Nizozemka Manon van Essen už ve dvanácti zjistila, v čem je lepší než její vrstevníci. Tehdy tomu říkala jednoduše – prodávání.
Prodávala všechno – kytky, vajíčka, náramky, a ostatní nechápali, jak udá malá holka před supermarketem 100 náramků za den. A jde jí to dodnes, kdy na nizozemském, anglickém, německém, belgickém i španělském trhu prodá denně 50 tisíc kusů své dietní pizzy Magione.
Čtěte také: Boural domy a nosil jídlo, dnes má na Manhattanu tři luxusní restaurace
„Fascinovalo mě, že když něco vyrobím, tak si to ostatní koupí, proto mě bavilo vymýšlet, co všechno můžu prodat. Navíc jsem nesnášela, že jsem nikdy nebyla v ničem nejlepší. Vždy byl někdo lepší v matice nebo v tělocviku… Až mi došlo, že umím tohle,“ říká třicetiletá van Essen a se smíchem vzpomíná na to, jak náramky prodávala před místním supermarketem, v kantýně při fotbalových zápasech nebo jak klepala na dveře sousedům.
Od té doby uběhlo několik let, během kterých Manon van Essen došlo, že tomu, co jí jde, se říká podnikání.
O 10 let později ji s příchodem éry digitalizace napadlo vytvořit aplikaci, díky které se digitální přání „zosobní“ ručním podpisem. Její nápad kromě firmy Hallmark využívalo asi 100 tisíc lidí v téměř 30 zemích, protože ale van Essen nebavilo sedět za počítačem, firmu po téměř pěti letech prodala.
Poté založila startup na take-away sushi, které prodávala na trhu v Amsterodamu. Postupně si ale začala všímat, že si lidé stejně raději než sushi a zdravé jídlo koupí pizzu. A vycítila díru na trhu. Před dvěma lety sushi startup prodala a založila značku se zdravou a dietní pizzou Magioni, jejíž základ tvoří kromě pšeničné mouky téměř ze 40 procent zelenina.
„Projížděla jsem internet a zjistila jsem, že existuje 30 tisíc receptů na květákový pizzový základ, ale že se nikde nedá koupit,“ popisuje van Essen svůj největší impulz.
A kromě květákové, cuketové, dýňové nebo řepové začala vyrábět také čtyři druhy hotových pizz do trouby. „I když mají o 50 procent méně kalorií a o 70 procent méně tuku, stále musí chutnat stejně dobře jako klasická pizza,“ říká.
Aby našla ten správný recept, stejně odvážně, jako když byla malá, klepala na dveře italských pizzerií v Amsterodamu, jestli by ji pizzu nenaučily péct. Nakonec se jí jedna ujala, a majitel jí dokonce dovolil, aby do menu přidala své pizzy.
Kromě vegetariánských alternativ proto mezi nimi najdete i pizzu s trhaným hovězím (základ je z černých fazolí) nebo pizzu se salámem (tady je základ dýňový).
„Přesto jsme se spolu pořád hádali, on byl Ital a přišlo mu naprosto ďábelské, aby základ pizzy téměř z půlky tvořila zelenina,“ směje se van Essen, která se poté, co si její pizzu někdo objednal, chodila zákazníků ptát, jestli jim chutnala a co by na ní vylepšili.
Po tříměsíčním tréninku měla van Essen tři tisíce feedbacků, na jejichž základě vytvořila vzorky svých prvních pizz pod značkou Magioni a přišla s nimi do nizozemského supermarketového řetězce Albert Heijn.
Ten má v celém Nizozemsku celkem 800 poboček a jí dal na zkoušku místo v dvaceti z nich. Protože řetězec její pizzy nepropagoval, van Essen vsadila na spolupráci s nizozemskými mikroinfluencerkami.
„Připadala jsem si, jako bych vyhrála Světový pohár, přitom to bylo jen 20 obchodů,“ vzpomíná van Essen, která za první měsíc prodala 350 kusů a dnes svou pizzu prodává ve všech 800 obchodech.
Pizzu od začátku vyrábí v nizozemské továrně, která se specializuje na výrobu italských surovin, její nejbližší marketingový a prodejní tým proto tvoří 10 členů, kteří pracují na tom, aby se kromě Anglie, Belgie, Španělska a Německa dostalo Magioni do dalších zemí.
„Je to hlavně o píli. Věřím, že když děláte to, co milujete, a tvrdě pracujete, vrátí se vám to. Vstávám v šest hodin ráno, cvičím, soustředím se sama na sebe a pak se na 100 procent věnuju práci, nenechávám se ničím rozptylovat. V šest většinou večeřím a pracuju maximálně do osmi a pak jsem offline,“ popisuje svůj recept na úspěch dnes třicetiletá van Essen a prozrazuje, že jedním z trhů, na které by se chtěli s pizzou dostat, je i ten český. Máme se na co těšit.