I mezi stále rostoucím množstvím českých řemeslných čokolád se tato vyjímá. MoonChocolate, za níž stojí Michal a Zuzana Kijonkovi z vesnice poblíž Ostravy, na sebe upozorní neobvyklou vesmírnou tematikou, která prostupuje celou značkou.
Obec Hrabyně leží nedaleko polských hranic a má asi tisícovku obyvatel. Je to oblast s minimálním světelným smogem: úplněk si tady skutečně vychutnáte, a když se zadíváte dobře, můžete pozorovat i Mléčnou dráhu.
Splněný sen pro Michala Kijonku, milovníka vesmíru a sci-fi, který odmala rád koukal ke hvězdám a v Hrabyni na ně vidí tuze dobře. Stejně jako mnoho dalších měl dětský kosmonautský sen, který mu sice nevyšel, ale přetavil ho v něco alespoň vzdáleně podobného: se svou ženou Zuzanou vyrábí čokoládu s vesmírnou tematikou.
Jmenuje se MoonChocolate a není tak úplně obyčejná. Na e-shopu najdete kousky jako Úlomky komety (kombinace pražených oříšků, kandovaného pomeranče a skořice v mléčné a hořké čokoládě), Měsíční kameny (mléčná čokoláda ve tvaru kamenů), Planetky (ručně vyráběné čokoládové koule ve tvaru planet z bílé, mléčné a tmavé čokolády) nebo Hvězdný prach (horká čokoláda).
Zuzana Kijonková lásku k vesmíru se svým manželem sdílí. A nejen to. V jednu chvíli je spojila i touha začít podnikat sami na sebe. „Jsem asi typ člověka, který je prostě hůř zaměstnatelný. Mám jasnou představu o tom, jak intenzivně se má pracovat, jak má vypadat kvalitní výstup… a s takovým nastavením občas narazíte,“ popisuje Kijonka upřímně.
A tak jednoho dne přišel domů a sdělil Zuzaně svůj nápad, založený na další jejich společné vášni: Co kdybychom začali vyrábět čokoládu? „A ona mi na to upřímně řekla: No, tak to ses zbláznil!“ On ale vytrval a dodnes si přesně pamatuje den, kdy odcházel naposledy ze stálého zaměstnání. „Ten den byl obrovský úplněk a já si říkal, že to snad ani není náhoda.“
O osm let později je MoonChocolate zaběhnutou značkou. „Daří se nám fakt hezky. Poslední dva roky rosteme zhruba o padesát procent meziročně, což je pro nás obrovská radost a motivace. A díky tomu můžeme plánovat spoustu věcí — částečný rebranding, ještě větší důraz na kvalitu, rozvoj e-shopu…“ pochvaluje si Kijonka.
MoonChoclate vyrábí bean-to-bar tabulky z celých kakaových bobů, které bere z různých koutů světa: Papua-Nová Guinea, Vietnam, Kolumbie, Mexiko či Filipíny.
„Každá oblast chutná jinak – některé boby jsou jemné, jiné mají bohatší a výraznější chuť. My máme rádi ty komplexnější, takže často saháme po Jižní Americe a Indonésii, ale pracujeme i s boby z Vietnamu nebo Thajska,“ líčí Kijonka. „Sledujeme nejen chuť, ale i to, jak se o boby farmáři starají, jaká je fermentace, sušení, jak férově jsou zaplaceni. To je pro nás důležité stejně jako chuť.“
Kijonkovi jsou hrdí, že nepoužívají žádné polotovary, náhražky kakaového másla nebo sójový lecitin. Čokoláda vzniká z bobů, cukru a másla. Chtějí, aby si ji všichni vychutnali naplno a užívali si komplexnost jejích příchutí.
Stálých produktů mají nyní kolem pětatřiceti, u nichž pracují asi s deseti různými druhy bobů. „Každé kakao se hodí na něco jiného — některé nejlépe funguje v mléčné čokoládě, jiné v tmavé, některé v kombinacích. Vždycky vycházíme hlavně z chuti bobů,“ popisuje Kijonka.
Nejoblíbenější ze všech jsou zmiňované Planetky, které vznikly tak, že Kijonkovi chtěli dostat vesmír do čokolády i vizuálně, nejen názvem. Vznikl produkt, který je suverénně nejoblíbenější, ale také nejpracnější na výrobu. Druhé v popularitě jsou Měsíční kameny.
Foto MoonChocolate
Foto MoonChocolate
Foto MoonChocolate
Foto MoonChocolate
Může se to celé zdát jako jednoduchá hříčka, ale vesmírný koncept pomohl rozjet řadu spoluprací, na které Kijonkovi ze začátku vůbec nepomýšleli. „S hvězdárnami, s českými firmami pracujícími na vesmírných projektech i se zahraničními společnostmi, které vyrábějí komponenty pro družice,“ vyjmenovává Kijonka.
S úsměvem připomíná, že se značka dostala i na Czech Space Week. „Mezi vesmírnými startupy jsme asi trochu vyčnívali, ale o to to bylo zajímavější.“
Díky tomu, že se firmě daří, nešetří Kijonkovi ani s plány do budoucna. Chystají nové příchutě, limitované edice či eventy. A také mají jeden velký sen: „My sami se do vesmíru nejspíš nikdy nepodíváme, ale kdyby se tam proletěla aspoň jedna naše čokoláda, bylo by to pro nás, skoro jako bychom tam byli taky.“