Do kin vůbec nešly, nebo se v nich ani neohřály, protože na ně skoro nikdo nepřišel. Na streamovacích platformách ale mohou chytnout druhý dech. A vy jim v tom můžete pomoci. Vybrali jsme deset zapadlých filmových pecek uplynulého roku, které si stojí za to doplnit. Co všechno vám možná uniklo?
Chyby (na Aerovodu)
Na nový film seriálového hitmakera Jana Prušinovského nepřišlo v Česku do kin ani deset tisíc lidí, jeho romance z českého maloměsta totiž není lepkavě vtíravá.
Pokrývač Tomáš a prodavačka Ema se do sebe bez velkých gest prostě zamilují, aby zjistili, že minulosti ani předsudkům neutečou. V době, kdy se české vztahové komedie ukolíbaly v bezčasí zaplněném karikaturami, ukotvuje Prušinovský svoje postavy konečně v Česku, jaké známe, přičemž dokáže být současný, ale nikoliv tezovitý. Neznámí, neokoukaní a skvělí Pavla Gajdošíková a Jan Jankovský v hlavních rolích by si klidně mohli dojít pro České lvy.
Zola (na Google Play)
Už jste někdy viděli film natočený podle twitterového vlákna? Americká režisérka Janicza Bravo udělala na festivalu v Sundance velké haló se sebeironickou moderní pohádkou, v níž se servírka Zola nechá vylákat na cestu na Floridu, kde navzdory domluvě nemá tančit v klubech, ale prodávat se.
Čekejte rozverný thriller, v němž se sexualita mísí s okázalou bohabojností a který tepe v rytmu notifikací a zvuků aplikací. Pokud máte rádi filmy, v nichž se snaží navzájem přechytračit parta nepříliš chytrých lidí, jste tady správně.
Válka zítřka (na Amazon Prime Video)
Herec Chris Pratt byl sice na internetu označený jako „nejhorší Chris“ v konkurenci Chrise Hemswortha, Chrise Pinea a Chrise Evanse. Jeho novinka za dvě stě milionů dolarů, která úplně vynechala kina, však z letošní nabídky blockbusterů vyčnívá.
Jde o srdnatý sci-fi thriller, v němž se Pratt vydává do budoucnosti, aby bojoval s mimozemskou invazí a našel pouto k vlastní dceři. Pokud v tom tematicky cítíte trochu brakovější Interstellar, máte pravdu, vyvalí se na vás ale především hřmotná akce s poctivým hororovým finále na Sibiři.
Předstírejme, že je to v pořádku (na Netflixu)
Režisér Martin Scorsese v sedmidílné dokusérii nechává mluvit svoji dlouholetou přítelkyni, spisovatelku a kovanou Newyorčanku Fran Leibowitz. A sám se jenom směje. Fran si totiž neustále stěžuje – že je jedinou osobou, která v New Yorku kouká na cestu, že nikdy neudělala dobré realitní rozhodnutí nebo že se v letadlech už nemůže kouřit.
Její vyprávění v sobě má punc kronikářství, protože tahle paní v letech zná americké velkoměsto jako nikdo jiný. Mluví ale i o talentu, který se nedá zdědit ani získat, nebo o společnosti, která je schopna buď naprosto milovat, nebo zcela nenávidět. Nestaví si však osobnost na tom, že by bazírovala na „starých časech“. Pokud se po pokračování Sexu ve městě potřebujete znovu zamilovat do New Yorku, jste na správné adrese.
Okupace (na Aerovodu)
Nejvíce nominací na Ceny české filmové kritiky získal nenápadný normalizační debut Michala Nohejla, který se celý odehrává v jednom zapadlém maloměstském divadle, kde partička herců zapíjí další průměrnou reprízu Reportáže psané na oprátce.
Když ale mezi ně vtrhne opilý sovětský důstojník, začnou se vyjevovat různé jejich sebeklamy, slabosti i domnělé křivdy, které se vcelku lehce překrývají s traumaty, která si s sebou jako národ neseme. Nečekejte však moralizující kázání, spíš formálně sebevědomou hereckou etudu, která se místy překlene i do thrilleru.
Čas (na Google Play)
Kdysi zázračný režisér M. Night Shyamalan je sice poslední roky průběžně vysmívaný, to však neznamená, že občas nedokáže vystřihnout pecku. Po rozpačitém seriálu Servant se letos vrátil s thrillerem Čas, v němž jedna obyčejná rodinka uvízne na tajemné pláži, kde všichni rekreanti extrémně rychle stárnou. Jde o přírodní anomálii? Vládní konspiraci? Nebo něco úplně jiného?
Shyamalan ve filmu půvabně pracuje s tím, jak různí lidé různě stárnou, s čímž si snímek hraje i skrze různé herecké projevy, přičemž nám chce hlavně sdělit, že máme konečně začít žít v přítomnosti. Obligátní šokující zvrat tady nehraje zas takovou roli.
Zvuk metalu (na Amazon Prime Video)
Oscary sice loni získala extrémně přeceňovaná Země nomádů, její sošky by se však mnohem lépe vyjímaly na kontě jiného dramatu z periferie, jehož protagonista také cestuje v karavanu.
Riz Ahmed hraje bubeníka Rubena, který postupně začne přicházet o sluch, na němž ale závisí celý jeho život. Dostane se do komunity neslyšících, ta ale jeho stav chápe jinak než on. Pro něj jde totiž o nemoc, jíž se chce zbavit. Snímek Dariuse Mardera stojí na fenomenálním zvukovém designu, rozhodně ho tedy nesledujte na telefonu, ale udělejte si pořádné domácí kino.
Černý medvěd (na HBO GO)
Čím méně o některých filmech víte, tím lépe. Černý medvěd, v němž trochu jinou hereckou polohu zkouší komička Aubrey Plaza, je přesně ten případ.
Začíná totiž jako vcelku obyčejná vztahovka o mladém páru, který si do odlehlého domu u jezera pozve záhadnou umělkyni, která právě prochází tvůrčí krizí. Konverzační drama se ale rychle změní v zábavnou formální hříčku o tom, že ani skrze fikci se nevyvlékneme z nechtěné reality. Pokud byl podle vás čtvrtý Matrix málo „meta“, Černý medvěd vám zamotá hlavu mnohem víc.
Malcolm a Marie (na Netflixu)
Zendaya a John David Washington natočili v důsledné izolaci během první vlny pandemie černobílé konverzační drama Malcolm a Marie, které se odehrává během jednoho večera v jedné vile. On hraje režiséra, který má po premiéře, ona herečku, podle jejíhož života snímek natočil.
Jenže jí před prvním publikem zapomněl poděkovat. Následná hádka meandruje kolem osobních vztahových výčitek, ale i obecných témat jako filmová kritika, showbyznys či autenticita. Herci a režisér Sam Levinson zaplatili 2,5 milionu dolarů ze svého, aby se mohlo začít točit, s tím, že se jim vrátí peníze poté, co snímek prodají. Netflix ho později v dražbě koupil za třicet milionů dolarů. A jaká byla vaše lockdownová ponorka?
Výstup (na Apple TV+)
Dva dlouholetí kamarádi si vyjedou na kola někam na francouzské pobřeží, idylka se ale změní ve chvíli, kdy jeden druhému přizná, že spí s jeho snoubenkou. Může takovou zradu přátelství ustát?
Tragikomedie Michaela Angela Covina se odvíjí v několika kapitolách v průběhu let, během nichž vztah dvou kámošů prochází i dalšími zkouškami, přičemž pohřby, svatby i silvestrovské oslavy v něm vždy končí nečekaně. Co pro ženské přátelství udělaly Ženy v sobě, pro mužské přátelství vykonal Výstup. Film, který naznačuje, že opravdové přátelství vás může ničit.