Demonstrace majetku a mnoho skandálů. Mezinárodní filmový festival v Cannes se od těch ostatních výrazně odlišuje i proto, že je s ním spjata řada kontroverzních momentů.

Už v roce 1968 se tu režisér Francois Truffaut a několik jeho dalších kolegů pověsili na oponu a zastavili festivalové dění, aby podpořili pařížskou stávku studentů a dělníků. Letos publikum potleskem vestoje ocenilo výkon Johnnyho Deppa, na jehož soudní při s exmanželkou Amber Heard a obvinění z domácího násilí jako by se už zapomnělo.

Ředitel festivalu Thierry Fremaux pak vydal prohlášení, ve kterém jasně odmítá, že by byl Depp „rozporuplnou osobností, už proto, že u soudu se svou bývalou ženou vyhrál a byl očištěn“. Americký herec je představitelem role krále Ludvíka XV. ve snímku Jeanne du Barry – Králova milenka od režisérky Maïwenn.

Během letošního 76. ročníku, kde vítěznému snímku festivalu předá Zlatou palmu letošní předseda poroty Ruben Östlund, se představí novinky od Wese Andersona, Kena Loache, Martina Scorseseho, Jamese Mangolda (který uvede Indiana Jonese a nástroj osudu s Harrisonem Fordem) i Todda Haynese.

Poslední jmenovaný přijíždí s filmem May December, kde prožijí milostný vztah Julianne Moore a Natalie Portman.

Z filmu May December

Dalším hvězdně obsazeným snímkem bude The New Boy s Cate Blanchett, která si zde zahraje jeptišku, či Firebrand s Jude Lawem jako Jindřichem VIII. a Alicií Vikander v roli královy poslední ženy Kateřiny Parrové.

Fanoušci Wese Andersona už vědí, že v Cannes se také uskuteční premiéra jeho nejnovějšího počinu Asteroid City. Kromě režisérem obvykle obsazovaných herců – ano, Tilda Swinton, Billy Murray i Adrien Brody se potvrzují jako obvyklí podezřelí – nově dostávají prostor Scarlett Johansson a Margot Robbie.

Letošní Cannes jsou také comebackem pro finského režiséra Akiho Kaurismäkiho, který v roce 2017 oznámil, že s filmováním končí. Vrací se snímkem Fallen Leaves a slibuje, že nebude chybět nic, na co jste u něj zvyklí: obyčejní hrdinové, jejich peripetie, vztahy i noční město.

Protagonisty tvoří dvojice, která se potká v Helsinkách po setmění a hledá sebe sama i smysl života.

Z některých filmových kruhů se nese, že favoritem na Zlatou palmu by mohl být výše zmíněný Ken Loach a jeho novinka The Old Oak. Žádnému režisérovi se nepodařilo získat ocenění z Cannes celkem třikrát.

Šestaosmdesátiletý režisér zároveň prohlásil, že se jedná o jeho poslední snímek. Osloví porotu svým novým sociálním dramatem z prostředí pracující třídy?

Na festivalu je letos zastoupena také česká produkce. Nikoli v hlavní sekci, nýbrž v kategorii Cinéfondation. První snímek je počin animátorky Darji Kashcheevy, která za předchozí film Dcera dostala studentského Oscara. Tentokrát představuje svou diplomovou práci, kde se inspirovala řeckými mýty a postavou Élektry, ale také skupinovou psychoterapií.

Dalším českým festivalovým snímkem je pak Osmý den, drama režiséra Petra Pylypčuka. Pojednává o dospívání v rámci náboženské sekty a tvůrce přiznává, že ve filmu odráží osobní zkušenost.