Fait Gallery, nesoucí jméno brněnského miliardáře a mecenáše umění Igora Faita, se během uplynulé dekády vyprofilovala v uměleckou destinaci, která hraje významnou roli nejen v moravském regionu. Teď se ale ocitla v období nejistoty: skončila jí nájemní smlouva a opustila ji klíčová osoba. Co bude dál?
Galerie za dobu svého působení nabídla návštěvníkům výběr těch nejlepších děl z uplynulého století, která se urodila v Česku i napříč Evropou. Má tedy svým kulturním významem podstatnou roli pro Brno, ale nejen pro něj.
A definovalo ji z velké míry působení Denisy Kujelové. Od jejího vzniku v roce 2011 do letošního léta byla hlavní kurátorkou a ředitelkou galerie majitele Igora Faita, který její otevření podnítil.
Určovala směr, jímž se galerie bude ubírat. A také ovlivňovala výběr a pořizování uměleckých děl tvořících soukromou sbírku Fait Gallery, která dnes čítá okolo 1500 artefaktů a má hodnotu několika set milionů korun. Teď však Kujelová svou pozici opustila a budoucnost Fait Gallery je nejasná.
Velkorysé industriální prostory bývalé slévárny se nacházejí vedle obchodní galerie Vaňkovka v Brně. Smlouva o jejich pronájmu byla s městem uzavřena na deset let a tato doba vyprší na konci tohoto roku. Současné vedení galerie se s městem domluvilo na prodloužení nájmu do poloviny příštího roku. Co bude dál, se zatím neví.
Pohled Denisy Kujelové
„K rozhodnutí odejít z galerie jsem dospěla v okamžiku, kdy se kompletně změnila její strategie, se kterou jsem se neztotožňovala, a tudíž jsem už v další spolupráci neviděla smysl. I když to samozřejmě nebylo jednoduché, nevnímám to negativně. Jsem moc vděčná za těch čtrnáct let fungování, a hlavně za příležitost a důvěru moci vybudovat galerii od nuly do podoby, která předčila očekávání všech a svojí jasně vyprofilovanou výstavní koncepcí si vydobyla respektované místo, které bylo zároveň díky výjimečnému programu a skvělému týmu i velmi oblíbené a vstřícné. A všechno to, co se zde odehrálo, iniciovalo mnoho dalších skvělých projektů a profesních i lidských setkání, a to jen tak nezmizí. Mám velké štěstí, že ta práce, která je za mnou vidět, mi otevřela nové možnosti, jak se smysluplně realizovat a růst,“ uvedla Denisa Kujelová, jež nyní mimo jiné vyučuje na Semináři dějin umění Masarykovy univerzity v Brně a je i kurátorkou úspěšné výstavy Kateřiny Vincourové probíhající v Galerii Rudolfinum.
Galerie se nyní soustřeďuje na prezentaci z vlastní sbírky a výhled do budoucnosti prozatím nezveřejňuje. „Přáli bychom si, aby tyto prostory byly plně využity, takže se v nadcházejících měsících budeme i nadále soustřeďovat na soukromé pronájmy a další aktivity spojené s provozem,“ dodává současná ředitelka Elisabeta Faitová, dcera brněnského patriota a zakladatele investiční skupiny Jet Investment Igora Faita.
Odpověď na otázku, zda tato společnost místo svého působení změní, či nikoli, zatím rodina Faitových nemá. Brno o pronájmu bývalé fabriky údajně jedná i s dalšími zájemci.
„Město prostor pronajme zájemci s nejvyšší nabídkou, podmínkou však zůstává, že v souladu s kolaudačním rozhodnutím musí být tento objekt využit pro kulturu,“ uvedla Jaroslava Bílá, tisková mluvčí společnosti B kom, která řeší správu těchto městských prostor.
Vedení galerie teď po provozní stránce převzala právě dcera zakladatele. „Nyní jsme zahájili první část výstavy, kterou tvoří díla z naší vlastní sbírky. Můžete zde vidět plátna od tvůrců, jako jsou Emil Filla, Antonín Procházka nebo Stanislav Filko. Poprvé v historii našeho působení jsme se rozhodli některé artefakty nabídnout i k prodeji,“ zmiňuje Faitová.
Vybraná díla jsou na prodej primárně v neveřejných aukcích a některá z nich budou v nabídce i v aukčních domech. „Chtěli bychom některá díla prodat, ale současně zachovat hodnotu sbírky,“ přibližuje Elisabeta Faitová.
Foto Fait Gallery
Elisabeta Faitová a Ondřej Kotrč
Návštěvníkům se tedy nyní otevírá výstava, která je rozdělena do dvou bloků. Nový kurátor Fait Gallery Ondřej Kotrč díla ze sbírky dobře zná; v galerii působí již několik let.
„Soukromá sbírka prezentuje širší autorský okruh, je poměrně roztříštěná, díla pocházejí z dlouhého časového spektra a nebylo snadné pro plánovanou výstavu selekci vytvořit. Rozhodli jsme se tedy udělat dvě na sebe navazující expozice. Snažili jsme se o sourodý výběr, řešili jsme vztahy mezi díly a chtěli jsme je uvést do vzájemného kontextu,“ zmiňuje Ondřej Kotrč, výtvarník a současný kurátor.
První část výstavy, kde jsou díla uchopena převážně v rámci minimalismu a geometrie, je k vidění nyní. Druhá část, která nabídne explicitnější díla, by měla být zahájena na jaře příštího roku.