Je pokaždé osvěžující vidět seriál z Hvězdných válek, který jen nevykrádá známé motivy, nesnaží se jít na ruku fanouškům a nebojí se zkoušet se značkou něco nového. To vše Akolytka splňuje, ale je to samo o sobě dost? Viděli jsme první čtyři epizody seriálu, který 5. června odstartuje na Disney+.

Tvůrce celé ságy George Lucas si nedávno na festivalu v Cannes povzdychl, že část jeho vize se v nových filmech a seriálech vytratila. To je jistě pravda, ale možná ještě bolavější je, že poté, co v roce 2012 prodal značku Disney, poněkud vymizela tvůrčí odvaha.

Sedmá a devátá filmová epizoda, seriály Mandalorian, Obi-Wan Kenobi nebo Boba Fett: Zákon podsvětí se z velké části uchýlily k tomu, že vzdávaly čest nápadům, které vznikly v Lucasově éře. Hrály na jistotu, pomáhaly si návraty oblíbených postav, planet a dějových schémat.

Čest odvážlivcům, jako byl režisér Rian Johnson nebo scenárista a producent Tony Gilroy, kteří v osmé epizodě Poslední z Jediů, respektive v seriálu Andor ukázali, jak oblíbený vesmír rozvíjet, nikoli jen vykrádat. Leslye Headland, hlavní autorka seriálu Akolytka, měla podobně slibnou výchozí pozici: zasazení sto let před první epizodu do éry Vrcholné republiky.

Ta značí v předaleké galaxii dobu míru, o který se starají početné řady rytířů Jedi. Období už prozkoumala řada knih a komiksů, má se v něm odehrávat i chystaná ambiciózní videohra Star Wars Eclipse. Zkrátka jde o éru, která by nyní měla dostat i v mainstreamu více prostoru, aby se dokola nerecyklovaly jen příběhy Skywalkerů.

Headland se skutečně dá přičíst k dobru, že Akolytka vypadá jinak. S výjimkou Coruscantu se odehrává na neokoukaných planetách, představuje tajuplný řád mocných čarodějnic a podobně jako Andor je spíše svébytným příběhem v kulisách dobře známé galaxie než klasickou skládačkou různých „hvězdnoválkovských“ klišé.

Vypráví o záhadné nájemné vražedkyni, která se vydává na lov Jediů. Hraje ji Amandla Stenberg známá třeba z Hunger Games a jak se brzy ukáže, má v seriálu hned dvojroli. Vražedkyní je Mae, jejím dvojčetem Osha, bývalá jedijská učednice.

Kdysi nerozlučné sestry rozdělila tragédie, když jim na domovské planetě zahynuli oba rodiče. Pátrání po vražedkyni na pozadí zmíněných událostí ale časem nabere osudovější rozměr, když se ukáže, že je služebnicí vyšších a temnějších sil.

Příběh Akolytky, alespoň v prvních čtyřech epizodách, není nijak zapeklitý – točí se zejména kolem ústředního dua a záhadného mistra, kterému Mae slouží. Seriál má slibný start, pak trochu zpomalí při vyprávění příběhových pozadí důležitých postav, ale ke konci čtvrtého dílu opět nabere obrátky a slibuje dramatickou podívanou, která popíše důležitou kapitolu ve vesmíru Hvězdných válek.

Celkem je epizod osm a dá se čekat, že druhá polovina bude silnější než první, která není špatná, ale ani oslnivá. Potěší sázkou na neohraný vizuál, ale zároveň se zdá, jako by nevyužívala kulis Vrcholné republiky naplno.

Hvězdné války v minulosti ukázaly, že umějí nabídnout zcela originální nálady, zatímco Akolytka se atmosférou pořád dost blíží prequelové trilogii, na níž autorka Leslye Headland vyrůstala.

My jsme tvoje budoucnost
Vydání Forbesu My jsme tvoje budoucnost

Není to zcela špatně, jen premisa seriálu slibovala ještě trochu víc. Ani z hereckého obsazení nikdo extra nevyčnívá – nejzajímavější členka castingu Carrie-Anne Moss měla v prvních čtyřech epizodách minimum prostoru a jen o něco více ho dostala nadaná Dafne Keen. Hvězda Hry na oliheň Lee Jung-jae pak odvádí slušný standard, ostatně jako většina obsazení.

Ke cti Leslye Headland, známé zejména seriálem Ruská panenka, nicméně slouží, že se viditelně chtěla vrátit ke kořenům Hvězdných válek: k samurajským filmům Akiry Kurosawy a westernům, které Lucase inspirovaly.

Nepodbízí se fanouškům všudypřítomnými bitvami na světelné meče a sází spíše na bojová umění, v nichž herci podstoupili výcvik a výsledek stojí za to. Zároveň toužila omezit používání digitálních technologií a vyrazila se štábem na portugalskou Madeiru, kde významnou část Akolytky natočili.

Poctivý přístup Headland šlechtí, ale nedokázala s ním v prvních čtyřech epizodách vykouzlit skutečně pamětihodné momenty, snad kromě souboje v úvodu seriálu. Záhada kolem nájemné vražedkyně a jejího mistra dokáže udržet v napětí a jsou na ní vidět vysoké produkční hodnoty – koneckonců rozpočet seriálu dosáhl na 180 milionů dolarů, tedy přes čtyři miliardy korun. 

Akolytka by tak jako jeden z mála produktů disneyovské éry mohl otci značky Lucasovi udělat radost, jelikož respektuje jeho ideje a zároveň se nebojí být originální. Nedosahuje ale scenáristické rafinovanosti Gilroyova Andora ani kreativity Johnsonovy osmé epizody. 

Je další solidní kapitolou z Hvězdných válek a na rozdíl od řady jiných budí i po polovině dílů zvědavost, což v posledních letech zdaleka nebylo samozřejmostí.