Jsou čtyři. Bluey, její mladší sestra Bingo, táta Bandit a máma Chilli. Vyrůstají spolu, hrají si, zažívají dobrodružství, učí se kulturním i rodinným zvyklostem. A trhají rekordy popularity mezi dětmi i dospělými.
Jsou to australští honáčtí psi a celá rodinka je animovaná. Seriál o štěňátku zvaný v Česku Blue, známější pod původním názvem Bluey, vytvořil Joe Brumm a vysílal se nejprve na ABC Kids 1, celosvětovou popularitu nabral zejména na platformě Disney+.
Jako důkaz oblíbenosti postačí pár čísel. Podle Bloombergu tvořila Bluey 29 procent všech přehrání na této službě ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. Agentura Nielsen zase označila Bluey za druhý nejsledovanější seriál roku 2023 po Kravaťácích s 43,9 miliardy minut sledování.
Odhaduje se, že značka Bluey má hodnotu dvě miliardy dolarů, tedy přes pětačtyřicet miliard korun. Už dávno totiž nejde jen o seriál, ale i o silný merch. Zájemci naleznou hromadu různých doplňků, oblečení, hraček, knížek, videoher. Vznikla divadelní hra i podcast, také nespočet memů.
Což je pochopitelně fenomenální úspěch, kterým se Blue vyjímá v nabídce dětských pořadů. Zásluhu na tom má mimo jiné to, že není na rozdíl od mnoha dalších tak úplně dětský. Jistě: je barevný, hravý, zachycuje idylické vyrůstání v milující rodině.
Ale nevypráví jen veselé dětské historky, dokáže nabídnout i rodičovskou perspektivu. Dost výrazně na to, aby tím učinila podívanou zajímavější pro starší publikum, zároveň přiměřeně decentně, aby neodradila to primární, dětské.
Rodiče nejsou v Blue jen legrační karikatury, případně bezchybní pečovatelé, ale jsou vykresleni se všemi chybami a obavami, které rodičovství, nebo obecně dospělý život přináší.
„Poznala jsem spoustu rodičů, zejména otců, kteří říkali: Tenhle seriál mě naučil, jak si hrát s mými dětmi. Nebo jak s nimi mít složité rozhovory,“ řekla herečka Melanie Zanetti, která dabuje v originále matku Chilli. „V jedné epizodě zemře andulka a rodiče říkají, že jim to pomohlo mluvit s dětmi o smrti.“
Za seriálem stojí Australan Joe Brumm. Chtěl vytvořit pro Austrálii něco podobného, jako je dlouholetý britský hit Prasátko Peppa. Inspiroval se vlastní rodinou, udělal ji idyličtější, ale zároveň odmítl zůstat infantilní.
První díl se odvysílal 1. října 2018, teď už má seriál tři série a celkem 154 epizod. Globální práva nejprve držela BBC Studios, od roku 2019 je má Disney.
Mluví se o tom, že pod jeho hlavičkou by měl vzniknout i celovečerní film. Částečně se k němu nakročilo už v půlce dubna s epizodou The Sign, která měla oproti tradiční zhruba osmiminutové délce stopáž osmadvacet minut.
A stala se virální, jelikož vsadila na téma, s nímž se opět identifikoval kdekdo: stěhování. Táta Bandit totiž kývne na nabídku práce v jiném městě, a tak se celá rodina chystá na přesun. Nechce se dětem, nechce se ani rodičům, ač ti se před dětmi snaží tvářit statečně a odhodlaně. Leckterý dospělý divák ji obrečel.
Není divu, že má Blue výjimečné hodnocení čtyřiadevadesát procent na ČSFD a shodných 9,4 na IMDB. Nesbírá však jen chválu a kladné body. Epizoda nazvaná Dad Baby z března 2020 se na Disney+ v Americe nikdy nedostala.
Otec Bandit v ní předstírá, že je těhotný, nosí v nosítku malou Bingo a v závěru dílu ji „porodí“ do bazénku. Disney důvod neodvysílání nikdy nesdělilo, patrně ale nesouhlasilo s vyobrazením porodu či mužského těhotenství. Tvůrci pak epizodu zdarma uvolnili na YouTube.
V rozhovoru pro The Hollywood Reporter pak Joe Brumm prozradil, že přepisovat se musí takřka každá epizoda. Bojuje se s tím, co je ještě vhodné pro předškolní publikum. Však se kromě porodu řeší témata jako poporodní deprese, stárnutí, neplodnost, předčasný porod, posmrtný život…
Ale není to pochopitelně hlavní náplň dílů. Pořád jde o seriál o roztomilých pejscích, zpracovaný atraktivní animací od Ludo Studia, který funguje jako komfortní potrava pro děti i dospělé. I proto válcuje mnohem dražší, propagovanější i hvězdnější novinky.