Slavnostní předávání cen Czech Grand Design, které se uskutečnilo v neděli 3. března ve Stavovském divadle, odhalilo vítěze. Grand designérem roku se stal Jan Plecháč, který už dva roky zastává funkci kreativního ředitele české sklárny Moser.
Ocenění, jež pomyslně přebírá od designérského dua Lexová & Smetana, získal za vázu Abyss, kolekci váz Harmonic a Duše lesa.
„Designér Jan Plecháč se své role uměleckého ředitele firmy Moser, jímž se stal v roce 2022, chopil s pokorou k tradici firmy a k materiálu skla, jímž je dlouhodobě fascinován, s respektem k řemeslu a zároveň s entuziasmem jemu vlastním, se smyslem pro citlivou inovaci a originální design,“ řekla za Akademii designu České republiky kurátorka a historička designu a umění Tereza Bruthansová.
Karlovarská sklárna Moser pak během večera uspěla ještě jednou, konkrétně v kategorii Výrobce roku. V kategorii Módní designér roku uspěl slovenský módní návrhář Boris Král’, porotu zaujala kolekce Salon de Nuit, ale i jeho róba pro herečku Danielu Kovářovou.
Designérkou šperku roku se stala Klára Marie Bliss s kolekcí Banshee. V kategorii Grafický designér roku uspěla vzdělávací platforma Vividbooks Vítka Škopa, titul Fotograf/ka roku už podruhé získalo duo Shotby.us, za nímž stojí Lenka Glisníková a Karolína Matušková.
Kolekce Borise Král’e
Šperky Kláry Marie Bliss
Vzdělávací platforma Vividbooks
Na poli ilustrace zabodovala Magdalena Rutová s kresbami pro dětské knihy. Objevem roku se stala designérka Adriana Kolda s originální stavebnicí Totemo.
Jak se daří výhercům předchozích ročníků? Zeptali jsme se, co jim ocenění přineslo i kam se od té doby ubírá jejich kariéra.
Lexová & Smetana – výherci z roku 2022
Foto Michael Tomeš
Duo Terezie Lexová a Štěpán Smetana | foto Michael Tomeš
Mladé designérské duo Terezie Lexové, členky letošního výběru 30 pod 30, a jejího kolegy Štěpána Smetany minulý rok zaujalo svou kolekcí sedacího nábytku. Tu vytvořili společně s královéhradeckým výrobcem čalouněného nábytku Polstrin.
Na kolekci sedací soupravy Hide & Seek následně navázali a letošní rok představili modulární sedačky Seaside Sofa. Při jejich tvorbě se spojili nejen se zmíněným českým výrobcem, ale i s módní designérkou Terezou Rosalií Kladošovou. Ta pro duo vytvořila autorskou potahovou textilii.
Dvojice, která spolu tvoří od roku 2018, se mimo produktový design věnuje i návrhům výloh. Spolupracovala například s českou pobočkou luxusního butiku Hermès.
Jejich dosavadní tvorbu můžete nově vidět i v muzejních prostorech, a to na výstavě Out of the Blue v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně.
Co pro vás ocenění znamenalo?
Terezie Lexová: Byl to hlavně šok a velké překvapení. V kategorii Designér roku jsme se ocitli vůbec poprvé a nemysleli jsme si, že máme šanci vyhrát, natož uspět jako Grand designéři roku. Bude to znít jako klišé, ale opravdu jsme to tehdy vůbec nečekali.
Otevřelo vám ocenění dveře k dalším spolupracím s firmami?
Terezie Lexová: To je dobrá otázka. Upřímně jsem si myslela, že ocenění bude v tomhle ohledu pomáhat trochu víc.
Štěpán Smetana: Řekl bych, že ocenění spíše utvrdilo spolupráce, které jsme měli rozjeté už předtím. Pomohlo nám to ještě více zakořenit ve firmách, s nimiž jsme v té době spolupracovali. Jestli se nám díky tomu povedlo navázat spolupráci s jinými firmami? Ten pocit nemám.
Kolekce Seaside Sofa | foto Vojtěch Veškrna
Nabídky na další spolupráce tedy nepřišly?
Terezie Lexová: Čistě na základě ocenění ne. Náš obor je ale o tvrdé, kontinuální práci, ne pouze o jednom ocenění.
Štěpán Smetana: Obecně nás oslovují klienti, kteří si nás vybírají na základě naší práce, ne ocenění. Z toho mám radost. Kdyby nás chtěl někdo jen kvůli ocenění nebo marketingu, nedávalo by nám to moc velký smysl.
Ocenění jste získali minulý rok. Co nejzásadnějšího jste od té doby udělali?
Štěpán Smetana: Díky výhře v Czech Grand Design jsme se více zaměřili na propagaci a marketing naší značky. Finanční odměna, kterou jsme získali, nám umožnila pokrýt část nákladů na novou vizuální identitu. To je za mě největší milník uběhlého roku.
Terezie Lexová: Já bych zmínila i rozšíření spolupráce s Polstrinem. Nás i je ocenění nakoplo k dalšímu pokračování, dodalo nám to novou energii.
Štěpán Smetana: Podle mě je zajímavé, že díky naší výhře i Polstrin začal šlapat do marketingu, společně s Studiem Marvil si nedávno nadělili nové katalogy.
Vrtiška & Žák – výherci z roku 2021
Foto David Turecký
Roman Vrtiška a Vladimír Žák | foto David Turecký
Roman Vrtiška a Vladimír Žák se seznámili během studií na UMPRUM, kde od roku 2016 společně vedou Ateliér D2 – design nábytku a interiéru. Duo, jež absolvovalo stáž na Alvar Aalto University v Helsinkách, porotu před dvěma lety zaujalo kolekcí keramických umyvadel a mobiliáře Yard pro Ravak, parkovou lavičkou Reforma pro výrobce městského mobiliáře mmcité, ale i katamaránem Independent.
Jejich tvorba se nelimituje pouze na produktový design, ale přesahuje i do designu interiéru a architektury. Podepsaní jsou například pod exkurzní trasou Sonnentoru v jihomoravských Čejkovicích nebo sídlem firmy USSPA v Dolní Dobrouči.
V posledním roce do svého portfolia přidali rozšíření spolupráce s výrobcem dřevěného nábytku Březina, modulární knihovnu pro Fleysen nebo kolekci židlí Lambda pro značku Rim. Za všechny zmíněné bylo duo nominované na letošní ceny v kategorii Designér roku. Za studio odpovídá Vladimír Žák.
Co pro vás ocenění znamenalo?
Bylo to překvapení, nepočítali jsme s tím. Czech Grand Design je pro nás samozřejmě prestižní česká cena, designérský Český lev. Získat ji je zadostiučinění a utvrzení v tom, že vaše práce rezonuje. Je to dobrá připomínka toho, jakou cestu jste dosud ušli.
Židle pro českého výrobce Rim | foto Rim
Otevřelo vám ocenění dveře k dalším spolupracím nebo firmám?
Nevím, jestli projekty, které po ocenění přišly, přišly kvůli němu. Je to spíše určitý status, o který se můžete opřít. Je možné, že ve vás mají díky ceně lidi větší důvěru, na druhou stranu pak mohou nabýt dojmu, že jste drahý, což vám naopak může uškodit.
My jsme na scéně už delší dobu, dlouho vedeme Ateliér designu nábytku a interiéru na UMPRUM, takže jsme v době výhry nebyli mezi českou výrobní scénou – která je mimochodem velmi malá – neznámí. Myslím ale, že mladým designérům by to mohlo pomoci a otevřít dveře, některé firmy to můžou vnímat jako dobrý marketing, i když je samozřejmě ocenění ve všech případech vydřené…
Ocenění jste získali před dvěma lety. Co nejzásadnějšího jste od té doby udělali?
Pokud se něco opravdu povedlo, je to naše dlouhodobá spolupráce s Ravakem, kde jsme se stali kreativními řediteli. Pak ještě zmíním značku Rim, pro kterou jsme původně dělali interiér, ale dnes právě i produkty.
Udělali jsme vstřikované plastové židle, prezentovali jsme je na Designbloku. To je pro nás velká čest – udělat hezkou vstřikovanou židli je pro firmu velká investice v řádech i desítek milionů, takže mezi oběma stranami musí panovat velká důvěra.
Herrmann & Coufal – výherci z roku 2020
Foto Zuzana Veselá
Dvojice Eduard Herrmann a Matěj Coufal | foto Zuzana Veselá
Dvojice Eduard Herrmann a Matěj Coufal, která se stejně jako dvě předchozí seznámila při studiích na UMPRUM, získala ocenění Czech Grand Design před třemi lety, v době, kdy nejen designérský svět ovlivňovala celosvětová pandemie koronaviru. Zaujali tehdy DIY svítidly pro Hornbach nebo světly pro českého výrobce Lucis.
V jejich portfoliu jsme mohli najít zejména praktické produkty, jako jsou věšáky, lampy, police, stolky nebo židle. Spolupracovali s českými výrobci, jako je mmcité či Master & Master, Futuro nebo Lucis. Minulý čas není náhodný: Tandem na konci minulého roku oznámil konec společného působení.
„Po téměř deseti letech jsme se rozhodli uzavřít etapu naší spolupráce studia Herrmann & Coufal. Bylo to krásné a výživné. Teď cítíme, že pro osobní seberozvoj je potřeba následovat vlastní cesty…,“ stojí v prohlášení na webu. Za dvojici odpovídá Eduard Herrmann.
Co pro vás ocenění znamenalo?
Bylo to potvrzení toho, že se naše práce líbí, i když kvůli tomu jsme ji primárně nedělali. Ve stejné kategorii jsme byli předtím nominovaní hned několikrát, takže jsme z toho měli velkou radost. Jen byla pandemie a vyhlášení probíhalo online, což bylo celé dost zvláštní. Na to, že bychom vyhráli, jsme každopádně nepomýšleli, nebyli jsme na to připravení. Nemohli jsme to ani zapít, všechny hospody byly zavřené.
Czech Grand Design
Svítidlo pro Hornbach | foto Hornbach
Otevřelo vám ocenění dveře k dalším spolupracím nebo firmám?
Bylo to spíše dobré z marketingového hlediska. Psalo se o nás, lidi najednou věděli, co děláme. Třeba i někteří členové rodiny, kteří se o to předtím nezajímali.
Z pracovního hlediska je každé ocenění dobré – když s partnery komunikujete, dá se s nimi díky tomu bavit trochu jednodušeji. Nikdo nám ale explicitně neřekl, že s námi chce spolupracovat díky ceně. Člověk spíše u některých klientů získá respekt, lepší komunikační pozici.
Proč došlo ke konci spolupráce s vaším kolegou Matějem Coufalem?
Zjistili jsme, že jsme každý někde jinde a že chceme věci dělat jinak a že tedy nemá moc smysl pokračovat dál v týmu. Je to podobné jako manželství nebo jakýkoli jiný pracovní vztah – člověk sice cítí, že kdyby setrval, plynuly by z toho nějaké výhody, zároveň ví, že by ho vztah mohl tlačit někam, kam nechce. Každý proto budeme pokračovat sám.
Lucie Koldová – výherkyně z roku 2019
Designérka Lucie Koldová | Archiv designérky
Lucie Koldová patří dlouhá léta na špičku české designérské scény. Vystudovala UMPRUM a po stáži ve studiu umělce a produktového designéra Arika Levyho si v roce 2012 založila vlastní studio. Designérka navrhuje nábytek, svítidla, dekorace a bytové doplňky, od roku 2013 je kreativní ředitelkou české značky Brokis.
Ceny Czech Grand Design vyhrála hned dvakrát, první v roce 2012, druhou před čtyřmi lety. Tehdy byla první, kdo si titul Grand designéra roku odnesl už podruhé. Porotu zaujala stolem vytvořeným pro značku Javorina, kolekcí nábytku Manta pro mmcité či židlí pro Master & Master.
Co pro vás ocenění znamenalo?
Byla to pro mě důležitá a krásná zpětná vazba. Zpráva o tom, že to, co dělám, lidi oslovuje. A také potvrzení kvality. Každá země podobné ceny má, věřím, že to má pro obor i tvůrce smysl.
Otevřelo vám ocenění dveře k dalším spolupracím s firmami?
Myslím, že profesně mladším designérům ocenění cestu otevřít může, mohou se například dostat do hledáčků firem, které je následně mohou oslovit. Pro mě to byl rozhodně skvělý marketing. Že jsem byla vidět, ale není dobré jen pro výherce, vnímám to i tak, že díky cenám se o celé designérské scéně dozví širší veřejnost. A to je podstatné.
Hotel Perk, foto: Jan Zima
Hotel Perk | foto Honza Zima
Nové byznysové nabídky nepřišly?
Scéna je opravdu malá, firem je jen pár, s většinou z nich jsem se tedy znala. Ale ocenění na firmy rozhodně působí – když s nimi pracujete na projektech, máte nápady a navíc vás oceňuje i odborná veřejnost, je to pro ně určité potvrzení.
Dlouhou dobu jste působila v zahraničí, bylo ocenění relevantní tam?
Spíše ne. Když navrhuji pro zahraniční firmy, musím je přitahovat osobním stylem, silným portfoliem, musím také zapadat do jejich byznysového směřování. Jestli člověk vyhrál Czech Grand Design, nebo ne, je v tomhle případě bohužel nezajímá.
Ocenění jste získala před čtyřmi lety. Co nejzásadnějšího jste od té doby udělala?
Hotel Perk, to byl největší projekt poslední doby, trval dva roky. Hodně jsem se naučila. Nenavrhovala jsem pouze světla nebo objekty, ale musela jsem přemýšlet v širším celku a produktový design uplatnit v tom interiérovém.