Trocha dobrého vína coby doprovod k večernímu posezení u filmu se vždycky hodí. Svět filmu a vína mají vůbec přátelský vztah – nejedna hvězda stříbrného plátna má vlastní vinařství či alespoň víno nesoucí její jméno.
Château Miraval v Provence patří (bývalému) páru Brad Pitt a Angelina Jolie, Antonio Banderas má podnik ve španělské oblasti Ribera del Duero, Gérard Depardieu vlastní hned několik vinařství po celém světě a z Itálie pochází vína od Drew Barrymore. A kouzlu vinaření podléhají i jiné filmové profese, i u nás snadno zakoupíte kalifornská vína, která nesou jméno Francise Forda Coppoly.
V mnoha filmech tak není víno jen jednou z rekvizit, ale hraje v nich i jednu z hlavních rolí. Tady je několik tipů na snímky, při jejichž sledování vám jedna sklenka rozhodně stačit nebude.
Naprostou klasikou je Dobrý ročník (A Good Year). Režisér Ridley Scott si mezi velkofilmy Království nebeské a Americký gangster odskočil odpočinout do Provence, nasál místní atmosféru a natočil zde podle stejnojmenného románu Petera Maylea okouzlující oddechový film.
Do hlavní role bezskrupulózního londýnského investičního bankéře Maxe Skinnera, který zdědí vinařskou usedlost, obsadil Russella Crowea. Hlavní ženskou roli jeho femme fatale Fanny Chenal si střihla Marion Cotillard. Přidejte francouzský venkov, příjemnou hudbu, tajemné víno, o jehož původu kolují legendy, a spoustu velmi vtipných momentů a máte recept na perfektní zábavu. Jen si správně nachlaďte rovnou několik lahví jako doprovod.
Šanci rozhodně dejte Tajemství Santa Vittorie (The Secret of Santa Vittoria). Zčásti báječnou komedii, především v závěru však spíše hořký válečný příběh natočil v roce 1969 Stanley Kramer a hlavní roli starosty a opilce jménem Italo Bombolini si zahrál Anthony Quinn. Film vypráví příběh jedné malé horské vesnice, jejíž obyvatelé musí ukrýt víc než milion lahví vína před německou okupační jednotkou. I přes své dvě nominace na Oscara a Zlatý glóbus coby nejlepší komedie je tento film u nás relativně neznámý, ale rozhodně potěší nejen milovníky především italského vína.
V roce 2017 měl premiéru snímek Víno nás spojuje (Ce qui nous lie), klasická francouzská kombinace rodinného dramatu s nějakým tím komediálním prvkem, troškou romantiky a notnou dávkou sentimentu. Snímek ale skvěle ukazuje současný problém s dědickým právem ve Francii a to, jakým situacím jsou vystaveni menší vinaři v oblastech, kde cena vinic vylétla raketově vzhůru a oni najednou musí zaplatit extrémně vysokou dědickou daň.
Naprosto zásadní je samozřejmě kulisa burgundských sklepů a vinic se spoustou nádherných záběrů vinic v okolí obcí Puligny, Mersaultu a Volnay ve všech ročních obdobích. Navíc díky spolupráci se skvělými vinaři (jako jsou Jean-Marc Roulot, Nicholas Potel, Lorraine Senard a další), z nichž někteří se ve filmu i objeví, působí různé „odborné“ rozhovory autenticky a uvěřitelně. Nachlaďte pěkné burgundské, nakrájejte trochu sýra a uvelebte se u televize.
Jedním z nejúspěšnějších filmů s vinnou tematikou je Bokovka (Sideways), romantická komediální road movie v režii Alexandera Paynea z roku 2004 dokázala v USA zvýšit spotřebu Pinot Noir a naopak snížit zájem o Merlot. Film podle románu Rexe Picketta se odehrává především mezi vinicemi a vinařstvími v Santa Ynez Valley, kde sledujeme příběh neúspěšného spisovatele Milese (Paul Giamatti) a bývalého herce Jacka (Thomas Haden Church), kteří spolu vyrážejí strávit poslední dny svobody a povyrazit si před Jackovou svatbou. Víno teče proudem a díky němu a několika ženám se vše poněkud zkomplikuje. Podle scénáře Bokovky vznikla japonská verze, Saidoweizu, pro fanoušky původního filmu téměř nutnost zhlédnout!
24. května 1976 zorganizoval britský obchodník s vínem Steven Spurrier v Paříži slepou degustaci elitních Cabernetů a Chardonnay z Kalifornie a Francie. Nikdo neočekával, že by Francie mohla být v hodnocení poražena, ale stalo se a degustace se nesmazatelně zapsala do historie (pod jménem Judgement of Paris) a výrazně ovlivnila pohled na novosvětská vína.
A právě o této degustaci pojednává Víno roku (Bottle Shock). To vše doprovází příběh o splněném americkém snu, napravení nezbedného vinařova syna, romantická linie s krásnou blondýnkou, co se chce naučit vše o vinaření, a efektní přelety nad kalifornskými vinicemi. Zásadním kladem snímku je výtečný Alan Rickman v roli Spurriera, který ovšem ze ztvárnění své osoby coby britského snoba zrovna nadšený nebyl. Víno roku je nenáročná oddychová zábava podobně jako třeba domácí letní komedie Bobule, která zase – když nic jiného – nabízí alespoň spoustu krásných pohledů na moravskou viniční krajinu.
Spíše odbornější veřejnosti je určen australský snímek Red Obsession. Dokument s podtitulem „Ročník století v roce Draka“ mapuje čínskou posedlost vínem a jeho slavnými značkami z Bordeaux, to vše v kontextu minulosti, současnosti a možné budoucnosti tohoto vinařského regionu. Aukční šílenství, sklepy naplněné víny za stovky milionů dolarů, tvrdý byznys. A divák se podívá i na místa, kde se prakticky z pouště rodí čínský vinařský zázrak a začínají vyrábět vína, která začínají vyhrávat světové soutěže. Pro milovníky především velkých červených vín důležitý snímek, byť minimálně pro romantické duše mezi vínomilci možná poněkud depresivní.
Podobně jako Mondovino, dokument Jonathana Nossitera z roku 2004. Snímek, jehož jméno v překladu z italštiny znamená Svět vína, je nevybíravou kritikou globalizace, vlivu kritiků jako Robert Parker na projev vín či fenoménu tzv. létajících vinařů. Hlavní zápornou postavou je zde legendární Michel Rolland. Jedná se o zajímavý, byť zároveň velmi tendenční pohled na stav současného vinařství, pro mnohé možná překvapivý. Opravdoví nadšenci jej mohou zhlédnout i jako „nesestříhanou“ sérii 10 hodinových bloků.
A pokud vás zajímají podvody s vínem, určitě si nenechte ujít britský dokument Sour Grapes. Jeho hlavní postavou je bohatý indonéský sběratel vína Rudy Kurniawan alias Mr. Conti, jeden z mála dopadených a odsouzených podvodníků s vínem, který v průběhu let vypustil na trh velké množství padělků legendárních lahví a na opulentních večeřích a ochutnávkách ošálil i mnohé slavné kritiky.
Pozornost si zaslouží Blood Into Wine, pozoruhodný polodokumentární film hudebníka Maynarda Jamese Keenana (z kapel Tool, A Perfect Circle nebo Puscifer) o tom, jak budoval vinařství a vinici v nehostinné části horké Arizony. Jen varuji, že po něm možná začnete ujíždět na některých jeho skladbách.
Již tři díly má a slušné popularitě se těší série SOMM. První díl byla tak trochu „reality show“ o přípravách několika špičkových someliérů na prestižní a velmi obtížné zkoušky na titul Master Sommelier.
Výpravný a vizuálně nápaditý díl druhý, SOMM: Into the Bottle, je poutavým exkurzem do smyslu someliérského řemesla, ale i vzniku vína jako takového, co vše jej provází a hraje v projevu vína roli, o historii, tradici, bodech v hodnocení… A navštívíte v něm několik báječných vinařství a vinic.
V SOMM 3 si nad lahvemi zásadních vín svého života povídají legendy Steven Spurrier, Jancis Robinson a Fred Dame. A do toho parta dalších špičkových someliérů naslepo ochutnává Pinot Noir a chce podobně jako při zmiňované Judgement of Paris v roce 1976 změnit svět. První a třetí díl zaujmou spíše opravdové vinné nadšence, ale díl druhý by měl oslovit i méně specifické publikum.
Nejen fanouškům burgundského lze doporučit A Year in Burgundy. Název přesně odpovídá obsahu – režisér David Kennard zachycuje jeden ročník ve slavné vinařské oblasti, který sledujeme společně se sedmi různorodými vinaři v čele s legendární Lalou Bize-Leroy. Zkrátka povinnost pro každého milovníka klasického Pinot Noir a Chardonnay. Na snímek navazují ve stejném duchu natočené A Year in Champagne a poté A Year in Port.
Další tipy: Tu seras mon fils, Procházka v oblacích (A Walk in the Clouds), Rok komety (Year of the Comet), Cement Suitcase