Ctirad Sára chtěl obnovit krásu starého ručního řemesla v rodných Chlebovicích v podhůří Beskyd. Našel šikovného truhláře, švadlenu a dřevořezbáře a začal vyrábět pánské dřevěné motýlky. Teď je pod značkou BeWooden prodává v 80 obchodech po celé Evropě a sní o tom, že jednou otevře módní dům v Praze a Německu.

Lásku ke dřevu získal už ve svém dětství u otce na pile, kde jako malý kluk vypomáhal. Právě tam se zamiloval do vůně a textury dřeva. Navíc je jeho kamarád a zároveň druhý člen týmu beskydské značky truhlář. Proto když našel na internetových stránkách v Americe dřevěné motýlky, hned se mu to všechno spojilo. Proč je nevyrábět u nás, líp a levněji?

bewooden_lifestyle-391

Oslovil sousedku Hanu Novákovou, která se živila krejčovstvím, a tak vznikl první dřevěný motýlek s látkovým uchycením. „Čtyři měsíce jsme navrhovali a opravovali, abychom se ujistili, že to je ten směr, kterým se chceme vydat,“ říká čtyřiadvacetiletý Sára.

Onoho prvního motýlka prodali zákazníkovi v Praze. Pak přicházely další objednávky a tým se rozrostl o nové členy – Patrika Babince (marketing) a Jakuba Najdka (výroba). Sára si vzal na starost design a fotografování, kterým si přivydělával už po střední škole. Tedy až po praxi v pivovaru, kde obsluhoval výrobní linku. Právě díky těmto zkušenostem si ušetřil finance na rozjezd firmy, která má nyní měsíční obrat 800 tisíc korun.

MFX_31581

Sára a jeho společníci mají menší plat než ostatní zaměstnanci. Každý měsíc si vyplácí pouze 14 tisíc korun, vše totiž investují zpět do firmy. Snaží se podnikat ekonomicky a navíc s ohledem na životní prostředí. Jejich motýlci jsou vyrobení například z opotřebovaného nábytku nebo z certifikovaného dřeva, u kterého mají jistotu, že pochází z šetrně obhospodařovaných lesů. V jejich portfoliu najdete doplňky třeba ze dřeva javoru, dubu, jabloně, buku nebo speciálních dřevin Wengé (Afrika), Meranti (jihovýchodní Asie) a Zebrano (Afrika).

Podnikání jim šlo celkem hladce až do Vánoc 2013, kdy vyrobili několik kusů peněženek, které popraskaly. Přišli tím o 70 tisíc korun, což pro ně tenkrát byla celkem velká částka. Museli je od zákazníků stáhnout zpět a vyrobit co nejrychleji nové. „Vymysleli jsme nové řešení. Začali jsme lepit tenké plátky dřeva přes sebe a tím byly naše výrobky pevnější. Mohli jsme si dovolit dát na ně doživotní záruku.“

bewooden_lifestyle-361

S novým rokem přišly také nové impulsy. Jejich tým se rozšířil o nového člena, brašnáře Pavla Kijonka, který jim pomáhá s výrobou kožených doplňků. Také se přestěhovali do nových kancelářských prostorů ve Frýdku-Místku, kde zřídili svůj první sklad.

Chtěli mít vše na jednom místě a rozšířit sortiment pro „gentlemany“. Tak popisují svoji cílovou skupinu, i když na jejich e-shopu nakupují nejvíce ženy. „Většinou dárky pro své drahé polovičky. Chceme ale udělat radost i jim, proto jsme do našeho portfolia zařadili také dámské motýlky a zrcátka,“ vysvětluje Sára.

Clair a Vasek (4)1

Růžové, modré, jednoduché, s vyřezávaným ornamentem.. V jejich nabídce najdete motýlky různých tvarů a velikostí, sladit se dají s manžetovými knoflíčky, peněženkami, opasky, sponami na kravatu, vizitkovníkem a chtějí jít ještě dál. Svoji dřevěnou kolekci mají v plánu v budoucnu rozšířit také o dekorace do kanceláří a pánské oblečení. Možná jednou i dámské, ale to je podle zakladatele zatím jen krásný sen.

Ale zřejmě ne nesplnitelný. Už teď je oslovují distributoři a investoři ze zahraničí, díky kterým se značka BeWooden může rozrůstat. Jedním z nich je i Henrik Roth, s nímž se potkali před dvěma lety na konferenci ve Švýcarsku. Německý podnikatel jim kromě vlastních zkušeností z byznysu předal také investici ve výši 800 tisíc korun.

AE3A1826B (kopie)1

„Chceme dodávat zboží do Dánska, Švédska, Beneluxu a Anglie, protože právě tam jsou lidé více zaměření na design a módu. Navíc přírodní materiály jako dřevo a kůže jim jsou blízké,“ říká Sára a dodává, že jejich mottem je dělat věci co nejlépe, přesně po vzoru Tomáše Bati, který říkával: „Dělejte třeba ty nejmenší věci, ale dělejte je pořádně.“