V dalším vydání degustační zvukové rubriky Forbes Walkman vás zavedeme do Černobylu, pozveme k poslechu podcastu odkrývajícího zákulisí umělé inteligence a představíme vám Mavis Staples – zpěvačku, která brázdí pódia celého světa už 70 let a jen tak s tím nehodlá přestat. Dostaneme se dokonce i pod hladinu moře.
?️ Sleepwalkers / podcast
Co mají společného online seznamky, terorismus a závislost na displejích? Jak umělá inteligence mění společnost v Číně? Do jaké budoucnosti kráčíme a jak si zachovat alespoň malou šanci na to, že ji budeme moct ovlivňovat? Nový podcast Sleepwalkers od autorské dvojice Oz Woloshyn a Karah Preiss chce odkrývat mechanismy stojící za revolucí umělé inteligence. A dělá to přesvědčivě: klíčovou roli v jednotlivých dílech totiž hrají samotní programátoři, vědci a výzkumníci, kteří s umělou inteligencí každodenně pracují. Zajímá vás, jak AI využívá newyorská policie? A co by se stalo, kdyby počítače věděly, jak se cítíte? Sleepwalkers vám to prozradí. Pokud navíc začnete tenhle podcast poslouchat hned teď, nebudete toho muset moc dohánět zpětně – venku jsou totiž teprve čtyři epizody.
? Mavis Staples – We Get By / zahraniční album
Než zazpívala prezidentu Obamovi v Bílém domě, s rodinnou gospelovou skupinou The Staples Singers objížděla Ameriku už v roce 1950, v 60. letech začala vydávat sólové desky, zapojila se do boje Afroameričanů za občanská práva a o ruku ji požádal sám Bob Dylan. Mavis Staples odmítla. Místo toho zůstala věrná hudbě, které se věnuje dodnes. Téměř osmdesátiletá zpěvačka aktuálně vydává album We Get By, které by klidně mohlo být soundtrackem k filmu o historii Spojených států ve 20. století. Soul, gospel, R&B, to vše samozřejmě naplněné neměnným poselstvím: svět může být lepší, když se budeme snažit. Nikdo to asi momentálně neříká podmanivějším a silnějším hlasem.
?️ The Chernobyl / podcast
Hra o trůny skončila a vypadá to, že
žezlo nejdiskutovanějšího seriálu od ní převezme trochu
nepravděpodobný kandidát – minisérie Černobyl režiséra Craiga
Mazina, kterou produkuje a vysílá stanice HBO. Pětidílný seriál
uchvacuje sugestivní kamerou, temnou atmosférou a intenzivním
soundtrackem, za kterým stojí islandská cellistka Hildur
Guðnadóttir. Jeho největší předností je ale samotný příběh.
Výbuch ukrajinského jaderného reaktoru v roce 1986 skrývá tolik
vypravěčských zákrut, slepých ramen a nevyřešených záhad, že
k němu HBO spustila i oficiální podcast. V něm autor série Craig
Mazin po každém odvysílaném dílu mluví o příbězích
konkrétních lidí, kteří byli předlohou pro seriál.
? post-hudba – Není se na co těšit / tuzemské album
„Psí vojáci pro mileniály“ je samozřejmě hodně přehnaná škatulka, i takové se ale pro elektropopovou dvojici post-hudba používají. Dominik Zezula a Tomáš Havlen se na pražské scéně začali pohybovat už na začátku dekády, průlomové EP Artefakty, plné melancholických písní s elektronickým zvukem, vydali v roce 2013. Pak se ale odmlčeli a dlouho to vypadalo, že navždy. Návrat kapely je tak hodně vítaným osvěžením: oba autoři dospěli, vybrousili svůj projev a společně vytvořili něco, co bychom klidně mohli označit za generační výpověď. Pokud chcete post-hudbu stihnout naživo, můžete to udělat 30. května v brněnském Kabinetu múz nebo třeba v červenci na festivalu Colours of Ostrava.
?️ Oceans of Noise / podcast, terénní nahrávky
Pod hladinou oceánu není ticho, i když si to spousta lidí myslí. Autoři podcastu Oceans of Noise, který vychází na stránkách britského deníku The Guardian, chtějí narušit představu o oceánu jako místu, kde se nešíří zvuk a vše plyne v úplně jiném rytmu. Legendární hudebník a sběratel terénních nahrávek z celého světa Chris Watson v třídílné audiosérii zkoumá dopady hlukového znečištění na podmořský život, mluví s mořskými biology a pátrá po tom, jak funguje podmořská zvuková komunikace mezi živočichy. Nedělá to ale jenom prostřednictvím rozhovorů: zásadní jsou v jeho podcastu samotné terénní nahrávky a autentické zvuky čilého podmořského života. Výsledkem je unikátní kombinace přírodovědného dokumentu, vědeckého podcastu a zvuků, které jste ještě nikdy neslyšeli.