Ve výtvarném umění se v poslední době i díky podpoře a pozornosti věnované galeriím a veletrhům v Dubaji, Abú Zabí nebo Maroku objevily desítky zajímavých umělkyň a umělců. Velká designová star pocházející z blízkovýchodního regionu je však prozatím jen Íránka India Mahdavi, žijící převážně v Paříži.

Deficit se snaží dohnat Dubai Design Week, který ale v evropských médiích a mezi veřejností zatím rezonuje minimálně. Klíčové slovo je „zatím“ – na červnovém milánském design weeku přivezla prestižní galerie Nilufar, která v regionu působí a sama její zakladatelka Nina Yashar má íránské rodiče, fantaskní kolekci Khaleda El Mayse z Bejrútu.

Velice osobitou fantazii projevuje i ženská dvojice Reem Olyan a Jumana Qasem. Potkaly se na vysoké škole na Islámské univerzitě v Gaze, kde obě studovaly architekturu. Pár let v oboru působily, ale nepociťovaly dostatek svobody.

Rozhodly se proto realizovat v designu a v roce 2017 si založily vlastní studio REJO.

Jumana Qasem a Reem Olyan

Jako Palestinky to neměly jednoduché. Reem se usídlila v saúdskoarabském Rijádu, zatímco Jumana zůstávala v Pásmu Gazy. Spolupracovaly převážně na dálku, komunikovaly přes počítač a telefony. Na začátku letošního roku se ale Jumana přestěhovala do Istanbulu, což ulehčilo spolupráci a současně dvojici dovolilo působit přímo na dalším trhu. 

Společně vytváří v limitovaném počtu výrazně tvarované barevné kusy inspirované arabskou kulturou, ale někdy i japonským anime. Během pandemie designérky začaly připravovat 3D scénografie interiérů, do nichž vsadily své návrhy.

Práci studia REJO nabízí i platforma 1stDibs, takže je lehce dostupná celosvětově. Kromě větších nábytkových kusů nabízí i originální svítidla a brzy přibudou také domácí doplňky, nádobí a dekorace.


Obě jste studovaly architekturu, ale skončily jste u designu. Myslíte si, že proto je váš přístup k designu nějak odlišný? Že jako architektky přistupujete k tvorbě z jiné perspektivy?

Studium architektury samozřejmě způsobilo, že na věci kolem nás se díváme jinak. Je to zkušenost, kterou jsme potřebovaly k rozvoji našeho způsobu navrhování. V něčem je podobný aspektům architektury a jejím prvkům v jedinečných budovách.

Vaším cílem je vytvářet objekty, odrážející atmosféru a vlivy Blízkého východu a arabského světa. Používáte víc barev a víc hmoty, kterou tvarujete nebojácně, dramaticky, ne jako my Evropané s dědictvím modernismu a Bauhausu. Vybavila jsem si Indiu Mahdavi, ale také italskou postmodernu, Ettoreho Sottsase a další. Máte své ikony, ke kterým vzhlížíte?

Nemůžeme říct, že máme jednu konkrétní ikonu, ke které vzhlížíme, stejně jako milujeme práci Indie a Ettoreho, obdivujeme barvy a cokoli krásného, ​​ať je to kdekoli. Ale obdivujeme práci Gaetana Pesce, Carla Bugattiho a Reného Proua. Jejich práce nás inspiruje k tomu, být skutečně tvůrčí i v našich návrzích.

V čem jste jako tvůrkyně v souladu, v čem se naopak doplňujete a jste rozdílné? Věnuje se jedna z vás speciálně nějaké fázi nebo aspektu tvorby víc než jiné? Jak si rozdělujete práci na návrzích a projektech?

Je to společná práce, každý z nás má svou roli, Reem načrtne syrové nápady a pak o nich společně diskutujeme. Úlohou Jumany je pak vylepšit a modelovat myšlenku. Pak měníme a vyvíjíme návrh do finální podoby.

Vaše návrhy někdy působí jako NFT, jako přelud, ale pak člověk zjistí, že jde o reálný předmět. Kde mají prapůvodní zrod – na papíře kresbou, nebo v počítači a nějakém programu?

Naše výrobky často nějakou dobu rostou v naší fantazii a pak se rodí na papíře. Poté začneme tyto myšlenky skicovat a formovat je. Odtud pokračujeme v modelování a vývoji návrhu pomocí softwaru pro designéry, dokud nedosáhneme formy, která odpovídá prvnímu nápadu nebo je ještě lepší, předčí ho.

Myslíte, že by vaše tvorba vypadala jinak, nebýt covidové přestávky, během které jste tvořily „topografické“ domovy? A budete v těchto ideálních návrzích pokračovat?

Je pravda, že během té doby jsme všichni zažili něco, s čím jsme předtím neměli zkušenost. A jako každého člověka i nás vše kolem ovlivňuje každý moment našeho života, od ranního probuzení až po to, jak a co chceme navrhnout. Takže ano, věříme, že bez této přestávky bychom se asi nedostaly k myšlence ideálních domů a domovů.

Dokud budeme mít vůli navrhovat, budeme pokračovat ve vytváření a navrhování prostor, které odrážejí to, co milujeme, a věříme, že právě toto jsme se naučily v tom zvláštním období.

Plánujete i nějakou expanzi do Evropy? Vaše věci již prodává 1stdibs, takže jsou dostupné pro lidi z celého světa, ale jaká je vaše vize rozvoje?

Již nyní se snažíme expandovat v Evropě dále a usilujeme o to, aby naše kousky byly v blízké budoucnosti vystaveny v designových galeriích. Jak sami určitě víte, je jiný zážitek vidět a cítit kus před tím, než ho nakoupíte. Je to zcela jiná úroveň zážitku než online nakupování.

Bránily byste se sériové výrobě nějakého návrhu nebo chcete zůstat na hranici designu a umění?

Naším cílem je pokračovat v dosavadních intencích a snažit se vyhnout masové výrobě, jak jen to jde. Nejde vždy přece jen o množství, ale o předmět a to, co v prostoru představuje. Snažíme se vytvářet umělecká díla, která dodávají krásu našim soukromým prostorům a pracovištím.

A kdo vlastně vyrábí vaše produkty? Jak těžké je ve vašem regionu najít zkušeného výrobce, továrnu nebo dílnu?

Je těžké najít zkušeného výrobce, který je otevřený atypické spolupráci a dostatečně trpělivý, aby nám byl nápomocný s výrobním procesem, ale v zásadě jsme rády přítomny u každého kroku a spolupracujeme s nimi, abychom zajistily, že vše bude vyrobeno tak, jak je navrženo. Společně překonáváme všechny překážky, které se vyskytnou.

Jako architektky byste mohly lehce realizovat projekt jako gesamtkunstwerk. Už se nějaká taková příležitost objevila nebo rýsuje? Navrhnout jak stavbu, tak interiér jako jedno dílo?

Bohužel jsme ještě takovou možnost neměly, práce na takovém projektu bude pro nás velkou zkušeností a příležitostí k rozvoji našich dovedností a otestování našich schopností. Rády bychom takovou zakázku někdy dostaly.

Jaký z vlastních návrhů samy nejraději používáte?

Je to kolekce Hug, což je v mnoha ohledech speciální design. Tvoří ji pohovka, židle a knihovna. Soubor nábytkových kusů, jako stvořených pro relaxaci a čtení. Což je činnost, kterou samy velmi rády děláme. Červenou knihovnu jsme také umístily do různých prostor, na kterých pracujeme.