Nejzábavnější, nejdražší a nejzajímavější auta na sníh, do bahna a především na jízdu Pařížskou. Tam je totiž vzhledem k jejich cenovce potkáte asi nejčastěji. Vybrali jsme pro vás prémiová SUV a vzali je kam jinam než do meky českých hor a byznysu, do Špindlerova Mlýna. Ten byl sice bohužel ještě bez sněhu, to ale neznamenalo, že by nás jízda bavila méně.
První díl seriálu autotestů, kde vám představíme créme de la créme ze světa luxusních aut, jsme odstartovali předevčírem s kým jiným než s vůdcem naší smečky, šéfredaktorem Petrem Šimůnkem v Rolls-Roycu, včera tuhle velkou jízdu doplnil redaktor Ondřej Kinkor s Bentley Bentayga, pak je oba klackovsky předjelo Maserati Levante S Q4 a Audi E-Tron S Sportback. Dnes je řada na Land Roveru Defender.
Land Rover Defender 110 SE P400
Víte, jaký je rozdíl mezi běžným autem a 4×4 offroadem? Se čtyřkolkou zapadnete o něco dál. Tohle ale jako by neplatilo v případě nového Land Roveru Defender, který je opravdovým králem terénu. Takže jestli jste milovníci offroadů nebo máte rádi lesy, hory či na nich vlastníte chatu a chalupu, tohle auto je přesně to, které potřebujete.
Land Rover Defender je opravdovou legendou, má za sebou 70letou historii a během této doby se stal jedním z nejlepších vozů určených do toho nejnáročnějšího terénu. A není to žádný drobeček, váží skoro 2,5 tuny, dlouhý je přes pět metrů, široký přes dva metry a výšku má kolem dvou metrů. Proč kolem? Protože sedí na vzduchových měších, které ho v případě potřeby vyvyšují nebo snižují. Jen bacha při vystupování, rozdíl několika desítek centimetrů v situaci, kdy do auta nastupujete a poté vystoupíte, je opravdu znát.
Výrobu předchozího modelu Defenderu ukončili v Evropě už před čtyřmi lety kvůli jeho tvaru. Byl moc hranatý, a proto dle nových norem pro chodce nebezpečný. Nový model je sice zaoblenější, ovšem své charakteristické rysy i sex-appeal neztratil. Zejména řidiče potěší až překvapivě mnoho prostoru pro nohy, který předchozím modelům scházel a často tam mířily výtky. Volnosti kolem sebe si ale užijí všichni další pasažéři a stejně tak i výhled z vozu, kterému díky dvoumetrové výšce Defenderu nebudou překážet osobáky před ním.
I přes objemnější rozměry se tento obr dokáže odpíchnout z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy, milovníky svižnější jízdy tak o příjemné zatlačení do sedaček rozhodně neochudí. Pod kapotou, která je jako celé auto pokryta speciálním lakem chránícím karoserii před oděrkami při průjezdu divokou krajinou, se nachází třílitrový benzinový mild-hybrid motor s turbem o výkonu až 400 koní. Neúnavný šestiválec, který se vám po sešlápnutí pedálu odmění burácejícím zvukem charakteristickým pro každého „fosila“, což my chlapi milujeme, pak dokáže dodat maximální rychlost 191 km/h. Nejde o žádnou závodní střelu, spíše než na dálnici „defíka“ oceníte v terénu, pro který byl stvořen.
O hladký průjezd terénem se starají nezávisle zavěšená kola, celý vůz sedí na vzduchových měších a senzory a různí asistenti si jej v případě potřeby automaticky zvedají, výšku podvozku si ale můžete nastavit i manuálně skrz displej uprostřed palubky. Na něm uvidíte i názorně zobrazené aktuální nastavení vozu, jeho polohu, polohu kol, náklon, uzamčení diferenciálů a další užitečnosti potřebné pro jízdu na silnici a hlavně terénem. Nebo i řekou, k čemuž je určený mód brodění.
Nový Defender je all-time čtyřkolkou, která se automaticky vypíná či zapíná během jízdy, čehož si všimnete zejména při průjezdech zatáčkami pod plynem. Stejně tak má automatické závěrky diferenciálu. Když přijde na nejhorší a vy budete „po krk“ v bahně, všechny se uzamknou a z auta se stane de facto traktor. Užitečnou vychytávkou jsou i kamery po obvodu vozu. Zejména přední kameru oceníte tehdy, když se budete chtít spustit přes hranu terénu. Přes haupnu vozu totiž budete jen těžko odhadovat, kdy přesně se kola dostanou na zlom svahu, díky kameře ale máte ihned dokonalý přehled o situaci.
Zarputilí „offroaďáci“ sice budou kritizovat, že vůz v terénu díky svým automatickým funkcím bude ovládat spíše je než oni jeho, ale co je pro jednoho nevýhodou, pro druhé může být výhodou. Zejména pro ty, kteří s offroadem doposud nemají žádné zkušenosti – když se dostanou do úzkých například při prudkém stoupání do kopce, auto se samo zastaví, nastaví a začne se v podstatě bez asistence pomalu sunout vzhůru.
A spotřeba? Reálně mimo město se při klidné jízdě dostanete hluboko pod 10 litrů na 100 km, na dálnici při 130kilometrové rychlosti někam mezi 12 a 13 litrů a v terénu se vám na displeji občas objeví více než 20 litrů, ale tam zase stovky kilometrů na jeden zátah neujedete.
Suma sumárum, Land Rover Defender za 70 let své existence a kontinuálního vývoje ani v nejmenším neztratil schopnost projet tím nejnáročnějším terénem. Tento elegán navíc nabídne zase o něco více luxusu, čímž se přibližuje čím dál náročnější mase.
Délka | 5341 mm |
Váha | 2690 kg |
Motor | šestiválec 3,0 l |
Výkon | 400 koní |
Maximální rychlost | 191 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,1 s |
Cena testovaného vozu | 2 081 079 bez DPH |