Na pomyslném nebi elektromobilů vychází hvězda, která překoná ty nejodvážnější představy, jež o autech na elektřinu máme. Alespoň takový dojem se snaží startup Faraday Future vzbudit už několik týdnů – odvážné proklamace o jeho plánech v automobilovém průmyslu se nesou ve stylu převratných změn, které „jsou srovnatelné se zavedením internetu“. Svůj futuristický model chce představit v roce 2017. Dá se tomu věřit?

Faktem je, že firma se sídlem v Kalifornii a vizí „čisté, propojené a chytré mobility pro všechny“ nezačíná s málem. Sice ještě nemá jasno v tom, kdo bude výkonným ředitelem, klíčové role by nicméně měli hrát bývalí vedoucí odborníci z Tesla Motors, což je momentálně jednička na trhu s elektromobily a také firma, kterou vlastní vizionář Elon Musk.

Například post viceprezidenta pro výrobu by měl zastávat Dag Reckhorn, který v letech 2009 a 2013 řídil výrobu špičkového modelu Tesla Model S. Tom Wessner, nominovaný na viceprezidenta pro zásobování, zase do roku 2011 vedl u konkurence nákup. Trojici bývalých „tesláků“ uzavírá Nick Sampson – v Tesle působil do roku 2012 jako produktový architekt a ředitel pro design a konstrukci vozidel a podvozků a ve Faraday Future získá funci viceprezidenta pro produktový výzkum a vývoj.

Slibně znějí i další jména, kterými FF (jak se Faraday Future ráda nazývá) obohatí svůj tým. Například Richard Kim, zkušený designér modelů BMW i3 a i8, dále Silva Hiti, bývalý manažer vývoje a technický poradce v General Motors pro vůz Chevy Volt, Pontus Fontaeus, bývalý vedoucí interiérového designu ve Volvu nebo Porter Harris, bývalý šéfinženýr pro bateriové systémy a ukládání energie ve SpaceX.

Kromě talentů se veřejně probírá i možná lokalita pro budoucí továrnu. Aktuálně prý FF jedná s několika americkými státy – mezi „finalisty“ mají být Nevada, Louisiana a Georgia, přičemž konečné rozhodnutí se očekává ve třetím kvartálu 2015. Future Faraday navíc „aktivně vyhodnocuje“ i možnost výroby v Kalifornii.

Informace o detailech vyvíjeného supervozu si ale FF nechává zatím pro sebe a moc toho neřekne ani poznámka na LinkedIn profilu jejího globálního ředitele výrobních technologií Philipa Bethella, podle kterého firma „využívá kombinace internetu, automobilových a leteckých technologií a metodik“.

Zajímavé je, že sídlo společnosti v Gardeně u Los Angeles je docela blízko sídlu společnosti SpaceX, která také patří Elonu Muskovi.

ff_new

Co se týče investic do projektu v USA, ty odhaduje FF v řádu miliard. Počet zaměstnanců pak v řádu tisíců (nyní zaměstnává asi 200 lidí). Podle oficiálního vyjádření je navíc projekt „dostatečně finančně zabezpečen a neprobíhá žádná kampaň směřující k navýšení kapitálu“.

Celé to zní jako pohádka, realita se ale může vyvinout jinak. Navrhnout auto je totiž jedna věc, postavit a začít je vyrábět věc druhá. Stačí se zeptat lidí z Tesly, která kromě toho, že potřebovala miliardovou půjčku, zápolí s výrobou i 12 let od svého vzniku. Vysokoprofilových startupů v oblasti elektromobilů, které vznikly a zase zanikly, tu navíc už pár bylo – zkuste vzpomenout na Fisker Automotives.

Faraday Future vyvrací podobné dohady slovy, „nejsme Tesla, ale nejsme ani Fisker“. Jestli se jméno FF stane v automobilovém průmyslu kometou, nebo zmizí v propadlišti dějin, se nicméně ukáže až časem.