Když koncem února odjížděl šestičlenný tým Amazing Places na Bali, zdálo se odsud z Česka, že epidemii způsobenou koronavirem konečně dostala Čína pod kontrolu.
„Cestu jsme plánovali víc než rok. Chtěli jsme pro naše čtenáře objevit kouzelná místa, která v Indonésii vybudovali čeští podnikatelé a hoteliéři,“ vysvětluje zakladatel a investor projektu Petr Kotík, proč se rozhodl strávit několik týdnů s téměř celým svým týmem v exotické destinaci.
Portál Amazing Places si za pět let existence vybudoval slušnou základnu 352 tisíc sledujících, kterým předkládá kurátorský výběr míst pro stylovou dovolenou.
Aktuálně sdružuje na tři stovky objektů, od romantických chalup až po upper class hotely s pětihvězdičkovými službami. Majitelům těchto „kouzelných míst“ pak Kotíkova firma nabízí marketingový servis, opřený o schopnost nápaditě a přesně zacílit na potenciálně zajímavou klientelu.
Přestože jsou Amazing Places především o lokálním turismu a objevování Česka, loni se záběr projektu rozšířil i o objekty na Slovensku a v Rakousku. Tedy v zemích, které dlouhodobě patří do první pětky oblíbených turistických destinací Čechů.
Bali sice z pohledu masového turismu tak zajímavé není, poslední dostupná data Českého statistického úřadu z roku 2015 evidují necelých 100 tisíc českých turistů v celé Asii, ale míří sem právě ti cestovatelé, kteří tvoří cílovku i pro Amazing Places.
Po vlně batůžkářů a surfařů sem dle Kotíka v posledních letech jezdí stále movitější Češi – a mnozí dokonce zůstávají a rozjíždějí pod jižním sluncem vlastní byznys.
„Podle našich odhadů žije na Bali dlouhodobě víc než 1500 Čechů, kteří pracují v drtivé většině právě v cestovním ruchu,“ říká Petr Kotík a zmiňuje třeba populární Joshua District, vybudovaný z upravených přepravních kontejnerů, nebo projekt Bába na Bali.
Ten provozuje česká manželská dvojice, která ze dne na den vše prodala a přestěhovala se na tropický ostrov, kde se o své hosty stará v luxusní vile.
Jenže plány Kotíkova týmu se zvrtly rychlostí tropického monzunu. Epidemie koronaviru se v březnu zběsile rozjela světem a pár dnů po jejich odjezdu dorazila i do Česka.
Indonésii přes geografickou blízkost s Čínou zatím příliš nezasáhla, čtvrtý nejlidnatější stát světa rozprostřený na 17 508 ostrovech má v současnosti dle dat Worldometru 459 nakažených, z nichž ovšem 38 onemocnění podlehlo.
V pátek 20. března Indonésie na měsíc zavřela své hranice a tým Amazing Places uvázl na ostrůvku Gili Meno, mezi Bali a Lombokem. Z kusu panenské přírody, kterou na mopedu obkroužíte za pár hodin a kde vás při dovolené neruší téměř žádné výdobytky civilizace, se tak stal nedobrovolný „island office“.
„Lodní spojení na strůvek a z něj bylo přerušeno a nevíme přesně dokdy. Což není úplně příjemné, když víte, že tady není žádná nemocnice ani zdravotní péče evropských standardů,“ připojuje se k videohovoru výkonná ředitelka Amazing Places Hana Krausová. „Naštěstí internet funguje.“
Vedle snahy přebookovat si letenky tak, aby se šestice cestovatelů vůbec dostala zpátky do Česka, z plážových chatek sledují rány, které epidemie zasazuje cestovnímu ruchu doma i ve světě.
Kotíka osobně se situace dotýká o to více, že sám vlastní a provozuje dva hotely v Praze. Na dálku se snaží svým kolegům a klientům nabídnout praktický servis a doporučení, jak v jejich byznysu minimalizovat negativní dopady, o jaké formy podpory či úlev lze žádat, jak se postarat o zaměstnance, či jednoduše možnost sdílet zkušenosti.
„Dopady na provozovatele hotelů v Praze či v Českém Krumlově, kteří žijí hlavně ze zahraničních turistů, budou tvrdé. Na druhou stranu jsme přesvědčeni, že lidé budou díky této zkušenosti ještě více než dříve cestovat doma,“ myslí si Kotík.
Za pravdu mu dává i analýza konzultační společnosti JLL, která se zaměřuje na realitní služby a investiční poradenství. „Nejohroženější jsou lokality s vysokým poměrem zahraničních turistů,“ konstatuje čerstvá zpráva.
„Provozovatelé hotelů mohou očekávat, že obsazenost spadne nejméně o čtvrtinu, a budou nuceni snížit průměrné denní sazby. Místa dosažitelná autem nebo veřejnou dopravou mohou z této situace profitovat. Pokud se podaří zastavit virus v poměrně krátké době, mohou následně těžit z toho, že klienti nahradí mezinárodní dovolenou domácími pobyty.“
Podle Českého statistického úřadu utratili loni Češi za domácí dovolené přes 126,2 miliardy korun. Každé procento růstu je tedy pro službu typu Amazing Places zajímavou příležitostí. Místo objíždění českých hotelů v exotické buši proto Kotík se svým týmem z Gili Menu intenzivně pracuje na spuštění vlastního rezervačního systému.
„Je to pro nás investice v řádech jednotek milionů korun, ale do budoucna jeden z klíčových zdrojů příštích příjmů,“ předjímali Kotík s Krausovou své plány už při našem dřívějším setkání v Praze. Přesto si myslí, že bez masivní podpory ze strany vlády se bude i cestovní ruch vzpamatovávat jen těžko.
„Pokud bude stávající situace trvat dva tři měsíce a provozovny zůstanou zavřené, bude to pro velkou část z nich likvidační. Zvláště pro ty, kdo jsou v nájmu, platí úvěry a snaží se udržet klíčové zaměstnance,“ odpovídá Kotík na dotaz Forbesu.
Letošek bude prvním rokem, kdy se po tučné desetiletce zastaví nepřetržitý růst finančních výnosů z turismu v Česku. Podle únorových čísel Českého statistického úřadu objem příjmů v turismu v roce 2018 dosáhl 294,7 miliardy korun, tedy necelých tří procent HDP.
Oproti tomu na Bali se podle Financial Times turismus podílí na ekonomice až 80 procenty. Tamní ministr cestovního ruchu Wišnutama Kusubandio už v mezinárodních médiích oznámil, že vláda ještě před uzavřením hranic vyčlenila 443 miliard rupií (706,5 milionu korun) na pobídky k posílení domácího turismu.
Peníze plánuje vynaložit například na dotace a tím až třicetiprocentní zlevnění letů do klíčových turistických destinací nebo na nábor zahraničních influencerů, kteří budou turisty do země opět lákat.
V Česku zatím platí zákaz poskytování ubytovacích služeb do pondělí 24. března. „Mluví se o programu na spolufinancování mezd pracovníků jakožto prevence proti jejich masivnímu propouštění. Uvidíme, zatím vše monitorujeme,“ snaží se na balijské pláži najít optimismus propagátoři cestování po Česku.
Celý byznysový příběh za Amazing Places i story zakladatele portálu a hoteliéra Petra Kotíka si přečtete v dubnovému Forbesu.