. To se týká i finanční stránky – původně myslely, že je projekt vyjde na 100 tisíc korun, a dnes už do něj zainvestovaly přes půl milionu korun.
S Knihářem mají velké plány. V současné době například připravují německé a anglické mutace a jednají s CzechInvestem a dalšími partnery, jak svůj produkt dostat do zahraničí.
„Angloamerické státy jsou na reflektivní formu učení mnohem více zvyklé a po pár konzultacích víme, že je tam po Kniháři poptávka. Zároveň byl ale primárně myšlený jako český projekt a my ho nevidíme jen jako jeden produkt, ale jako projekt, který bude zaštiťovat několik aktivit. Kromě toho, že děláme přednášky o tom, jak číst, jsme v Olomouci rozjely čtenářský klub. Knihář bychom chtěly také dostat do škol a v hlavě už máme připravenou aplikaci.“