Až tento týden v sobotu uplyne 27 let od úmrtí princezny Diany, jistě si ji připomenou miliony lidí po celém světě. „Princezna všech“, jak ji po její smrti v emotivním projevu tituloval tehdejší premiér Tony Blair, zanechala hlubokou stopu a její odkaz je stále živý.
Nejen v charitativní činnosti a filantropickém odvětví, které dokázala svým osobitým, srdečným a autentickým přístupem naprosto modernizovat – a zdaleka nejde jen o proslulé focení se při procházce minovým polem či setkávání se s chudými sirotky v Africe, kdy si i nemocné děti spontánně posazovala na klín.
Princezna Diana dokázala v celé západní společnosti rušit tabu. Připomeňme, že v době, kdy se celý svět štítil nakažených tehdy poměrně nedlouho známou nevyléčitelnou chorobou AIDS, a o HIV pozitivních se šířily nejrůznější bludy a fámy, princezna Diana šokovala prostřednictvím kamer a objektivů celý svět.
S nemocnými lidmi si potřásala rukou, z níž si záměrně sundala rukavici, objímala se s pacienty, jejichž kůže už vykazovala znaky lézí, typického příznaku pokročilé formy onemocnění, mluvila s nimi potichu a zcela zblízka.
Ukázala, že se nebojí a svou úlohu – díky své globální slávě popularizovat či spíše medializovat některé tabuizované problémy – bere vážně. Když se dotyku HIV pozitivního nebojí příští britská královna, nemusí se bát nikdo.
Ovšem princezna Diana dokázala odlesk své slávy a popularity zaměřit i na byznys. Nejčastěji na ten módní. Svého času byla nejslavnější ženou světa, a jak známo, téměř dvacet let byla považovaná za módní ikonu.
Co si vzala na sebe, z toho se stal fenomén. Mnohé její modely jsou dodnes vystavovány v muzeích a nejrůznějších památnících, stávají se ceněnými relikviemi a vítanými artefakty, po nichž baží sběratelé. Aukce, na nichž jsou k mání součásti někdejšího šatníku první manželky současného britského krále, mívají rekordní výsledky.
Princezna Diana tento svůj osobitý kult živila už během svého života – po rozvodu záměrně rozprodala části své garderoby ve veřejné aukci, jejíž výtěžek putoval vždy na dobročinné účely.
Prodávají se její večerní róby, ale třeba i obyčejný svetr, který nosila od mládí a opakovaně si jej oblékla i jako novomanželka prince Charlese: šlo o ten červenobílý kousek s motivem bílých oveček a jedné černé ovce. Nikdo tehdy netušil, že se dívčí svetřík z dílny oblíbené britské značky Warm & Wonderful stane jedním z ikonických kusů Dianina šatníku.
Před rokem se slavný pulovr vydražil za rekordní sumu. V aukční síni Sotheby’s v New Yorku loni v září po divoké smršti příhozů skončila jeho cena na ohromující částce 1 143 000 dolarů.
Organizátoři aukce nazvané příznačně Fashion Icons přitom jeho cenu odhadovali na částku mezi padesáti a osmdesáti tisíci dolary. Dianina „černá ovce“ je dodnes nejdražším svetrem prodaným v aukci.
Překonala i kultovní cardigan Kurta Cobaina, který si zpěvák oblékl na vystoupení Nirvany v pořadu MTV Unplugged. Jeho aukční cena se později, dlouho po Cobainově smrti, vyšplhala na 300 tisíc dolarů.
Z červeného princeznina svetru, který kdysi vytvořila designérská dvojice Sally Muir a Joanna Osborne, se později stal Dianin symbol. A z obou designérek se staly hvězdy, zvláště když vyšlo najevo, že si u nich Diana dokonce nechala svetřík opravit, když na něm pustilo oko.
Později do firmy přišel od Diany z Buckinghamského paláce designérkám dokonce děkovný dopis, který mají dodnes vystavený ve výkladu.
Diana byla módní ikonou, milovala módu, uměla s ní pracovat, mnohdy prostřednictvím volby svých šatů dávala najevo, v jakém rozpoložení se nachází nebo co si myslí.
Spolupracovala s designéry, kteří jsou dnes už globálně známí, ale tehdy, v osmdesátých a devadesátých letech, třeba teprve začínali. Šaty pro Dianu šil John Galliano, Alexander McQueen, Catherine Walker nebo Jenny Packham.
Obě posledně jmenované designérky, které shodně pro Dianu vytvořily mnohé z jejích nejslavnějších šatů v době, kdy byly na samém začátku kariéry, dnes s oblibou využívá i Dianina snacha, manželka prince Williama Catherine, současná princezna z Walesu.
V kreaci z módního domu Alexander McQueen se „princezna Kate“ dokonce i vdávala. Vytvořila je pro ni Sarah Burton.
To svatební šaty pro Lady Dianu Spencerovou, ušité z kilometrů hedvábného taftu, které objemnou sukní, nabíranými rukávy a volány zdobeným výstřihem naprosto definovaly osmdesátá léta, vytvořil salon Davida a Elizabeth Emanuelových.
Z velšsko-anglické dvojice udělal nejžádanější svatební návrháře konce milénia – Elizabeth Emanuel přiznala, že repliky Dianiných svatebních šatů vytvářela některým nostalgickým nevěstám ještě v roce 2011.
Diana byla osobní přítelkyní a velkou podporovatelkou Gianniho Versaceho, z kabelky Lady Dior udělala princezna globální bestseller a tašce se později přezdívalo „Lady Di“.
Dlouhá léta před fenoménem seriálu Sex ve městě proslavila princezna Diana také obuvníka s českými kořeny a rodištěm na Kanárských ostrovech, Manola Blahnika, jehož střevíčky Diana milovala.
Ve chvíli, kdy jeho lodičky nosila princezna Diana, začaly si je u Blahnika, syna českého otce a španělské matky, objednávat i Madonna, Kylie Minoque nebo Naomi Campbell.
Ale byli tu i návrháři zcela mimo výseč globální popkultury. Princezna Diana ráda podporovala domácí britské designéry a mnozí pro ni vytvořili šaty, které jsou dodnes ikonické.
Victor Edelstein pro princeznu Dianu vytvořil například dechberoucí tmavomodré sametové šaty obepínající postavu se sukní zakončenou tzv. efektem mořské panny: rafinované večerní šaty Dianu naprosto nadchly a oblékla si je na recepci do Bílého domu v roce 1985, kam manžele Charlese a Dianu pozval prezidentský pár Ronald a Nancy Reaganovi.
Tu noc tančila mladá a krásná princezna, tehdy ve čtyřiadvaceti letech už matka dvou synů, s Johnem Travoltou. Ta noc vstoupila do dějin, ráno se fotografie princezny vznášející se po parketu v sexy sametové kreaci s jedním z nejslavnějších herců tehdejší kinematografie objevily na všech titulních stranách.
Šaty, které už jednou provždy dostaly přezdívku „Travolta dress“, si Diana oblékla ještě několikrát. Na státní banket v Bonnu v roce 1987, a dokonce ještě o deset let později, na poslední oficiální portrét svého života. V roce 1997 v šatech se spadlými rameny pózovala Lordu Snowdonovi, fotografovi, který byl manželem princezny Margaret, královniny mladší sestry.
Šaty „Travolta“ od Victora Edelsteina se později prodaly na aukci za 240 tisíc liber. Jejich současná hodnota je nevyčíslitelná. Návrhář pro princeznu Dianu během osmdesátých let vytvořil i mnoho dalších modelů, třeba černobílé puntíkované šaty na Royal Ascot v roce 1988, které by udělaly při stejné příležitosti parádu i dnes, o pětatřicet let později.
Ohromný potenciál měla i spolupráce princezny Diany s Brucem Oldfieldem. Ten svou značku založil v roce 1975, ovšem až spolupráce s princeznou v osmdesátých letech mu zajistila popularitu.
Oldfield se nebál princeznu Dianu, do té doby vždy spíše velmi elegantně až konzervativně oblečenou (princezna počátkem osmdesátých let v souladu s tehdejší módou nosila nejrůznější varianty dvouřadých sak s klopami a mohutnými vycpávkami ramen, spíše strohých kostýmků, případně typických anglických rozevlátých květinových šatů), najednou obléknout do šatů hollywoodských hvězd. Vnesl do jejího šatníku filmový glamour.
Na premiéře bondovky Vyhlídka na vraždu v divadle Odeon na slavném londýnském Leicester Square v roce 1985 tak například princezna Diana oslnila v šatech ze stříbrného lamé, které do té doby nosily spíše Elizabeth Taylor či Joan Collins a další hvězdy seriálu Dynastie, avšak nikdo z britské královské rodiny.
Oldfield s princeznou Dianou spolupracoval roky a dodnes navrhuje například pro Dianinu švagrovou, manželku prince Edwarda Sophii.
Mezi poněkud výstřední britské návrhářky, které si oblíbila princezna Diana ještě před svatbou, patřila také exaltovaná Zandra Rhodes. Princezna ji objevila údajně na nákupech s kamarádkou Sarah Ferguson, která se sama později do královské rodiny přivdala, coby manželka prince Andrewa se stala tato „Fergie“ Dianinou švagrovou.
Obě dámy se nadchly pro styl Zandry Rhodes a designérka pro Dianu vytvořila minimálně pět různých kreací na zakázku.
Podobně tak slavný salon Bellville Sassoon; studio založené už v padesátých letech Belindou Bellville oblékalo postupně snad všechny členky britské královské rodiny, ovšem kreace pro mladou princeznu z Walesu vlily značce novou krev do žil.
Tehdy už salon řídil David Sassoon a pro princeznu Dianu nachystal například desatery šaty na svatební cestu nebo slavnou blankytnou „pohádkovou“ kreaci s volánem a odhalenými rameny, v nichž princezna Diana na podzim 1981 na chvíli usnula na slavnostním banketu, načež vyšlo najevo, že je v počáteční fázi těhotenství s princem Williamem.
Mezi lety 1981 a 1997, kdy zemřela, vytvořil Bellville Sassoon pro Dianu více než sedmdesát modelů.