Ještě před rokem by to vypadalo jinak. Kolem mola by seděly davy módních influencerů v čele s za černými slunečními brýlemi schovanou šéfredaktorkou Vogue Annou Wintour.
Doba se ale změnila a paradoxně teď díky ní můžeme všichni exkluzivní módní přehlídku zažívat stejně jako ona – v pohodlí domova.
Díky real-time show jsme tak mohli ve stejnou chvíli sledovat entrée Demi Moore, která odstartovala první kolekci Kima Jonese pro Fendi. A ne nějakou, rovnou Fendi Couture.
Modelky zvučných jmen jako Bella Hadid či Cara Delevingne nebo superstars Kate Moss s Naomi Campbell procházely velkolepými skleněnými kulisami, které byly odkazem jak na tradici Fendi, tak na dětství samotného návrháře.
V kolekci Fendi Couture jaro/léto 2021 se střetávají a proplétají zdánlivě odlišné inspirace: přetrvávající přitažlivost svobodné tvořivosti Virginie Woolf aVanessy Bell, která je zkoumána spolu s nehynoucím odkazem italského sochařství a základními hodnotami Fendi.
Jak napsala Virginia Woolf v románu Orlando: „Paměť je švadlena, která má však svoje vrtochy.“ Jako ústřední motiv byl zvolen román s prvky cestování v čase a stírání binárních rozdílů mezi pohlavími, takže časoprostor je deformován a nádherná ženskost a mužská androgynie se objevují jako pohyblivé spektrum dle vlastní volby místo vrozené skutečnosti.
V roce 1928, tedy pouze tři roky po založení Fendi, napsala Virginia Woolf milostný dopis Vitě Sackville-West ve formě románu Orlando. Literární ozdoby navazující na tento román se objevují v celé kolekci – některé ve formě knihových kabelek v kovové vazbě, občas jsou řádky textu napsané na malých perleťových kabelkách nebo kožených kozačkách.
Úryvky z dopisů, které si v průběhu svého vztahu trvajícího několik desetiletí psaly Virginia a Vita, nahlas předčítají přátelé a rodina Fendi za hudebního doprovodu skladby, kterou pro módní přehlídku složil Max Richter.
Motivy objevené na venkovském sídle Charleston Farmhouse v hrabství Sussex, jež bylo základnou skupiny Bloomsbury a které se nachází nedaleko místa, kde Jones strávil velkou část svého dětství, jsou oživeny a zasazeny do nového kontextu prostřednictvím kozaček ozdobených perličkami a ručně malovaných podpatků. Fresky Vanessy Bell a Duncana Granta, které zdobí stěny sídla, jsou zapracovány do vyšívaných ozdob na róbách.
„Líbí se mi, jak tato rodina lidí a především tyto dvě průkopnické sestry posunuly věci kupředu,“ poznamenává Jones. „Obdivuji, jak vedly svůj život, svobodu, kterou si pro sebe vytvořily, a umění, které po sobě světu zanechaly.“
Ručně tištěné knihy v mramorované vazbě vydané Virginií a Leonardem Woolfovými pro Hogarth Press, které jsou vystavené na doprovodné literární výstavě, nabízejí plynulý přechod ke klasické italské estetice. Jsou odrazem mramorové palety římské galerie umění Galleria Borghese, ve které jsou vystaveny Berniniho sochy sloužící jako inspirace pro dramatické odhalující drapérie přítomné v kolekci, a jsou svědkem souladu mezi těmito dvěma hnutími (Vanessa Bell byla tak fascinována italským klasicismem, že malovala v zahradách Borghese nebo vytvářela reprodukce starých mistrů, které si pověsila na stěny ve svém sídle Charlestone).
Mramor se stává klíčovou složkou vizuálního jazyka kolekce a je viditelný na tkaných žakárech a hedvábných róbách, prostřednictvím intarzovaných kožešin a prvků s ručně vyšívanými perličkami.
Dalším ze základních zdrojů je vlastní historie Fendi, na kterou se Jones dívá skrze prizma současnosti – životopisy těch, kteří modelují výběr, jsou použity na prozkoumání archivů a vytváření formativních skic a ozdob.
Sametové stuhy na vintage kabelce získávají nový vzhled, monogramy Karligraphy, převzaté z poslední Lagerfeldovy kolekce, jsou vyperličkované na kozačkách.
Význam rodiny – pokrevní či zvolené, se oslavuje v celém výběru, který modeluje kolekci, každý je představen ve skleněné vitríně přetvořené na vlastní místnost.
„Módní dům Fendi představuje řemeslnou kvalitu nejvyššího kalibru a rodina hraje důležitou roli,“ uvádí Jones. „V čele módního domu stojí již třetí generace rodiny Fendi a já jsem hostem, který pomáhá realizovat další pokrok. Jsem zde obklopen silnými, mocnými ženami, které zbožňuji a vážím si jich, a jejich energii chci přetavit do své tvorby.“