Rekordní finanční výsledky a odjezd CEO Klause Zellmera v připravovaném elektrickém sedmimístném SUV. Automobilka Škoda zveřejnila, jaký byl její rok 2024.

„Rok 2024 se stal nejlepším rokem v dějinách Škody Auto,“ odstartoval komentování loňských výsledků šéf automobilky Klaus Zellmer. Firma totiž dosáhla na rekordní tržby 27,8 miliardy eur, což je meziročně o 4,7 procenta víc. O třicet procent pak oproti roku 2023 vyskočil provozní zisk, na celkových 2,3 miliardy eur.

„I díky tomu jsme se v roce 2024 stali čtvrtou nejprodávanější značkou v Evropě. Rok předtím jsme byli sedmí,“ dodal Zellmer s tím, že celosvětově Škoda Auto loni prodala přes 926 tisíc aut, což je o sedm procent víc než o rok dříve. Nejprodávanějším modelem značky i nadále zůstává Octavia s více než 215 tisíci prodaných kusů.

Klaus Zellmer v rámci prezentace výsledků poodhalil část připravovaného sedmimístného SUV, které se před dvěma lety objevilo coby koncept pojmenovaný Vision 7S. Žádné další detaily k němu automobilka nezveřejnila, takže se dá předpokládat, že i dál platí, že jeho finální podobu představí v roce 2026.

Ještě letos by se však měl ukázat model Škoda Epiq s cenou, která se bude začínat kolem hranice 600 tisíc korun.

Zpět ale k loňskému roku. Ten byl pro automobilku rekordní i z pohledu uvádění nových a modernizovaných aut. Vedle omlazených modelů Scala, Kamiq a Octavia a nových modelových řad Superb a Kodiaq, představila i úplně nové SUV Kylaq, které ale v Evropě nejezdí. Škoda s ním cílí jen na zákazníky v Indii. Od tamního trhu si totiž slibuje, že z velké části nahradí propad prodejů v Číně a Rusku.

Dalším zásadním momentem roku byla světová premiéra elektrického modelu Elroq. Jde o auto, které sice stojí na stejném základu jako Škoda Enyaq, na délku je ale o něco kratší. Se základní cenou 800 tisíc korun je ale zejména levnější.

Automobilka si od něj slibuje, že díky tomu napříč Evropou k elektromobilitě přitáhne další skupinu zákazníků, pro kterou je o víc než 200 tisíc korun dražší model Enyaq příliš drahý, případně zbytečně velký. Loni Škodovka prodala osmdesát tisíc elektromobilů.

Právě díky modelu Elroq, který se k zákazníkům nyní začíná naplno dostávat, automobilka zdvojnásobuje odhady vlastních prodejů v segmentu elektromobilů. Že se to nejspíš povede, naznačuje víc než pětatřicet tisíc objednávek nasbíraných do začátku března. 

„Pevná finanční pozice je klíčová pro zachování naší flexibility v této nestabilní době. Výrazný nárůst tržeb, provozního zisku a rentability pomáhají zachovat budoucnost naší firmy,“ okomentoval finanční výsledky Holger Peters, finanční šéf a člen představenstva. I přes kladné výsledky ale Škoda Auto hodlá dál pokračovat ve snižování nákladů, aby si vytvořila dostatečné rezervy pro další roky.

Tradičně nejúspěšnější byla Škoda Auto loni v Německu, kde prodeje meziročně vyskočily o devatenáct procent. O čtrnáct procent rostl i polský trh, o dvacet šest procent Turecko a o třicet dva procent Izrael. Pozornost teď Škoda Auto zaměřuje i do jihovýchodní Asie, především pak do Vietnamu, kde v posledním kvartálu minulého roku rozjela výrobu ve zcela novém závodě, který vznikl na zelené louce.

Vietnamský trh má být pro automobilku branou pro vstup do okolních zemí, tedy například Thajska, Malajsie či Indonésie. Výhodou je nízká mobilita v zemi, kde připadá na tisíc obyvatel pouze 38 automobilů, i levná a kvalifikovaná pracovní síla, která vozy z došlých dílů montuje. Škoda tam lodní dopravou posílá součástky z Mladé Boleslavi i z indické Púny, dodávky z Púny tvoří asi dvě třetiny dodávek.

Jen ve Vietnamu by česká značka ráda po roce 2030 prodávala čtyřicet tisíc aut ročně. V závislosti na vývoji trhu má tamější výroba do roku 2027 dosáhnout až na dvacet sedm tisíc automobilů za rok.