„Je to k pos*ání,“ postesklo si před pár dny vedení jedné z předních českých investičních skupin. „Doufáme, že nás to nezabije.“
Nejmenovaná entita totiž sází na dramatický pokles akcií Tesly a ten se ne a ne dostavit. Pamatujete, jak Elon Musk představil futuristický (čti bizarní) pick-up vůz Cybertruck? Tak od té doby si akcie automobilky připsaly zhruba 150 dolarů, což za měsíc a půl není vůbec zlé.
Titul se momentálně nachází těsně pod hranicí 500 dolarů a je dost možné, že ji v následujících hodinách překoná. Už teď je to s přehledem nejvyšší úroveň za dobu existence firmy. Její tržní kapitalizace navíc nyní přesahuje 88 miliard dolarů, což z ní činí nejhodnotnější americkou automobilku, a to jak aktuálně, tak historicky (tedy co do absolutních čísel) – Ford měl v dobách své největší slávy valuaci 80,8 miliardy.
Vzpomeňme, že třeba v Goldman Sachs nalepili v létě na akcie Tesly cílovou cenu 158 dolarů za kus. A takových analytiků bylo víc. Nejen ti tak v kontextu současného dění své odhady upravují. V JP Morgan vidí cíl na 240 dolarech, zatímco třeba v Credit Suisse jej zvedli z 200 na 340 dolarů.
Nejvyšší cílovou cenu poslali do světa z Argus Research, kde očekávají, že se Tesla dostane na 556 dolarů. Současný průměrný konsenzus se pohybuje na hranici 300 dolarů.
Co žene Teslu tak nad očekávání vpřed? Nepochybně toto:
Těmito líbeznými pohyby Elon Musk oslavil, že z šanghajské továrny, jejíž vybudování trvalo méně než rok, vyjely první Modely 3, které Tesla v úterý předala prvním zákazníkům. Momentálně jich zde z pásů sjede tisícovka týdně a ještě letos by se toto číslo mělo zdvojnásobit. Tento čínský skalp je pro Teslu nesmírně důležitý a je nepochybně jednou z hnacích sil, které akciový titul tlačí vzhůru.
Optimismus pramení také z faktu, že Muskova automobilka dokázala splnit svou roční metu, tedy dodat na trh počet vozů v rozmezí 360–400 tisíc. Loni jich nakonec bylo asi 367 500 (o 50 procent více než předloni) a z toho 112 tisíc v posledním kvartálu.
Firma v prohlášení reflektující dodávky uvedla, že by se nicméně na tuto cifru nemělo pohlížet jako na jediné měřítko finanční výkonnosti a že čtvrtletní finanční výsledky záleží na celé řadě faktorů. Toto vyjádření působí jako jakási předzvěst, že by na tom Tesla možná co do finanční výkonnosti nemusela být ve Q4 2019 tak dobře jako v předchozím období.
Když už jsme totiž u toho, co do žil investorů v poslední době vlilo optimismus, jsou to nepochybně výsledky za Q3 2019. V tomto období totiž Tesla vykázala čistý zisk ve výši 143 milionů dolarů. Zisk na akcii činil 1,86 dolaru, přičemž analytici očekávali ztrátu 0,42 dolaru.
A zatímco se shortaři budou modlit, aby se automobilka, která loni dodala na trh osmkrát méně vozů než třeba General Motors (s tržní kapitalizací 49 miliard dolarů!), začala konečně hýbat směrem dolů, nadšení investorů v opačné pozici nemusí být u konce.
Tesla zkrátka prožívá několik fenomenálních měsíců, a pokud se ty následující ponesou v duchu exekutivně zvládnutých procesů a dobrých finančních výsledků, může tahle elektrická party ještě pokračovat.
Za zmínku pak v neposlední řadě stojí, že přibližně 20 procent akcií Tesly náleží hráčům, kteří sázejí na její pokles. Například u Amazonu se tento indikátor (short % of floats) pohybuje jen pod jedním procentem.