„Máš tak pitomej ksicht,“ vypálí na adresu Adama Sandlera ve snímku Drahokam jeho filmová manželka. A rozesměje se nad tím, jak je v dané situaci trapný. Pro kariéru téhle hollywoodské stálice je její poznámka velmi příznačná, přesto zazní ve filmu, který do komediální filmografie třiapadesátileté hvězdy nominované na 26 Zlatých malin úplně nezapadá. Ale o to víc dokazuje, že Adam Sandler může nabídnout víc než jen „pitomej ksicht“.
Ve snímku, který právě uvedl Netflix, hraje Sandler Howarda Ratnera, pochybného klenotníka, jenž v New Yorku roku 2012 dluží, kam se podívá. Neustále utíká před vymahači, kteří od něj chtějí peníze, které ale už většinou vsadil na sportovní utkání s nejistým výsledkem. Teď se mu však podařilo propašovat v rybě z Afriky neopracovaný černý opál, který by ho mohl vysekat z problémů. Jenže tak přímočaré to nebude.
Howard opál půjčí jednomu ze svých slavných zákazníků, basketbalistovi NBA Kevinu Garnettovi, který z drahokamu cítí vítěznou energii. A pokud bude čahoun na hřišti úspěšný, mohl by na tom trhnout i sázkami posedlý Howard. Rozjede tak komplikovanou hru, při níž je vždy na několika tazích zároveň, ale rozhodně nedrží všechna esa v rukávu. Jeho „odklánění“ desetitisíců dolarů se rozhodně nelíbí vymahačským gorilám.
Režírující bratři Safdieové svůj film rytmizují do podoby nervního úprku New Yorkem, kde zklidnění nepřichází v soukromém kanclu, na ulici, ve dne ani v nočním klubu. Howard žije neustále v předstihu, řeší několik věcí zároveň anebo se s někým překřikuje. Drahokam je tak cvičením v multitaskingu protřelého švindlíře i divácké pozornosti, které se neulevuje. A je to zážitek, skvělá zábava a jeden z nejlepších filmů poslední doby.
Drahokam totiž nechce uzmout vaši pozornost na 135 minut zbytným hašteřením, tenzi naopak vtiskuje perfektně vygradovaným scénám s nečekaným twistem. Zahřívací kolonoskopie je jen začátek, mistrovsky vystavěné jsou i pasáže v Howardově obchodě (s bezpečnostními dveřmi a křehkými vitrínami) nebo na školním představení, které se zvrtne do podoby švihlé gangsterky. Esem snímku je pak Sandler.
Ten dokázal z Howarda přesvědčivě vymodelovat člověka, kterému už nikdo nevěří a všichni se mu jen vysmívají. Howard je chodící (a běžící) investiční bublina, nad níž divák s napětím čeká, kdy splaskne. Celý ten film se vlastně ptá, dokdy je možné dávat „poslední šance“ a jak dlouho je udržitelné přesvědčovat ostatní i sám sebe, že věci jsou pod kontrolou. Plus se u toho občas cítíte, jako kdyby vás právě vyhazoval šéf z práce tři minuty poté, co vám nosem prohnal bílý prášek.
Pokud si však někdo zaslouží dostávat další šance, je to právě Sandler. Bratři Safdieové ho vrátili na kolbiště „respektovaného“ herectví podobně nekompromisně, jako to udělali s Robertem Pattinsonem ve své předchozí pecce jménem Dobrý časy. Ve tři roky starém filmu se přitom Pattinsonova postava sunula dějem v podobných špatných, neočekávaných rozhodnutích doprovázených dezorientující hudbou.
Sandler nadšené kritiky nesbírá poprvé, i když v rozhovorech neopomíná zdůraznit, že pro hvězdičky v recenzích filmy netočí. V roce 2003 si vysloužil nominaci na Zlatý glóbus za originální romanci Opilí láskou od Paula Thomase Andersona, jeho tři roky staré hořké komedii Meyerowitzovic historky (nový výběr) se zase několik minut aplaudovalo vestoje v Cannes při premiéře v hlavní soutěži. Právě tento film produkoval Netflix, který mu zajistil kariérní restart.
V roce 2014 totiž jako jedna z prvních velkých hvězd podepsal s firmou exkluzivní dohodu, podle níž pro ni vytvoří čtyři filmy. Přišlo to v době, kdy už se jeho zemité, fyzické, často vulgární komedie v kinech trochu vyčerpaly, producenti na Netflixu mu ale ještě kariérní pád nevěštili. Sandler tam dostal volnou ruku a se svou produkční společností Happy Madison natočil komedie The Ridiculous 6, The Do-Over, Sandy Wexler a The Week Of. Co to vyvolalo?
První jmenovaný film, střelená westernová komedie, se dodnes „chlubí“ 0 procenty pozitivních recenzí na serveru Rotten Tomatoes, na Netflixu ale byl hitem, stejně jako zbytek Sandlerových filmů. Společnost ostatně nedávno oznámila, že diváci tam při sledování jeho filmů strávili celkově dvě miliardy hodin. Jeho poslední film, bláznivá detektivka Vražda na jachtě s Jennifer Aniston, byl loni vůbec nejúspěšnějším filmem na Netflixu – za první čtyři týdny si ho pustilo 83 milionů účtů.
Sandlerův úspěch na streamovací platformě především utvrzuje v přesvědčení, že do kina se lidé už často vydávají za trikovými spektákly a za zážitky. Menší filmy, a zejména komedie to mají složitější a jen málokdy v naddimenzované nabídce zaujmou. Diváci si naopak už navykli, že konkrétně výplňové komedie Adama Sandlera si mohou pustit doma a nemusí kvůli nim opouštět gauč. Všechny zúčastněné strany jsou navíc spokojené.
Netflix Sandlerovi nedávno prodloužil smlouvu na další čtyři filmy (pravděpodobně další komedie) a i díky této dohodě si podle Forbesu herec loni přišel na 57 milionů dolarů. Bývalý stand-up komik a veterán ze Saturday Night Live, který se proslavil na konci 90. let díky hitům jako Vodonoš, Píseň pro nevěstu nebo Velký táta, tak díky nové platformě rozhodně nevyklízí pozice. I díky aktuálnímu Drahokamu už to ale není jen persona přerostlého dítěte, kterou má s hercem spojenou většina diváků.
Nový film (který Netflix neprodukoval, ale získal k němu mezinárodní distribuční práva) měl podle komentátorů získat alespoň nějakou nominaci na Oscara. Ostatně oproti takovému Jokerovi jde o film z naštvaného velkoměsta, který skutečně tepe životem a skládá poctu Scorsesemu tak, že nabídne i něco nového. Sandler už stihl ve vtipu prohlásit, že pokud na něj Akademie zapomene, udělá pro Netflix další komedii, která bude „tak špatná, že toho budou všichni litovat“. Podle nové smlouvy budou tedy asi rovnou čtyři. A diváci u toho určitě chybět nebudou.