V tomhle malém prostoru na Letné bylo dříve papírnictví, kde jste si mohli koupit propisky nebo diáře za pár korun. Dnes na jeho místě stojí nově otevřená butiková optika Kahotski Eyewear Studio, kterou zaštiťuje designér Pavel a Nastassia Kahotski.
Toto nové studio na ulici Milady Horákové přitahuje pozornost. Když s jeho zakladatelem Pavlem Kahotským sedíme u velkého krémového stolu uprostřed místnosti, pozorujeme, jak kolemjdoucí zpomalují a snaží se opatrně nakouknout dovnitř.
„Jé, támhle jde další chodící reklama,“ ukazuje Pavel Kahotski na své známé, kteří s jeho obroučkami na obličeji zrovna procházejí kolem a gestem naznačují, že se mu jeho kamenná prodejna vydařila.
Pod místním designem je podepsané studio IHOR, které v roce 2020 založil Ihor Sabadosh, absolvent Ateliéru designu nábytku a interiéru, společně se svou partnerkou Sárou Matysovou.
Prostoru dominují zdi v odstínu ultramarínové modři, stejně jako organicky tvarované regály vzniklé za pomoci montážní pěny a polyesteru. Regály, kde jsou vystavené brýlové modely, jsou jednoduše podsvícené, místnost pak osvětluje lustr od českého sklářského studia Dechem. To pro optiku vytvořilo i zrcadlo s černým rámem.
„Modrou jsme nezvolili proto, že je zrovna trendy. To jsme bohužel zjistili až potom,“ říká designér Kahotski oblečený v tričku s nápisem Sláva Ukrajině od ilustrátorky Marie Makeevy. Na tváři má výrazné žíhané brýle, samozřejmě z vlastní dílny.
K výrobě takových obrouček se dostal díky své manželce, designérce Nastassie Kahotski, která ještě na studiích na pražské UMPRUM, kde se poznali, založila pod svým dívčím jménem vlastní značku Nastassia Aleinikava Studio.
Studentka ateliéru Evy Eisler vyrobila své první brýlové obroučky v roce 2013 v rámci diplomové práce s názvem Moje optika. Mělo to logiku – sama nosila dioptrické brýle už od školky.
„Moje první brýle byly docela obyčejné. Souvisí to s tím, co se dalo najít v postsovětské optice,“ vzpomíná designérka původem z Běloruska. „Spousta našich klientů začala s nošením brýlí hodně podobně. Teď je naší prací lidem vysvětlit, že už je jiná doba i jiné možnosti a že se za brýle nemají stydět,“ říká.
To ale předbíháme. První ucelená kolekce brýlových obrouček vznikla dva roky po ukončení univerzity, v době, kdy se Nastassie podařilo plast nahradit vhodnějším materiálem, kvalitním italským acetátem celulózy z Itálie.
Už v téhle chvíli jí s výrobou a designem pomáhal její partner Pavel, vystudovaný grafik, který prošel televizí Óčko, UPC a uvažoval, že zapustí kořeny v Seznamu.
To se ale nakonec nestalo. Jeho žena vážně onemocněla, a navíc se ukázalo, že řídit obě větve značky – tu šperkařskou, které se designérka věnuje dnes, a brýlovou – zkrátka není možné. Brýle proto v roce 2016 převzal pod svá křídla právě Pavel. Zkušenosti s jejich výrobou získával praxí a oblíbenou technikou pokus-omyl.
Sázka na brýle se vyplatila. Značka Nastassia Aleinikava získala v roce 2017 ocenění Czech Grand Design v kategorii Designér šperku a i díky kolekci brýlí Utopia se stala absolutním vítězem ročníku. Celý projekt navíc začal fungovat i byznysově.
I když se značka prezentuje především svými autorskými kolekcemi, gros tvořila (a stále tvoří) zakázková výroba brýlí na míru. A zájem o ně podle Pavla Kahotského, který ještě donedávna měl dílnu v sousedícím showroomu Charaktery, každým rokem rostl.
Částečně ale pominul na začátku minulého roku, kdy lidé pod stínem ekonomické nejistoty přestali utrácet. Pavel Kahotski přesto projektu věřil a rozhodl se, že rozšíří záběr a vedle autorských a ručně vyráběných brýlí bude zákazníkům nabízet i skla, pro která do té doby museli jinam.
Jenže na to potřebujete nejen prostor, ale i vzdělání. Pavel Kahotski se proto přihlásil na pražskou vyšší odbornou školu, kde aktuálně studuje obor oční optika. Za sebou má i rekvalifikační kurz, díky kterému může v oboru podnikat. „Moje nejcennější know-how je trpělivost,“ směje se.
To nás vrací zpátky do nového letenského prostoru, kde dnes sídlí Kahotski Eyewear Studio a kde v minulosti bylo papírnictví. Náklady na jeho rekonstrukci se podle designéra pohybují kolem milionu korun, a protože se rodině nepovedlo sehnat na projekt investora, peníze šly primárně z vlastních úspor.
V regálech pak nejsou jen brýle z každoročně uváděných kolekcí značky (nechybí brýle pro první českou prezidentku nebo brýle pro výtvarníka Patrika Kriššaka), ale také kurátorovaný výběr dalších světových značek, jako je VUE DC, Skans Eyewear nebo modely od berlínské designérky Veroniky Wildgruber. S tím pomáhala Dana Prekopová, majitelka bratislavské optiky IOKO.
Jádro malého byznysu ale stále tvoří zakázková výroba. Měsíčně tu vzniká limitovaný počet autorských brýlí, podle Pavla Kahotského je to zhruba desítka. Výrobě předchází osobní schůzka, návrh několika modelových variant, jejich 3D tisk a následné finální ladění tvaru, broušení, leštění, lepení, kompletace brýlí se skly a finální fitting.
Na míru si tu můžete nechat vyrobit i speciální kovové nýty na obroučky. O jejich design se stará Nastassia Kahotski ve své šperkařské dílně BackYard v centru Prahy. „Já si na ty svoje chci nechat udělat banán a opici,“ uvádí designér.
Konkurenci na českém trhu nová optika zatím příliš nemá. I když se návrhům brýlových obrouček v minulosti věnovala například Lucie Koldová nebo Jiří Krejčiřík, kteří vytvořili modely pro značku Alex Monhart, šlo o jednorázové spolupráce.
V minulých letech vznikla pod záštitou designéra Aleše Kachlíka značka LUME, dnes už ale nefunguje. To stejné platí o výrobci dřevěných brýlí ZEW. Nejvíce se o brýlích v tuzemsku mluví v souvislosti s projektem Optiqa či zavedeným prodejcem Filipem Žilkou.
„Filipovi za hodně vděčíme. Díky němu je mnohem jednodušší propagovat v brýlích styl a mluvit o něm,“ říká Pavel Kahotski. „Když se mě lidi ptají na konkurenci, odpovídám, že tu žádná není, protože bych byl rád, kdybychom to tady všichni společně nějak rozvíjeli,“ dodává.
Že brýle mohou být nejen funkční, ale mohou vyjadřovat i charakter, mu pomáhají sami jeho zákazníci, ony chodící reklamy. Nosí je Kapitán Demo, podle kterého vznikne i svébytná kolekce, diplomat Jiří Šedivý nebo televizní moderátorka Marcela Augustová.
A vize do budoucna? Pavel Kahotski by rád rozšířil nabídku vlastních designů a každý rok představil jednu novou kolekci. V plánu je také pořízení autonomního optometrického stroje. „Produkci brýlí na míru zatím nechci navyšovat, rád bych je navrhoval sám,“ dodává.