Rekordní finanční výsledky a odjezd CEO Klause Zellmera v připravovaném elektrickém sedmimístném SUV. Automobilka Škoda zveřejnila, jaký byl její rok 2024.
„Rok 2024 se stal nejlepším rokem v dějinách Škody Auto,“ odstartoval komentování loňských výsledků šéf automobilky Klaus Zellmer. Firma totiž dosáhla na rekordní tržby 27,8 miliardy eur, což je meziročně o 4,7 procenta víc. O třicet procent pak oproti roku 2023 vyskočil provozní zisk, na celkových 2,3 miliardy eur.
„I díky tomu jsme se v roce 2024 stali čtvrtou nejprodávanější značkou v Evropě. Rok předtím jsme byli sedmí,“ dodal Zellmer s tím, že celosvětově Škoda Auto loni prodala přes 926 tisíc aut, což je o sedm procent víc než o rok dříve. Nejprodávanějším modelem značky i nadále zůstává Octavia s více než 215 tisíci prodaných kusů.
Klaus Zellmer v rámci prezentace výsledků poodhalil část připravovaného sedmimístného SUV, které se před dvěma lety objevilo coby koncept pojmenovaný Vision 7S. Žádné další detaily k němu automobilka nezveřejnila, takže se dá předpokládat, že i dál platí, že jeho finální podobu představí v roce 2026.
Foto Škoda Auto
Připravované sedmimístné SUV z dílny Škody Auto. | Foto Škoda Auto
Připravované sedmimístné SUV z dílny Škody Auto. | Foto Škoda Auto
Připravované sedmimístné SUV z dílny Škody Auto. | Foto Škoda Auto
Ještě letos by se však měl ukázat model Škoda Epiq s cenou, která se bude začínat kolem hranice 600 tisíc korun.
Zpět ale k loňskému roku. Ten byl pro automobilku rekordní i z pohledu uvádění nových a modernizovaných aut. Vedle omlazených modelů Scala, Kamiq a Octavia a nových modelových řad Superb a Kodiaq, představila i úplně nové SUV Kylaq, které ale v Evropě nejezdí. Škoda s ním cílí jen na zákazníky v Indii. Od tamního trhu si totiž slibuje, že z velké části nahradí propad prodejů v Číně a Rusku.
Dalším zásadním momentem roku byla světová premiéra elektrického modelu Elroq. Jde o auto, které sice stojí na stejném základu jako Škoda Enyaq, na délku je ale o něco kratší. Se základní cenou 800 tisíc korun je ale zejména levnější.
Koncept pojmenovaný Vision 7S z roku 2022.
Koncept pojmenovaný Vision 7S z roku 2022.
Koncept pojmenovaný Vision 7S z roku 2022.
Automobilka si od něj slibuje, že díky tomu napříč Evropou k elektromobilitě přitáhne další skupinu zákazníků, pro kterou je o víc než 200 tisíc korun dražší model Enyaq příliš drahý, případně zbytečně velký. Loni Škodovka prodala osmdesát tisíc elektromobilů.
Právě díky modelu Elroq, který se k zákazníkům nyní začíná naplno dostávat, automobilka zdvojnásobuje odhady vlastních prodejů v segmentu elektromobilů. Že se to nejspíš povede, naznačuje víc než pětatřicet tisíc objednávek nasbíraných do začátku března.
„Pevná finanční pozice je klíčová pro zachování naší flexibility v této nestabilní době. Výrazný nárůst tržeb, provozního zisku a rentability pomáhají zachovat budoucnost naší firmy,“ okomentoval finanční výsledky Holger Peters, finanční šéf a člen představenstva. I přes kladné výsledky ale Škoda Auto hodlá dál pokračovat ve snižování nákladů, aby si vytvořila dostatečné rezervy pro další roky.
Tradičně nejúspěšnější byla Škoda Auto loni v Německu, kde prodeje meziročně vyskočily o devatenáct procent. O čtrnáct procent rostl i polský trh, o dvacet šest procent Turecko a o třicet dva procent Izrael. Pozornost teď Škoda Auto zaměřuje i do jihovýchodní Asie, především pak do Vietnamu, kde v posledním kvartálu minulého roku rozjela výrobu ve zcela novém závodě, který vznikl na zelené louce.
Škoda Elroq | Foto Škoda Auto
Škoda Elroq | Foto Škoda Auto
Škoda Elroq | Foto Škoda Auto
Škoda Elroq | Foto Škoda Auto
Vietnamský trh má být pro automobilku branou pro vstup do okolních zemí, tedy například Thajska, Malajsie či Indonésie. Výhodou je nízká mobilita v zemi, kde připadá na tisíc obyvatel pouze 38 automobilů, i levná a kvalifikovaná pracovní síla, která vozy z došlých dílů montuje. Škoda tam lodní dopravou posílá součástky z Mladé Boleslavi i z indické Púny, dodávky z Púny tvoří asi dvě třetiny dodávek.
Jen ve Vietnamu by česká značka ráda po roce 2030 prodávala čtyřicet tisíc aut ročně. V závislosti na vývoji trhu má tamější výroba do roku 2027 dosáhnout až na dvacet sedm tisíc automobilů za rok.