Po téměř třech dekádách od zahájení výroby se ho dočkají i Češi. Model japonského vozu Lexus ES se vyrábí od roku 1989, a přesto není v Evropě téměř známý. I když jde o druhý nejprodávanější model této luxusní odnože automobilky Toyota, doposud byl k dostání jen na asijském a americkém trhu.
Čtěte také: Otestovali jsme nejdražší a nejsilnější BMW. Tohle je luxus za 5,6 milionu
Sedmá generace ale teď poprvé míří i do střední Evropy, kde má nahradit dosluhující model vyšší střední třídy GS. Zákazníci už jej mohou objednávat a Lexus by rád, aby to byli hlavně manažeři. Novinka má totiž zaútočit na firemní flotily a chce konkurovat německým modelům, jako je Audi A6 nebo Mercedes třídy E.
Cena začíná na 990 000 korun bez DPH za základní verzi Elegance Plus a končí na 1 299 000 korun za nejluxusnější výbavu označenou prostě Luxury. Pocity z jízdy z ní jsme si letos vyzkoušeli v Nashvillu, hlavním městě amerického country.
Nashville ale už není jen konzervativní město plné rednecků, mění se v moderní centrum, které přitahuje mladé lidi z celé Ameriky. Je v tom symbolika. Lexus totiž chce právě novou řadou ES shodit svou konzervativní tvář.
Japonští inženýři mu dali do vínku hodně dynamičnosti, a proto vás jako první zaujmou jeho aerodynamicky zakousnuté přední světlomety, stejně jako ostřejší tvary zadní části karoserie.
Zadní světlomety nesou odkaz písmene L, které je pro modely Lexusu charakteristické a jako červená nit se proplétá i dalšími designovými prvky včetně palubní desky. Vřetenovitá maska chladiče zůstává charakteristickým prvkem i u nové generace.
U Luxury verze jsou ale navíc využity lesklé lamely, které zdůrazňují novou vlnu dravosti vozu. Hlavní designér Jasuo Kadžuo jej i proto označil za „provokativního elegána“.
Cílová skupina novinky ale jen na design nehledí, ocení i komfort. Zde si Lexus dal opravdu záležet. Když sednete do vozu, první, co vás zaujme, je absolutní klid. ES je totiž po celé své karoserii oblepen speciální třívrstvou tkaninou, která téměř dokonale izoluje vnější hluk.
Dalším pro pohodlí důležitým prvkem je prostornost, která překvapuje zejména na zadních sedadlech, kde si pohodlí nezadá s vlajkovou lodí Lexusu LS.
Palubní desce dominuje head-up displej, který patří k největším, jež můžeme v dnešních vozech najít, a třešničkou na dortu je volant v dřevěném obložení.
Novinky se udály i pod kapotou. Lexus ES sedmé generace sedí na nové platformě GA-K, jejíž součástí je i zbrusu nová generace hybridního systému. Už čtvrtá řada v sobě nese nový spalovací motor, nový elektromotor a také nové baterie.
Čeští zákazníci se mohu těšit jen na hybridní variantu ES 300h, což je reakce na evropské zalíbení v hybridních motorech jak u Lexusu, tak u Toyoty. Dalším důvodem jsou zpřísňující se emisní normy.
Spalovací motor je čtyřválec o objemu 2,5 litru o výkonu 131 kW. Přičtěte k tomu 88 kW elektromotoru, kterému dodávají výkon nikl-metalhydridové akumulátory. Vzhledem k tomu, že japonští inženýři dokázali zmenšit velikost baterie, nově se nachází pod zadními sedadly, a ne pod zavazadlovým prostorem, což mu dává větší objem. Výkon celé soustavy dosahuje na 160 kW.
Při testovací jízdě ve mně zůstal jeden výrazný pocit, a to ten z vyladěné koordinace otáček. Výsledkem je přirozená plynulost při přechodu z benzinového pohonu na elektrický. A díky skvělému odhlučnění motoru se téměř ztrácí i efekt vysavače, který známe z ostatních hybridů.
A i když nemáte lehkou nohu a chcete si hbitost a zrychlení co nejvíce vychutnat, průměrná spotřeba nepřesáhne 6 litrů na 100 kilometrů, což je na takovýto koráb velmi slušná hodnota.
Foto: Lexus