Tisíce mladých lidí se na jaře 2017 sjely na bahamský ostrov Great Exuma, kde je měla čekat nejlepší party v životě – festival jménem Fyre. Masivně promovaná akce, za kterou stál Američan Billy McFarland, ale skončila fiaskem.

Nepovedený festival, o kterém se někdy mluví jako o podvodu století, ale pro McFarlanda zřejmě nebyl dostatečně studenou sprchou. Po šesti letech na sociálních sítích oznámil, že chce akci uspořádat znovu.

Ve videu hovoří o probíhajících jednáních s partnery, díky kterým by se nový festival mohl uskutečnit. Fyre Festival 2, který by se měl zřejmě opět konat na Bahamách, má podle McFarlanda „naplnit původní vizi“. Ta však v roce 2017 dopadla tragicky.

@pyrtbilly

Two 🔥 updates: FYRE Festival is happening!!

♬ original sound – Billy McFarland

Organizátoři akce tehdy lákali na luxusní víkend na „ztraceném ostrově Pabla Escobara“, kde účastníky za tisíce dolarů čeká neopakovatelný hudební, ale třeba i kulinářský zážitek. První várka bohatých teenagerů, která na ostrov dorazila, ale zažila šok.

Místo luxusních vil je čekalo ubytování v promočených stanech pro oběti hurikánů, místo kapel jako Blink-182, Major Lazer či Migos dunělo z nedostavěného pódia generické elektro a místo francouzských lahůdek se servíroval toastový chléb se dvěma plátky sýra.

Z místa, které vypadalo jako po apokalypse, se navíc nemohli dostat domů. Jak později přiblížily dva dokumenty na Netflixu a Hulu, nechvalně proslulý festival, který měl původně fungovat jako promo stejnojmenné aplikace pro bookování celebrit na soukromé akce, dospěl k naprostému rozkladu.

S nápadem přišel dnes jedenatřicetiletý McFarland. Když tehdy dorazil na Bahamy, natočil festivalový spot, do něhož obsadil věhlasné modelky jako Bellu Hadid, Emily Ratajkowski, Kendall Jenner nebo Hailey Bieber. Klip, který působil dojmem Instagramu v reálném světě, podpořila masivní akce stovek světových influencerů.

Původní promo na Fyre Festival

Modelky ale podle všeho vůbec neplánovaly, že by se festivalu účastnily. Koneckonců si ani nezjišťovaly, jaké amatéry svým jménem zaštítily. Jenner například v roce 2019 uvedla, že si vždy důkladně vybírá, s kým spojí své jméno, ale že navzdory důkladné rešerši neodhalila McFarlandův scam.

Americký podnikavec za sebou nechal celou armádu lidí, které podvedl. Například místní na Bahamách – ti podle dokumentu Netflixu s příznačným názvem Největší večírek, který se nikdy nestal, za přípravu festivalu nikdy nedostali zaplaceno.

Ze strany návštěvníků podlehlo tisíce bohatých mileniálů iluzi, že je čeká exkluzivní zážitek. Nejlevnější vstupenky na festival začínaly na 1500 dolarech (asi 33 tisíc korun), ale některé vyšly na 75 tisíc dolarů (asi 1,6 milionu korun). Lístků se prodalo přes pět tisíc.

Celý incident vyústil v rozsudek, který dostal spoluzakladatele Fyre festivalu Billyho McFarlanda na šest let za mříže. Podle soudu podvedl více než stovku investorů, když je obral celkem o více než dvacet šest milionů dolarů (580 milionů korun).

Před nástupem do vězení se přitom McFarland dopustil ještě dalšího podvodu: prodával fiktivní lístky na velkolepé události jako Met Gala, Grammy nebo Super Bowl. V minulosti stál také za podvodným byznysem firmy Magnises.

Američan si nakonec neodseděl celou délku trestu a loni na jaře byl z vězení propuštěn. Od loňského podzimu začal být aktivní na sociálních sítích, na nichž nejdříve avizoval uspořádání festivalu na Bahamách s novým projektem PYRT (vysloveno jako pirate, tedy „pirátský“). Čerstvě pak oznámil, že chystá Fyre Festival 2 a navrch muzikál.

Billy je stále Billy.

Zahraničním médiím taktéž poskytl několik rozhovorů, v nichž lituje svého dřívějšího chování. „Co jsem lidem namluvil, byla chyba, a nejtěžší pro mě je, že jsem zneužil důvěry… Ať už šlo o kamarády, investory, nebo zaměstnance,“ kál se McFarland.

Podle některých jeho bývalých spolupracovníků jde ale jen o prázdné fráze a před novými projekty odsouzeného podvodníka varují. „Billy je stále Billy. Volí jiná slova, ale prodává totéž,“ řekla americké televizi NBC Shiyuan Deng, která dříve působila ve společnosti Fyre Media mající festival na starosti.

Také pod McFarlandovými příspěvky na Instagramu, TikToku a Twitteru, kde má tisíce sledujících, se to hemží skepsí. A humorem. Kdo se Fyrem spálí podruhé?