Možná by vás nenapadlo, že hitem sociálních sítí v Dánsku se stane reklama na cestovní kancelář. Jenže právě ona dokázala vtipně a chytře propagovat své zájezdy. Šla na to totiž trochu jako chytrá horákyně, která se poučila z výzkumu, jenž ukázal, že Dánové mají problém se sexem, a teprve až když překročí hranice země – ideálně někam do tepla -, se jejich aktivita probouzí.
Cestovní kancelář Spies Rejser si usmyslela, že prodejem svých produktů pomůže řešit zoufalou populační situaci v království dánském (rodí se tu totiž stále méně a méně dětí) a sází při tom na nový trik: vinu. Myslete na svou mámu, apeluje.
Dánská agentura představila reklamu, podle níž mají rodiče přispět k tomu, aby jejich dospělé děti vyjížděly na dovolenou za sexem a jako „suvenýr“ jim domů přivezly vnoučata. Loňský průzkum ukázal, že Dánové provozují o 51 procent víc intimních aktivit, právě když vyrazí za odpočinkem do tepla.
„Prosperita Dánska je pod tlakem a to se dotýká nás všech. Avšak těmi, kdo trpí ze všech nejvíc, jsou matky, které nikdy nezažijí radost z vnoučat,“ hlásá reklama, v níž starší dáma smutně kouká z okna a představuje si, jaké by to asi bylo, kdyby se jí pod nohama zase motali caparti.
Ta stejná dáma o záběr dál pomáhá ženě svého syna rozepnout podprsenku, což Spies Rejser komentuje, že to „může být poněkud zvláštní“. Ale právě v tom je pointa šotu: spíš než asistencí v ložnici by ženy toužící stát se babičkami měly raději přispívat k aktivní dovolené svých dětí, a právě tak „se v příštích devíti měsících dočkat vnoučat“.
Podle sčítání lidu před dvěma lety mělo Dánsko 5,6 milionu obyvatel a na každý pár v průměru vychází 1,73 dítěte, což znamená, že tamní populace nejenže neroste, ale ani se neobnovuje (to by na každý pár musely připadat dvě děti). Neotřelý způsob přesvědčování má přinést spásu, slibují si producenti klipu.
A taky si plánují výdělky – lákají mimo jiné na slevu v přepočtu bezmála 4 tisíce korun těm, kteří výzvu vyslyší a dovolenou si u cestovky zarezervují. Prvních sto párů navíc dostane „aktivní balíček“ obsahující lahev šampaňského, masážní olej a proteinové tyčinky. Tak proč mámě tu radost neudělat?
A ačkoli za touto reklamou stojí soukromá společnost, dánští představitelé s jejím apelem souhlasí – upozorňuje totiž na opravdu palčivý problém celého Dánska. To má jednu z nejnižších porodností na světě. Nastartovat populační růst se snaží podle všeho i další svědomití občané – například před několika lety skupina učitelek ze školky nabídla rodičům, že jim bude každý čtvrtek večer na dvě hodiny hlídat jejich děti, aby měli čas jenom na sebe. Za větší plodnost se pořádají i mše, a v městečku Thisted dokonce před časem místní lidé slíbili úřadům, že pokud nechají otevřené nenaplněné školy, školky a další zařízení, budou se snažit mít dětí co nejvíc.
Spies Rejser s aktuální kampaní navazuje na úspěšný projekt z loňska, kdy Dány vyzývala k větší porodnosti kampaní „Udělej to pro Dánsko“.