V loňském roce poprvé došlo k poklesu globálních prodejů chytrých hodinek. Může za to zejména lídr trhu – americká společnost Apple a její model Apple Watch, který se prodával méně. Naopak podíl čínských firem na trhu s chytrými hodinkami vzrostl a Číňané tak vůbec poprvé dokázali předstihnout v tomto segmentu Indii a Severní Ameriku.
Nedostatek nových funkcí v nejnovějších modelech a absence nových inovací. To jsou podle informací britské televize BBC hlavní důvody, proč si lidé méně kupují nové Apple Watch.
V roce 2024 došlo k vylepšení řady S10 pouze minimálně, zároveň Apple čelil problémům s prodeji a dovozem produktů ve Spojených státech. Americká firma si přesto udržela 22procentní podíl na trhu oproti 25 procentům z předchozího roku.
„Největším faktorem poklesu byl severoamerický trh, kde absence modelu Ultra 3 a minimální vylepšení řady S10 vedly spotřebitele k odkládání nákupů,“ uvedla výzkumnice ze společnosti Counterpoint Anshika Jain.
Nové zákazníky mohly odradit také vysoké ceny Apple Watch. Ty se pohybují v širokém rozmezí od deseti tisíc až po pětadvacet tisíc korun, to představuje pro kupující výrazně větší investici ve srovnání s konkurenčními značkami.
Mezitím se začalo dařit čínským značkám, jako je Xiaomi nebo Huawei. Číně loni vzrostl podíl na trhu o šest procent na rekordních 25 procent, čímž poprvé předstihla nejen Indii, ale i Severní Ameriku.
Čínské produkty se jeví jako atraktivní zejména pro lidi, kteří hledají levnější alternativy s podobnými funkcemi jako u Apple Watch. Xiaomi nabízí hodinky v cenovém rozpětí od 1200 do tří tisíc korun, zatímco Huawei je známý svými klasickými modely za přibližně čtyři tisíce korun.
Největší letošní boom zaznamenaly Smart Band od Huaweie, tedy náramkové chytré hodinky, které se cenově pohybují kolem tisícovky korun.
Foto se souhlasem Huawei
Model Smart Band od značky Huawei
„Vidíme, že velcí hráči, jako je Apple a Samsung, se snaží udržet vysoké marže a nechtějí se zapojit do cenové války,“ míní hlavní analytik společnosti CCS Insight Leo Gebbie.
Trendem se staly i chytré hodinky pro děti, které jsou v Číně známé jako „Little Genius“ a vyrábí je firma Imoo. Jejich prodej roste nejen v Číně, ale i v dalších regionech.
„Segment dětských chytrých hodinek získává na popularitě, protože rodiče se obávají o bezpečnost svých dětí a chtějí je neustále sledovat a zůstat s nimi v kontaktu,“ vysvětluje Balbir Singh z Counterpointu.
Letos se očekává na trhu s chytrými hodinkami mírné oživení, kdy odvětví bude poháněno širším využíváním funkcí umělé inteligence a rozšiřujícím se zaměřením na poskytování komplexnějších zdravotních dat, což by mohlo podle BBC přitáhnout nové spotřebitele.