Je to drobný detail, kterého si nejspíš nevšimnete, ale na fungování firmy má mnohem větší dopad. Skříním v nových kancelářích českého zastoupení automobilky Volvo chybějí poličky, které tam dřív byly – na šanony. Od ledna navíc zmizí i ze všech dealerství Volva po celém Česku.
„Důvod je jednoduchý. Přestaneme kompletně používat papír, takže šanony už nebudou potřeba,“ usměje se šéfka českého Volva Šárka Heyna Fuchsová, která ale zároveň přiznává, že tahle změna není úplně jednoduchá. „Snažíme se vymyslet, jak to uděláme,“ pokyvuje hlavou manažerka.
Volvo patří dlouhodobě k automobilkám, které nejvíc dbají na životní prostředí. Svou odpovědnost ale nově posouvá ještě o krok dál: jeho zaměstnanci musejí přestat kompletně používat papír a jednorázové plasty. Těch u něj doposud jediný zaměstnanec vyprodukoval až 500 kilogramů ročně.
Ve Švédsku je tenhle přístup v provozu už déle, u nás vstoupí v platnost od Nového roku. V praxi to znamená, že Volvo ruší všechny papírové brožury, letáky, ceníky, smlouvy a naposledy vydalo i svůj tištěný magazín. Ten bude nadále fungovat jako internetový blog.
„Samozřejmě to neznamená, že vyhodíme tiskárny, ale náš přístup má být takový, že nebudou potřeba,“ říká Fuchsová. Její podřízené má ke změně nasměrovat i to, že nově nebudou mít v kanceláři své pevně dané místo, které by je svádělo k hromadění a skladování tištěných dokumentů.
Švédové mají pro tuhle filozofii dokonce vlastní slovo: omtanke. Svůj jednoduchý český překlad nemá, ale vyjadřuje přístup, kdy se staráte o ostatní, jste ohleduplní a šetrní ke svému okolí. A kanceláře bez papíru jsou jen jeden způsob, jak „omtanke“ dodržovat.
Firma se dále zavázala, že do roku 2025 bude polovina jejích prodaných aut elektrická (od letošního roku má každý model svoji částečně elektrickou verzi), všechny její továrny budou klimaticky neutrální a 25 procent použitých plastů v autech půjde z recyklovaných zdrojů.
Loni představený vůz je předobrazem toho, co můžeme v budoucnu od Volva čekat: při výrobě plug-in hybridu SUV XC60 použilo i recyklovaný plastový odpad převážně z oceánů. Na 170 plastových dílů v interiéru auta ho bylo použito celkem 60 kilogramů – například plastová konzole mezi předními sedačkami je vyrobená z vysloužilých rybářských sítí a námořních lan a potah sedaček je zase z látky, která vznikla recyklací PET lahví.
V jednom ohledu ale Volvo zatím v porovnání s ostatními automobilkami pokulhává. Jeho auta loni vyprodukovala v průměru 130 gramů CO2 na jeden kilometr, což Volvo v tabulce nejekologičtějších automobilek řadí až na 18. místo. Spolu s Mercedesem mělo navíc loni druhý největší meziroční nárůst emisí (+ 5,8 gramu) z první dvacítky žebříčku.
Ještě letos by však mělo průměr začít velmi rychle snižovat: v polovině října představí elektrickou verzi svého nejmenšího SUV XC40, první čistě elektrické volvo v historii.