Každý někdy dostal výpověď, i ti nejúspěšnější. Přesto může být vyhazov jedna z nejtěžších věcí, které se vám v životě stanou. Michael Kerr, uznávaný mezinárodní řečník a autor knihy The Humor Advantage, za roky své praxe došel k několika postupům a větám, které byste měli šéfovi při svém odchodu říct. „Chcete odejít takovým způsobem, abyste jen posílili důvod, proč vás vyhodili? Nebo odejít se vztyčenou hlavou, pozitivně a profesionálně, tedy tak, že na vás nezapomenou?“
Tak se zhluboka nadechněte, a ať je to jakkoliv těžké, v první řadě jen poslouchejte, co vám šéf říká. „Je velmi důležité, abyste měli všechny potřebné informace, na kterých můžete dál stavět,“ říká Kerr pro Business Insider a nabízí pár tipů, jak se v tak nelehké situaci zachovat:
„Dáte mi chvíli, prosím?“
Pokud cítíte, že byste mohli udělat nebo říct něco, čeho byste později litovali, řekněte si o čas. Udělejte si jasno a dejte se dohromady, abyste udrželi své emoce na uzdě. „Podstatou je zůstat profesionální a nespálit žádné mosty,“ upozorňuje Kerr.
„Můžete mi vysvětlit, proč jsem dostal/a výpověď?“
Zeptejte se na podrobnosti, ale bez útočného tónu. Kerr říká: „Jakkoliv se to může zdát těžké, promluvit si o detailech vašeho propuštění vám pomůže se s celou situací vyrovnat a můžete se poučit do příště. Navíc tak zjistíte, jestli bylo vaše propuštění spravedlivé.
„Můžete si to ještě promyslet?“ nebo „Můžu ještě dostat druhou šanci?“
Pokud chcete pro vaši firmu i nadále pracovat, jednoduše se zeptejte na druhou šanci. „Řekněte svému šéfovi, co můžete konkrétně nabídnout, a zkuste společně najít nějakou cestu ještě předtím, než nadobro zavřete dveře,“ vysvětluje Kerr.
„Co řeknete ostatním zaměstnancům?“
Chtějte vědět, jak tuto novinku sdělí vašim kolegům. „Je to férová otázka a ukáže, že vám záleží na tom, aby byly detaily vašeho odchodu vysvětleny ostatním tak profesionálně, jak jen to jde. Stejně tak, jako že chcete odejít v co nejlepším světle.“
„Můžete mi nějakým způsobem pomoct při hledání nového místa?“
V tomto případě záleží na konkrétní společnosti a okolnostech, často vám ale může stávající firma pomoct při hledání nového zaměstnání nebo poskytnout užitečné školení.
„Dostanu nějaké odstupné?“
Zeptejte se na odstupné a požádejte, aby se to všechno zapsalo. „V tu chvíli totiž budete v mlze, jako byste dostali špatné zprávy od doktora. Proto si řekněte o písemné potvrzení, aby se něco nepřehlédlo nebo se na něco nezapomnělo,“ nabádá autor knihy.
„Můžu vás/své kolegy uvést jako referenci?“
„Pokud máte ve stávající firmě dobré vztahy, určitě stojí za to z nich vytěžit. Navíc je dobré vědět, co můžete od svého šéfa a kolegů čekat, pokud jim někdo zavolá a bude chtít na vás znát názor,“ doporučuje Kerr.
„Můžeme se znovu pobavit toto odpoledne/zítra/někdy tento týden?“
Zeptejte se, jestli se můžete ještě později sejít kvůli otázkám, které vás napadnou. „Vysvětlete, že potřebujete čas, abyste celou situaci strávili, a že si poté budete chtít ještě nějaké věci ujasnit.“
„Můžu vám nějak celou situaci ulehčit?“
Nezapomenutelný dojem zanecháte, když nabídnete pomoc při změnách, které jsou spojené s vaším odchodem. „Toto gesto si bude každý zaměstnavatel dlouho pamatovat, a navíc vás při vašem odchodu mnohem více podpoří,“ vysvětluje Kerr.
„Je tady něco, co můžu příště udělat jinak?“
Řekněte si o zpětnou vazbu. Pokud chcete stoprocentní upřímnost, právě teď je ta chvíle.
„Děkuji“ nebo „Jsem rád, že jsem mohl pro vás pracovat.“
Úplně na závěr svému šéfovi poděkujte a ukažte, že si vážíte toho, že jste pro něj pracovali. „I když budete v ten moment naštvaní nebo ublížení, dejte najevo náklonnost. Nikdo totiž neočekává, že jako odpověď na výpověď poděkujete. Zanecháte tak skvělý dojem a může to váš odchod jen ulehčit,“ říká Kerr.